ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » اهداف و ملاک‌های ازدواج موفق

اهداف و ملاک‌های ازدواج موفق

هدف از ازدواج چیست؟
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «الی مردم تفوای الهی پیشه کنید از پرودگاری که شما را از یک نفس آفرید و از او جفتش را پدید آورد و از ناحیه ی آندو مردان و زنان زیادی را پراکند...» (سوره نساء آیه 1)
و نیز در آیه 24 سوره روم می فرماید: « و از نشانه های او این است که از خودتان، زوج هایی آفرید تا بدان ها آرامش یابید و بینتان دوستی و رحمت قرار داد. براستی که در این نکته نشانه هایی است برای کسانی که می اندیشیند.»
 
بر این اساس و بر اساس متون اسلامی می توان برخی اهداف ازدواج را به این صورت بیان کرد:
1.پیوندی که بین دو بیگانه به وجود می آید: اینکه دو نفر که ممکن است از دو فرهنگ یا دو مکان جغرافیایی باشند ولی با ازدواج بینشان الفت و محبت ایجاد می شود از علائم قدرت و نشانه ای برای خدا شناسی مطرح شده است.
2.این پیوند علاوه بر اینکه ایجاد محبت می کند دو نفر را از انحراف جنسی و اخلاقی نیز حفظ می کند.
3.تکثیر نسل: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:« ازدواج کنید و تکثیر نسل نمایید زیرا من به شما ملت های مسلمان در روز رستاخیز مباهات می کنم.»
4. تربیت انسان صالح: اسلام برای داشتن فرزندی صالح پاداش های فراوانی برای پدر و مادرش مقرر کرده است. مثلاً پدر از ناحیه ی فرزند صالحش در زندگی برخوردار، و از دعای او پس از مرگ بهره مند است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: « میراث خدا از بندهی مومن، فرزند شایسته ای است که برای او طلب آمرزش نماید.» برای اینکه نسلی صالح و سالم داشته باشیم لازم است که درابتدای راه - یعنی انتخاب همسر – دقت کافی داشته باشید. اسلام دقیقترین نکات را در این باب بیان کرده است که برخی از آن ها اشاره خواهد شد.
 
شرایط همسر شایسته
1.متدین بودن: در درجه اول دقت داشته باشید که همسرتان متدین باشد زیرا دین اولاً می تواند انسان را از انحرافات روحی و اجتماعی مصون دارد. ثانیا وقتی زن و مرد هر دو با ایمان باشند می توانند فرزندشان را بر اساس موازین دینی به صورت صالح تربیت نمایند.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « با زنی بخاطر زیبایی اش ازدواج نکن زیرا ممکن است همین زیبایی، او را به پستی و ابتذال سوق دهد. و نیز به خاطر مال زنی با او ازدواج نکن زیرا ممکن است مالش او را سرکش سازد. با زن بخاطر دین او ازدواج کن.»
 
2. حسن خلق: خوش اخلاقی مبدا اساسی پرورش نسل سالم است و این اصل چه در دوران جنینی و شیرخوارگی و چه در دوران تربیت کودک، اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد.
امام علی علیه السلام می فرمایند: « حسن الاخلاق برهان کرم الاعراق. یعنی سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و ریشه خانوادگی است.»
البته نکته مهم این است که باید توجه داشت که زیبایی برای اسلام تنها دلیل نیست و همانطور که قبلاً گفته شد ازدواج با یک زن صرفاً به خاطر زیبایی اش در دین اسلام به شدت تقبیح شده است
3.حسن خلقت: خلقت به معنای چهره و اندام و در واقع کل ظاهر جسمانی یک فرد است. و حسن خلقت به معنای زیبایی و موزون بودن چهره و اندام است. زیبایی غالباً کمک به دین می باشد بخصوص در مواردی می تواند از انحرافات جنسی و اخلاقی مردان جلوگیری نماید.
اسلام به مرد اجازه داده است که برای کسب اطلاع از زیبایی همسرش قبل از ازدواج او را ببیند تا خاطر وی از زیبایی و دلپسندی زن مطمئن گردد.
پیامبر اسلام در ضمن حدیثی فرمودند: « بهترین زن های امت من زیبا چهره ترین و کم مهر ترین آن ها هستند.» گذشته از این، به دلیل وراثت، زن زیبا معمولاً فرزندان زیبا به دنیا می آورد.
البته نکته مهم این است که باید توجه داشت که زیبایی برای اسلام تنها دلیل نیست و همانطور که قبلاً گفته شد ازدواج با یک زن صرفاً به خاطر زیبایی اش در دین اسلام به شدت تقبیح شده است.
و نکته مهم دیگری که باید ذکر کرد این است که زیبایی اساساً مقوله ای نسبی است و این گونه نیست که همگان از یک چهره خوششان بیاد و یک چهره را زشت بشمرند. چه بسا یک چهره از نظر کسی زیبا باشد ولی از نظر دیگری نه.
در واقع باید توجه داشت که همسر باید در چشم همسرش زیبا باشد چنانچه رسول اکرم (ص) می فرمایند: « بهترین زنان شما زنی است که وقتی همسرش به او نگاه می کند شاد و مسرو می شود.»
 
4.ولود:  به این معنی که زن باید خوش زا و بسیار زا باشد. زیرا فرزند به کانون خانواده حرارت می بخشد و نیز همانطور که قبلاً گفته شده دلیلی مهمی که برای ازدواج مطرح است داشتن فرزند می باشد.
البته باید توجه داشت که کیفیت تربیت فرزند نباید فدای کمیت آن ها شود.
 
5.اصالت خانوادگی: کسی که در خانواده ای اصیل و نجیب و صالح باشد، احتمال اینکه خودش نیز صالح باشد و نیز فرزندان اصیل و صالحی تربیت کند بیشتر است. اگر کسی خودش فاقد تربیت باشد نمی تواند فرزند خوب پرورش دهد.
رسول اکرم (ص) می فرمایند: « از بنده ای که در میان زباله هاست بپرهیزید! پرسیدند یعنی چه؟ فرمود: یعنی زنی زیبا که در محیطی پست و آلوده پرورش یافته باشد.»
 
6.هوش: چنانچه می دانیم صفات روحی نیز مانند صفات جسمی از والدین به فرزندان منتقل می شود لذا پیامبر اسلام فرمودند: « از ازدواج با زنان احمق بپرهیزید زیرا همنشینی با وی شکنجه آور است و فرزندی که به دنیا می آورد تباه و ضایع می شود».
اولین کسی که در رابطه ی هوش فرزندان و والدین و ارثی بودن صفات ضمیری و فضائل ذهنی، تحقیق کرده فرانسیس گالتون است. همچنین شخی یه نام گدارد پس از مشاهدات و تحقیقات فراوان به این نتیجه رسید که : در نسل خانواده هایی که قبلا به ضعف عقل بوده اند 47 کودک ضعیف العقل و فقط 6 کودک طبیعی به وجود آمده است.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 11:34   بازدیدها : 1142   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .