ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » آداب گرم کردن رابطه با نوجوان

آداب گرم کردن رابطه با نوجوان

وقتي فرزندان به سن نوجواني مي رسند ،اصولا پدر و مادر راجع به ارتباط خود با او دچار نگراني مي شوند ، تغييرات چهره ي فرد هرچقدر ملموس باشد ، تغييرات رفتاري و دروني وي بيشتر خواهد بود و اين موضوع را والدين به خوبي حس مي کنند.آن ها فرزندي را مي بينند که مانند گذشته رفتار نمي کند ، مانند کودکي اش از تمام وقايع مدرسه تعريف نمي کند ، احساساتش را در ميان نمي گذارد و در خيلي مواقع با آن ها مخالفت کرده و نظري مخالف با نظر آن ها بيان مي کند.حتي به راحتي گذشته او را در آغوش نمي گيرند و در يک کلام احساس مي کنند ،روابط شان سرد شده.
اگر شما حس مي کنيد از فرزند تان دور شده ايد ، به راهکارهاي زير عمل کنيد و فراموش نکنيد که طبيعي است که کودک ديروز شما در مرحله گذر از کودکي به بزرگسالي رفتار متفاوتي از خود نشان دهد ، شما هم کمي تغيير کنيد و سعي داشته باشيد تا حال و هواي او را در اين روزها درک کنيد.
 
زمان اين تغييرات خيلي طولاني نيست و نحوه ي برخورد شما و چگونگي تعامل با او مي تواند در نحوه ي زندگي آينده ي او نقش موثري داشته باشد.
 
پذيرش نوجوانان: گام اول براي ايجاد و تحكيم رابطه‌اي دوستانه و صميمي با نوجوان اين است كه او را با همه كمي‌ها و كاستي‌هايش قبول داشته باشيد. كاستي‌هاي رفتاري او را همچون نقاط قوت و توانايي‌هايش بپذيريد و به او به عنوان فردي كه داراي استقلال، سليقه‌هاي خاص و عقايد قابل ارايه است،‌ نگاه كنيد.
 
نوجوانانتان را درك كنيد : درك و برداشت از زندگي و مسايل آن متفاوت از برداشتي است كه نوجوان دارد. او زندگي را به ساده‌ترين وجه ممكن مي‌نگرد، به طوري كه عقايدش براي شما پوچ و مسخره است. نسبت به عقايدش بي‌اهميت نباشيد. وي را تمسخر نکنيد.
گام اول براي ايجاد و تحكيم رابطه‌اي دوستانه و صميمي با نوجوان اين است كه او را با همه كمي‌ها و كاستي‌هايش قبول داشته باشيد. كاستي‌هاي رفتاري او را همچون نقاط قوت و توانايي‌هايش بپذيريد
راه انتقاد کردن صحيح را بياموزيد:در انتقاد از نوجوان دقت کنيم که تمام شخصيت آنها را مورد حمله قرار ندهيم و تنها آن قسمتي را مورد سؤال قرار دهيم که نتوانسته وظيفه اش را درست انجام دهد. هرگز نبايد به نوجوان يا هر شخص ديگر بگوئيم: تو لياقت نداري و به درد هيچ کاري نمي خوري زيرا با اين جمله تمام حيطه وسيع شخصيت او را مورد حمله قرار داده ايم.

 ارتباط را دو طرفه كنيد : اگر برخورد با نوجوان حاكي از ارتباط يك‌طرفه، معيوب و غيرقابل دوام باشد، به سركشي و عصيان نوجوان در برابر دستورات شما منجر مي‌شود و به رابطه عاطفي و صميمانه ميان شما و او لطمه مي‌زند. در اين مواقع بهتر است در برخورد با نوجوان، هر زمان كه سخني را گفتيد، از او نيز سخني بشنويد و نظر او را نسبت به وظايف محوله‌اش جويا شويد.
 
 
دست از نصيحت مستمر برداريد :وقتي اشتباهي را از طرف فرزندمان مشاهده مي كنيم ، بيشتر در مقام موعظه بر مي آييم تا اينكه واقعاً دليل آن حادثه را جويا شده،به درد دل او گوش فرا دهيم . خوب است در زمان لازم به صحبت هاي نوجوان گوش دهيم و با سخنان بجا و به موقع و به دور از نصيحت ، بحث را در جهتي كه مي خواهيم هدايت كنيم. همه ي ما از نصيحت شنيدن بيزازيم و در برابر آن مقاومت مي كنيم . به همين علت توصيه اكيد بر اين است كه از نصيحت مستقيم نوجوان بپرهيزيد و با ايجاد زمينه مساعد و استفاده از تجربيات ديگران ، آنگونه صحبت كنيد كه نوجوان متوجه شود منافع خود او در كار است.
از نصيحت مستقيم نوجوان بپرهيزيد و با ايجاد زمينه مساعد و استفاده از تجربيات ديگران ، آنگونه صحبت كنيد كه نوجوان متوجه شود منافع خود او در كار است.
براي ارتباط با نوجوان وقت كافي بگذاريد : نوجوانان نيازمند توجه هستند، آنها مي‌خواهند صحبت كنند، اعتراض كنند و از هيجانات و اتفاقاتي كه در مدرسه مي‌افتد و يا از دوستان‌شان مي‌شنوند، حرف بزنند. هرچه زمان اين ارتباط با شما به عنوان مادر، پدر و يا مربي بيشتر باشد، خرسندي آنها بيشتر شده و امكان ارتباط نادرست و غلط آنها كمتر خواهد شد.
 
انرژي سرشار نوجوانان نياز به تخليه دارد: نوجوان در اين سنين داراي انرژي فراوان جسماني است. تشويق نوجوانان به انجام ورزش‌هاي گوناگون، شركت در فعاليت‌هاي الگوسازي براي آنان و تحريك آنها بر همانندسازي با آن الگوها موجب مي‌شود تا آنها انرژي خود را به طريق منطقي تخليه كنند.
 
آموزش مهارت در برقراري روابط اجتماعي: با شركت دادن فرزند نوجوان‌تان در جمع دوستان و آشنايان مهارت روابط اجتماعي او را افزايش دهيد. براي مثال، با فرزند نوجوان خود به گردش‌هاي دو نفره برويد و در بسياري از روابط اجتماعي مانند آشنا شدن با ديگران، خريد كردن از مغازه، پيدا كردن نشاني يك موسسه و درخواست انجام كاري از يك اداره با وي تمرين عملي كنيد.
 
 
 به عنوان والدين يک نوجوان موارد زير را بخاطر بسپاريد :
1 – در برخورد با نوجوانان، ملايم و منطقي باشيد.
2 – هيچگاه نظرات خود را به نوجوانان، تحميل نکنيد.
3 – تجارب موفقيت آميز نوجوانان را افزايش دهيد.
4 – نوجوانان خود را با الگوهاي رفتاري مطلوب آشنا کنيد.
5 – نسبت به احساسات و عواطف نوجوانان خود بي تفاوت نباشيد.
6 – توجه داشته باشيد که مشاجرات لفظي درخانه (ميان پدر و مادر)، در روحيه يا رفتار نوجوان منعکس مي شود.
7 – به بهانه ي گفتگو با نوجوانان، اهداف خود را به آنها القا نکنيم.
8 – تحملِ نوجوان را براي مواجه شدن با ناکامي هاي اجتماعي افزايش دهيد.
9 – براي پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، اهميت بسياري قائل شويد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 16:37   بازدیدها : 946   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .