ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » هدف از ازدواج چیست؟

هدف از ازدواج چیست؟

ازدواج براى انسان، یك نیاز طبیعى است و فوائد مهمى  در بردارد كه اهم آنها عبارت است از:
1- نجات از سرگردانى و بى‏پناهى
دختر وپسرى كه ازدواج نكرده‏اند، به منزله ی كبوتران بى‏آشیانه ای هستند، كه به وسیله ی ‏ازدواج، خانه و آشیانه و پناهگاه و شریك و مونس ومحرم  راز و غمخوار و مدافع به دست مى‏آورند.
 
2- ارضاى غریزه جنسى
غریزه جنسى در وجود انسان، غریزه ی ‏بسیار نیرومند و ارزنده‏اى است.  به همین جهت  یک فرد نیاز دارد به وجود همسرى‏كه در یك محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،از وجودش بهره گیرد و لذت ببرد.تامین صحیح خواسته‏هاى غریزه جنسى، یك نیاز طبیعى است‏كه باید اجابت‏شود و الا ممكن است پى‏آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.كسانی كه از ازدواج امتناع مى‏ورزند،غالبا به‏بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى‏گردند.
 
3- تولید و تكثیر نسل
وجود فرزند، ثمره ی ازدواج و باعث تحكیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى ‏زن و شوهر می باشد.
به همین جهت در قرآن و احادیث نسبت‏ به ازدواج، تاكیدات‏فراوانى به عمل آمده است.از باب نمونه:خداوند در قرآن مى‏فرماید:و از آیات‏خدا این است كه براى شما همسرانى را آفرید تا با آنها انس بگیرید (1)
رسول‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى بر پا نشده كه بهتر از تزویج ‏باشد. (2)
امام رضا علیه السلام فرمود:هیچ كس فائده‏اى به دست نیاورد كه‏بهتر از همسر شایسته باشد. همسرى كه وقتى به او نگاه مى‏كند شادمانش‏می گرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او را نگهدارى مینماید. (3)
مطالب مذكور آثار و منافع دنیوى و حیوانى ازدواج بود،كه‏حیوانات نیز برخى از آنها را دارند این قبیل امور را نمى‏توان هدف اصلى‏ازدواج انسان به اعتبار اینكه انسان است،محسوب داشت. انسان در این‏جهان نیامده تا مدتى بخورد و بیاشامد و بخوابد و شهوت رانى و لذت جوئى‏كند، آنگاه بمیرد و نابود شود.مقام انسان عالى‏تر از اینهاست.
انسان آمده تا با علم و عمل و اخلاق نیك، نفس خویش را پرورش دهد و در راه كمال و صراط مستقیم انسانیت‏سیر و صعود كند، تا به مقام خوب پروردگار جهان‏نائل گردد.انسان موجودى است عالى كه با تهذیب و تزكیه ی نفس و اجتناب‏از بدی ها و پرورش فضائل و مكارم اخلاق و انجام كارهاى نیك،مى‏تواندبه مقام شامخى نائل گردد كه فرشتگان بدان مقام راه ندارند.
انسان‏موجودى است جاودانه و در این جهان آمده تا با راهنمائیهاى پیامبران وبه كار بستن قوانین و برنامه‏هاى دین،سعادت دنیا و آخرت خویش را تامین‏كند و در جهان آخرت،در جوار حق،در خوشى و آسایش تا ابد زندگى‏كند.
بنابراین هدف اصلى ازدواج انسان را در این برنامه باید جستجوكرد.هدف ازدواج یك انسان دیندار، باید این باشد كه با تعاون و همكارى‏همسرش بتواند نفس خویش را از گناهان و بدی‌ها و اخلاق زشت تهذیب‏نماید و با عمل صالح و اخلاق نیك پرورش دهد تا به مقام شامخ انسانیت‏و تقرب به خدا نائل گردد.و همسر شایسته و خوب و موافق براى رسیدن‏به چنین هدف مهمى، ضرورت دارد.
همسر دیندار و مۆمن، همسرش را به خوبى و صلاح دعوت میكند وهمسر لاابالى و بد اخلاق، همسرش را به فساد و بداخلاقى می كشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند. و به همین جهت‏به مرد و زن سفارش‏شده كه به هنگام ازدواج، موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى‏محسوب بدارند
دو انسان مۆمن كه با ازدواج تشكیل خانواده می دهند،از انس ومحبت و آرامش و كامیابیهاى مشروع جنسى برخوردار میشوند،و درنتیجه از انحراف و تمتعات غیر مشروع و راه یافتن به مراكز فساد و اعتیادهاى خطرناك و ولگردی ها و شب نشینی‌هاى خانمان‌سوز محفوظ و درامان خواهند بود.و به همین جهت پیامبر اكرم و ائمه اطهار علیهم السلام‏نسبت‏به ازدواج بسیار تاكید نموده‏اند.رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:هر كس كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ نموده است. (4)
امام صادق علیه السلام فرمود:دو ركعت نمازى را كه افراد متاهل‏بخوانند، از هفتاد ركعت نمازى كه افراد غیر متاهل بخوانند افضل‏می‌باشد. (5)

وجود همسر دیندار و موافق (چه زن چه مرد) در امكان انجام‏وظیفه و عمل به واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مكروهات،وتخلق به اخلاق نیك و اجتناب از اخلاق زشت،نقش بسیار مهمى را ایفامی كند.اگر زن و شوهر هر دو دیندار و در طریق پرورش و تزكیه نفس‏باشند،در پیمودن این راه دشوار، نه تنها مانع نخواهند بود بلكه تعاون وتشویق خواهند داشت. مگر یك نفر مجاهد فى سبیل الله بدون تایید وتوافق همسرش مى‏تواند در میدان جهاد خوب بجنگد و حماسه آفرینى كند؟
 
مگر انسان،بدون توافق همسرش مى‏تواند در كسب و كار و تحصیل اموال‏همه جهات شرعى و اخلاقى را رعایت كند،حقوق واجب مالى را بپردازد،از اسراف و تبذیر اجتناب نماید،و مازاد مخارج ضرورى خویش را درامور خیریه انفاق كند؟
همسر دیندار و مۆمن، همسرش را به خوبى و صلاح دعوت میكند وهمسر لاابالى و بد اخلاق، همسرش را به فساد و بداخلاقى می كشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند. و به همین جهت‏به مرد و زن سفارش‏شده كه به هنگام ازدواج، موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى‏محسوب بدارند.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند عز و جل فرموده‏است وقتى اراده كنم كه تمام خوبی هاى دنیا و آخرت را براى شخص‏مسلمانى جمع كنم، به او قلبى خاشع و زبانى ذاكر و بدنى كه بر بلاها صابرباشد عطا میكنم.و همسر مۆمنى به او میدهم كه هر گاه به او نگاه كند، خشنودش سازد و در غیاب،حافظ نفس خویش و مال او باشد. (6)
شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كرد: همسرى دارم كه به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى‏آید و به هنگام خروج‏بدرقه‏ام میكند. هنگامى كه مرا اندوهناك یافت در تسلیت من میگوید:اگردرباره ی رزق و روزى می‏اندیشى غصه نخور كه خدا ضامن روزى است.واگر در امور آخرت مى‏اندیشى خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاده گرداند.پس‏رسول خدا فرمود:خداى را در این جهان عمال و كارگزارانى است و این‏زن از عمال خدا می باشد.چنین همسرى نصف اجر یك شهید را خواهدداشت. (7)
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 11:53   بازدیدها : 878   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .