ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » ناسازگاري تازه بالغان

ناسازگاري تازه بالغان

بلوغ جسمي كه با تحول در رفتارها، نيازهاي عاطفي، هيجانات دروني و روحيه اجتماعي نوجوان همراه است، تضادها و تعارض ‌ها را در روابط وي با محيط و سايرين اجتناب ‌ناپذير مي ‌كند. بالطبع چنين تعارض‌ هايي كه به اشكال مختلف پديدار مي ‌شوند، از طبيعت بلوغ و دوران آخر نوجواني ناشي مي‌ شود اما بايد هدايت و كنترل شود وگرنه مي ‌تواند مخرب باشد.
 
رفتارهاي منفي نزد نوجوانان در علم روان شناسي به ناسازگاري تعبير مي ‌شود كه ادامه و تعميق آن در رفتارهاي فردي و جمعي مي‌ تواند زنگ خطري براي رشد شخصيتي و ويژگي ‌هاي رفتاري وي در بزرگسالي باشد. ناسازگاري در مفهوم دقيق كلمه از ضعف نوجوان در تطبيق با شرايط محيطي و واقعيت ‌هاي زندگي حكايت دارد و در صورتي كه از حد بگذرد و درمان نشود، سلامت شخصيت نوجوان در زندگي آينده‌ اش را به خطر مي‌ اندازد. بزهكاري، گرايش به مفاسد اخلاقي و اجتماعي، اعتياد و توسل به مصرف آرامبخش‌ ها و الكل، پرخاشگري، انزوا و مردم‌ گريزي، ضد اجتماعي بودن و... تنها بخشي از آسيب‌ هاي ناسازگاري حاد در نوجواني محسوب مي‌ شود. نكته مهم، نقش رفتار والدين در ناسازگاري نوجوان است.
 
 
فرزندان تا حدودي آينه رفتارهاي والدين هستند، ريشه ‌هاي ناسازگاري نوجوان را بايد در نوع و ماهيت رفتار والدين وي جستجو كرد. رفتار والدين به صورت مستقيم يا غيرمستقيم مولد انواع ناسازگاري در رفتار نوجوانان بويژه در دوران بلوغ و شروع مرحله عملي اجتماعي شدن است. اگر فرزند نوجواني داريد كه از ناسازگاري وي به ستوه آمده ‌ايد رفتارهاي خود را تغيير دهيد و كليدهاي طلايي رفتار با نوجوان را از ياد نبريد.
ناسازگاري در مفهوم دقيق كلمه از ضعف نوجوان در تطبيق با شرايط محيطي و واقعيت ‌هاي زندگي حكايت دارد و در صورتي كه از حد بگذرد و درمان نشود، سلامت شخصيت نوجوان در زندگي آينده‌ اش را به خطر مي‌ اندازد.
با نوجوان خود، دوست باشيد: هيجانات دروني مختص سن نوجوان و دوران بلوغ، وي را نيازمند محبت و حمايت عاطفي مي‌ كند. اگر چه ممكن است اين نياز را به صورت مستقيم مطرح نكند و اصلا آشكار نسازد.
 
از تحكم بپرهيزيد: نوجوان احتياج دارد كه براي آنچه به وي امر و نهي مي ‌شود متقاعد شود يا حداقل دليل خواسته ‌هاي والدين را بداند. هر چند آن را دقيقا درك نكند. تحكم بي ‌منطق براي نوجوان حتي اگر پذيرفته شود در جايي ديگر رفتار تهاجمي وي را در پي خواهد داشت.
 
شرايط ويژه نوجوان را درك كنيد: نوجواني از نظر جسمي، رواني و عاطفي موقعيت پيچيده‌ اي ايجاد مي ‌كند. نمي ‌توان رفتارهاي كودكان يا بزرگسالان را از نوجوان انتظار داشت. مهم اين است كه او به تدريج و طي مراحل رشد بداند در بزرگسالي بايد چه رفتاري داشته باشد وگرنه بزرگسالاني هستند كه در موقعيت ‌هايي از زندگي مانند كودكان رفتار مي ‌كنند!
 
گوش شنوا داشته باشيد: دنياي كوچك و سردرگم نوجوان حرف ‌هاي بسياري براي گفتن در ذهن او انبار مي ‌كند و صحبت كردن با والدين درباره آنچه ناراحت‌ كننده، نفرت‌ انگيز، ترسناك، شگفت ‌آور و... است در نوجوان نوعي واكنش دفاعي براي هضم كردن و فراموش كردن وقايع است.
 
فضائل اخلاقي را در آنان پرورش دهيد: خميره شخصيت فرد در نوجواني شكل مي‌ گيرد و بعيد است كسي كه در اين دوران به آدابي نظير رعايت حال ديگران، زور نگفتن، پاكدستي، قانون‌ مداري، اخلاق ‌گرايي و... مودب نشوند در آينده چنين صفاتي را از خود نشان دهند. لازم هم نيست خودتان در اين حوزه‌ ها كارنامه درخشاني داشته باشيد. به قول حكما انسان آنچه نيست كه مي‌ تواند، آنچه است كه مي ‌خواهد.
 
استقلال شخصيت وي را محدود نكنيد: اجازه دهيد نوجوان آنچه باشد كه واقعا هست نه آنچه شما مي ‌خواهيد از وي بسازيد. به جاي اين كار شخصيت مستقل و توانمند خود را ارتقا دهيد تا الگويي مناسب براي وي باشيد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 15:52   بازدیدها : 1029   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .