ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » پدران و مادران فرصت طلب!

پدران و مادران فرصت طلب!

يكي از مهمترين جنبه‌هاي فرزندپروري ايجاد يك رابطه خوب است. اين مساله به‌خصوص در دوران نوجواني اهميت ويژه مي‌يابد. زماني كه الگوهاي قديمي‌ارتباط ممكن است كارساز نباشد و يا مجبور به تغيير و تعديل آن باشيم تا نيازهاي رشدي نوجوان را برآورده سازيم...
توصيه‌هاي زير مي‌تواند براي برقراري يك رابطه خوب با نوجوان به شما كمك كند:
 
1) به‌طور باز و آشكار راجع به مشكلات صحبت كنيد.
جوي را در محيط خانه به‌وجود آوريد كه هركدام از اعضاي خانواده بتوانند به‌طور آزادانه راجع به موضوعات مورد نظر خود بحث كنند. در صورتي كه بتوانيد ارتباطي مناسب با او برقرار كنيد مي‌توانيد در مورد مسايل خاصي چون مصرف مواد مخدر و ارتباطات كه از رفتارهاي مهم و پر خطر دوران نوجواني است راحت‌تر و با موفقيت بهتري وارد بحث و مذاكره شويد. تحقيقات نشان داده است نوجواناني كه به طور بارزتر و آشكارتر با والدين خود مشاركت و گفتگو مي‌كنند احتمال مصرف مواد مخدر در آنها كمتر است.
 
وظيفه شما گوش دادن و درك و فهم است نه قضاوت كردن.
 
2) براي بهبود ارتباط با نوجوان بايد براي او وقت گذاشت. يافتن زمان براي ارتباط با فرزند در دنياي پرمشغله امروز ممكن است مشكل اساسي والدين باشد ولي اختصاص دادن فقط چند دقيقه در روز براي گوش دادن فعال به نوجوانتان مي‌تواند نقطه خوبي براي شروع باشد.
 
3) فرصت طلب باشيد. براي صحبت كردن و ارتباط برقرار كردن با نوجوان خود منتظر به‌وجود آمدن مسايل و مشكلات بزرگ نباشيد، از هر فرصتي براي حرف زدن با او استفاده كنيد.
 
4) با او مذاکره کنيد.  چنانچه توانستيد با فرزند خود چنين ارتباطي برقرار كنيد، در زمان تعارض و كشمكش راحت‌تر مي‌توانيد با او وارد بحث و مذاكره شويد.
ممكن است لازم باشد قبل از پاسخ دادن تا 10 بشماريد، اين موضوع به شما فرصتي مي‌دهد كه خود را آرام كنيد و از جنگ و جدل اجتناب كنيد.
5) ارتباط خوب شامل هر دو حالت گوش كردن و صحبت كردن است. صحبت‌هاي او را گوش دهيد. آنها را قطع نكنيد تا نقطه نظرات خود را بگويد. بگذاريد كلامش را به پايان برساند، وظيفه شما گوش دادن و درك و فهم است نه قضاوت كردن.
 
6) با احساسات او همدردي كنيد. خودتان را به جاي او بگذاريد. سعي كنيد فقط نظر او را بفهميد و به آن احترام بگذاريد. حتي اگر با آن موافق نيستيد.
 
7) قبل از آنكه لب به سخن بگشاييد، فكر كنيد. ممكن است لازم باشد قبل از پاسخ دادن تا 10 بشماريد، اين موضوع به شما فرصتي مي‌دهد كه خود را آرام كنيد و از جنگ و جدل اجتناب كنيد.
 
8) هيجانش را درک کنيد. حتي زماني كه بحث راجع به موضوعات حساس و هيجاني است، بگذاريد تا نوجوان شما بفهمد تا شما او را دوست داريد و مراقب او هستيد.
 
9) مثبت انديش باشيد. مكالمه را با صحبت كردن راجع به آنكه چگونه مي‌خواهيد مشكل را حل كنيد مثبت كنيد، مدام به اشتباهات گذشته او گريز نزنيد. به جنبه‌هاي مثبت او بينديشيد. مثبت ماندن، مكالمه را خلاق و سازنده مي‌کند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 01:15   بازدیدها : 931   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .