ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نوجوانان مضطرب بخوانند

نوجوانان مضطرب بخوانند

دلایل فراوانی برای بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان وجود دارد.افسردگی، معمول‌ترین اختلال یا بیماری روانی در میان نوجوانان و بزرگسالان است.
تشخيص اضطراب و درمان آن در کودکان و نوجوانان بسيار مهم است، چون شخصيت آنان طي اين دوره شکل مي‌گيرد. بسياري از کودکان زماني که در شرايط جديدي قرار مي‌گيرند، دچار اضطراب مي‌شوند و …
تشخيص اضطراب و درمان آن در کودکان و نوجوانان بسيار مهم است، چون شخصيت آنان طي اين دوره شکل مي‌گيرد. بسياري از کودکان زماني که در شرايط جديدي قرار مي‌گيرند، دچار اضطراب مي‌شوند و واکنش‌هاي متعددي را از خود بروز مي‌دهند ( لکنت زبان، آويزان شدن به پدر و مادر، خجالتي شدن، جويدن ناخن، …).
وظيفه والدين در اين موقعيت اين است که با او با صبر و حوصله بر خورد کنند و به او اعتماد به نفس لازم را براي مواجهه با آن شرايط بدهند. تشويق والدين در ارتباط بر قرار کردن فرزندان با محيط خارج از خانه و افراد غير فاميل بسيار مؤثر است. بسياري از والدين از اين احساس فرزندشان تا روزي که به مشکل برخورند (مثل اولين روز مدرسه) بي اطلاع هستند.
 يکي از شايع ترين دلايل دل درد و حالت تهوع که در کودکان دبستاني ديده مي‌شود، ترس و اضطراب آن‌ها از مدرسه است. نگراني پدر و مادر ( از ورود تازه کودک به مدرسه، وضعيت درسي او و …) باعث انتقال آن به فرزند مي‌شود و اضطراب او را افزايش مي‌دهد از اختلالات اضطرابي شايع در کودکان مي‌توان اضطراب اجتماعي، ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدايي را نام برد. با بزرگ شدن کودک و پا گذاشتن به دوران نوجواني ممکن است اختلالات اضطرابي جديدي در او پديد آيد.
 در اين زمينه مي‌توان به عوامل زير اشاره کرد:
*اضطراب ناشي از پذيرفته نشدن از جانب همسالان
نوجوانان در اين مرحله از زندگي خويش به شدت به همسالان خود گرايش دارند و به دنبال برقراري ارتباط و دوستي با آنان هستند. والدين بايد نياز طبيعي مورد توجه همسالان قرار گرفتن فرزندشان را درک کنند و براي دوستان او احترام قائل باشند. همچنين حفظ اعتبار و شخصيت نوجوان در مقابل همسالان بسيار مهم است.
 ترس از برقرار کردن روابط عاطفي و اجتماعي و سرزنش‌هاي والدين در انتخاب دوستان به دليل متفاوت بودن فرهنگ و آداب و رسوم و ارزش‌هاي خانواده ها، باعث اضطراب در نوجوان مي‌شود. براي جلوگيري از پنهان کاري، پدر و مادر بايد در زمان مناسب و با منطق و ملايمت او را متوجه نتايج نامطلوب بعضي از معاشرت‌ها کنند.
*تغييرات جسمي
نگراني و اضطراب در اين مورد مي‌تواند ناشي از ديررسي يا زودرسي بلوغ، احساس خجالت، نا آگاهي و يا ترس از شرايط جديد و ناتواني در تطابق دادن رفتار خود با اين شرايط باشد. براي جلوگيري از اضطراب، پدر و مادر يا مربيان بايد به طور مناسب و شايسته، نوجوان را (قبل از پيدايش علايم ثانويه بلوغ) در جريان مسائل مربوط به تغييرات جسماني و آثار رواني آن بگذارند.
*بروز رفتارهاي پرخاشگرانه
مخالفت با افراد مختلف در خانه و يا خارج از آن، از خصوصيات بعضي از نوجوانان است که ممکن است با پرخاشگري کلامي يا غير از آن همراه باشد. عدم توانايي کنترل اين رفتار پرخاشگرانه باعث اضطراب در بسياري از نوجوانان مي‌شود. براي جلوگيري از اين حالت، تربيت مناسب والدين، مقاوم ساختن فرزند در برابر سختي‌ها از دوران کودکي و ايجاد امنيت رواني مي‌تواند مؤثر واقع شود.
 امر و نهي‌هاي غير اصولي و محدوديتهاي بي مورد در کسب استقلال و آزادي، باعث تحريک عصبانيت و خشم‌هاي کنترل نشده در نوجوانان مي‌شود. والدين بايد به نوجوان بياموزند که به هنگام خشم، منطقي برخورد کند و بدون توهين و تحقير ديگران عواطف خود را بيان کند. همچنين بايد به او بفهمانند که نحوه برخورد ديگران با او تا حدي نتيجه رفتار خود او با ديگران است.
*ترس از مستقل شدن
يکي از عمومي ترين نيازهاي نوجوانان داشتن استقلال و آزادي است. کسب استقلال در بسياري از نوجوانان باعث اضطراب مي‌شود. از جمله مشکلاتي که طي دستيابي به استقلال در نوجوانان ديده مي‌شود، تضاد و دوگانگي است. يعني نوجوانان با اين که مي‌خواهند و مي‌دانند که بايد مستقل شوند، از استقلال مي‌ترسند. ناآگاهي از وضعيت پس از استقلال، يکي از دلايل اصلي اين امر است. براي جلوگيري از ابتلا به اضطراب و دوگانگي، والدين بايد به نوجوان اعتماد به نفس و جرأ?ت تجربه کردن دهند و براي او امنيت رواني فراهم کنند. دادن مسئوليت و فرصت به نوجوان و اجازه؟ اظهار نظر و تصميم درباره؟
امور مربوط به خود، بدون تنبيه و تحقير او به خاطر اشتباهاتش، باعث مي‌شود تا او از خطا هايش عبرت بگيرد، راه‌هاي مختلف زندگي را بياموزد و براي مستقل شدن آماده شود.
راه‌هاي پيشگيري از اضطراب
براي جلوگيري از اضطراب راه‌هاي مختلفي وجود دارند . مي‌توان موارد زير را مثال زد:
*رژيم غذايي سالم
استفاده از غذا‌هاي متنوع و حاوي انواع مواد لازم به ميزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسي دارد.
*فعاليت بدني به طور منظم
ورزش کردن به خصوص به طور منظم يکي از راه‌هاي پيشگيري و درمان اضطراب است. پياده روي تند و سريع به مدت 20دقيقه ميزان اضطراب را به طور متوسط تا 80/.کاهش مي‌دهد. به علاوه، ورزش کردن باعث بالا رفتن کارايي دستگاه تنفسي و گردش خون، حفظ تعادل وزن و شادابي فرد مي‌شود. ورزش هايي نيز چون يوگا باعث افزايش آرامش مي‌شوند و در جلوگيري از اضطراب بسيار مفيدند.
*افزايش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس بالا باعث مي‌شود تا بدن بتواند از حداکثر از نيروي خود براي مقابله با استرس استفاده کند.
*عدم گوشه نشيني و اجتماعي بودن
هنگامي که افراد دچار فشار رواني مي‌شوند، به طور غريزي از صحنه عمل و اجتماع کنارکشيده و به گوشه اي پناه مي‌برند، در حالي که گوشه‌گيري باعث تشديد استرس مي‌شود. ارتباط با افراد و دوستان، به خصوص کودکان که مي‌توانند فرد را به خنده وادارند، باعث از ياد رفتن نگراني حتي براي مدتي کوتاه مي‌شود.
*حمايت اجتماعي
وجود حمايت اجتماعي در زندگي هر فرد باعث مي‌شود تا او در مقابل بحران‌هاي زندگي براي دفاع از خود سپري داشته باشد که به آن تکيه کند. حمايت اجتماعي، احساس امنيت و اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار رواني مقاوم تر مي سازد.
*انديشيدن به زمان حال
انديشيدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤياها و آرزوها براي موقعيت‌هاي مناسب تر آرامش ذهني را افزايش مي‌دهد. همچنين مشغول کردن ذهن به کاري که در حال انجام است و فکر نکردن به زمينه‌هاي اضطرابزاي آن بسيار مؤثر است.
*كسب اطلاعات در مورد شرايط تنش زا
بي اطلاعي از موقعيت فشارآور باعث استرس و اضطراب بيش تري در افراد مي‌شود. کسب آگاهي و اطلاع از شرايط و مواردي فرد که با آن‌ها مواجه خواهد شد سبب مي‌شود که کمتر دچار نگراني و دلواپسي شود. به طور مثال در جريان گذاشتن بيماران از نحوه? عمل و دردهاي پس از آن باعث مي‌شود تا آنان کمتر دچار اضطراب شوند.
*خنديدن خنده از سالمترين راه‌هاي جلوگيري از فشار رواني است. به هنگام خنده هورموني ضد درد (که باعث احساس خوشي و سلامتي در شخص مي‌شود) در مغز آزاد مي‌شود و ميزان هورمونهاي استرس زا در خون پايين مي‌آيد
*ابراز هيجان بر روي کاغذ
نوشتن ساده هيجانات و احساسات بر روي کاغذ موجب تسکين فشارهاي رواني ناشي از رويدادهايي چون از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگي و … مي‌شود.
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 29-06-1394, 17:59   بازدیدها : 1124   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .