ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چند نکته کاربردی در مورد اسباب‌کشی و روابط خانوادگی

چند نکته کاربردی در مورد اسباب‌کشی و روابط خانوادگی

چند نکته کاربردی در مورد اسباب‌کشی و روابط خانوادگی

شاید به‌محض دیدن عنوان مطلب با خود فکر کنید که چه مطلب عجیبی! حتی شاید گمان کنید جای این مطلب در این صفحه و این سایت نیست، اما آن‌چه مرا ترغیب به نوشتن این یادداشت کرد، مشکلاتی بود که در طی جابه‌جایی و اسباب‌کشی بین خانواده‌های جوان اطرافم به‌وجود آمده بود. مشکلاتی که بحران‌های عمیقی در زندگی زناشویی آنان به‌وجود آورده بود.

به‌همین‌دلیل گمان می‌کنم مدیریت بحران در زمان اسباب‌کشی و جابه‌جایی، یک مهارت برای حفظ روابط زناشویی و کانون گرم خانواده است. اگر شما هم تجربه جابه‌جایی دارید و مستاجر هستید، این مطلب را با حوصله بخوانید.

برای بسیاری از خانواده‌ها‌، اسباب‌کشی جزئی از برنامه‌ریزی‌های زندگی است و هر سال و یا لااقل هرچند سال یک‌بار، مشغول آن می‌شوند.

برخلاف تصوری که افراد از سختی‌های اسباب‌کشی دارند، می‌توان با تقسیم کارها و چیدمان‌های منظم، معضل اسباب‌کشی را تا حد زیادی حل کرد.

خانواده‌های زیادی شرایط شما را دارند
شاید وقتی که صاحب‌خانه از شما می‌خواهد خانه‌اش را تخلیه کنید، احساس بدبختی داشته باشید. حتی ممکن است گمان کنید شوهرتان فرد بی‌عرضه‌ای است که نتوانسته خانه بخرد. این احساسات همه ناشی از ترس و اضطراب اسباب‌کشی است. وقتی این افکار به سراغ‌تان آمد، این نکته را در نظر بگیرید که خانواده‌های زیادی شرایط شما را دارند.

افراد زیادی در جامعه هستند که هرساله جابه‌جا می‌شوند و احساس خوشبختی‌شان را به خاطر این اسباب‌کشی‌ها تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند. هرچند که ممکن است تغییر خانه کارهای زیادی در پی داشته باشد و شما مجبور باشید چندهفته مدام کار کنید، اما این دلیل نمی‌شود از کوره در بروید و همسرتان را مقصر بدانید.

به یکدیگر احترام گذاشته و امید بدهید
وقتی قرار می‌شود خانه‌تان را عوض کنید، به‌جای پرخاشگری و فکرهای باطل و بیهوده، بهتر است بیشتر از هر موقع دیگری به شوهرتان احترام بگذارید. مردها در این شرایط خیلی بیشتر از خانم‌ها فکر می‌کنند و از نظر درونی تخریب می‌شوند. اگر آن‌ها روحیه خوب همسرشان را ببینند، راحت‌تر می‌توانند به کار روزمره و پیداکردن یک خانه مناسب بپردازند.

با گریه و قهر و دعوا، خانه جدید پیدا نخواهد شد، بلکه اگر شما متحد باشید و شرایط زندگی خود را درک کنید و بی‌دلیل شرایط و موقعیت خود را با فلان دوست و فلان خانواده مقایسه نکنید، می‌توانید این بحران را با موفقیت بدون هیچ دعوا و مشاجره‌ای به پایان برسانید.

بعد از این‌که توانستید از نظر روحی و درونی بپذیرید که جابه‌جایی، بدبختی یا بی‌عرضگی کسی نیست، راه‌کارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم تا یک جابه‌جایی راحت داشته باشید.

قبل از شروع اسباب‌کشی
- از چند هفته و یا چندروز قبل از اسباب‌کشی، به دنبال کارتن‌های مناسب برای وسایلتان باشید. می‌توانید از مغازه‌ها کارتن‌های بی‌استفاده‌شان را بگیرید. در انتخاب کارتن دقت کنید که سایز مناسبی داشته باشند، کارتن‌های کوچک برای اسباب‌کشی مناسب نیستند. بهتر است از کارتن‌های بزرگ بهره ببرید.

- جمع‌کردن اسباب را با لوازم و اشیای غیرضروری آغاز کنید؛ مثل ظروف چینی و لوازم تزیینی. برای جمع‌آوری و بسته‌بندی حتماً از کاغذ روزنامه استفاده کنید تا انباشت آن‌ها روی همدیگر در کارتن باعث شکستن نشود.

- توجه داشته باشید که؛ پس از پُرشدن هر کارتن با ماژیک روی آن بنویسید که چه وسایلی را در آن چیده‌اید. برای سهولت کار می‌توانید به‌صورت مجموعی روی کارتن بنویسید، مثلاً: وسایل بوفه. وسایل میز آرایش. وسایل کمد و در نهایت کارتن‌ها را با چسب‌های نواری پهن خوب بچسبانید.

- نیازی به خالی‌کردن کشوها و یا کمدهای لباس نیست. لباس وزنی ندارد و می‌توانید آن را در همان محل قرارگیری‌اش مثل کشو یا کمد حمل کنید. برای این کار اگر کشو یا کمدتان قفل دارد درش را قفل کرده و بعد از روی در تا دیواره‌های کشو و کمد چسب نواری بزنید که در هنگام حمل‌و‌نقل باز نشود.لباس‌های گران‌قیمت و مجلسی را می‌توانید در چمدان قرار دهید تا خیالتان از بابت آن‌ها راحت باشد.

- رختخواب‌ها را در یک چادر شب یا پارچه بزرگ بپیچید تا هم کثیف نشوند و هم بشود یک‌باره آن‌ها را حمل کرد.

- شیشه میزها و یا قاب عکس‌ها و آینه‌ها را جداگانه در روزنامه بپیچید و آن‌ها را بین یک پتو قرار دهید تا از شکستن ِاحتمالی محافظت شوند.

- برای وسایل آشپزخانه از سبدهای بزرگ استفاده کنید. تمام وسایل غیرشکستنی را در یک سبد یا لگن بریزید و در یک مشمای بزرگ قرار دهید.

- هرکدام از وسایل مربوط به حمام و دستشویی را جداگانه بسته‌بندی کرده و در کارتن یا مشما قرار دهید و روی آن بنویسید که مربوط به کجاست تا در صورت نیاز سریع پیدایش کنید.

- لوازم بزرگ را حتی‌الامکان نزدیک درب منزل بگذارید تا کارگران ابتدا آن‌ها را وارد کامیون کنند. اگر چنین نکنید کارگران با بردن لوازم کوچک خسته می‌شوند و لوازم بزرگ آشپزخانه مثل یخچال و ماشین لباسشویی و …را احتمالاً بی‌احتیاط حمل خواهند کرد. بهتر است برای جلوگیری از خش افتادن به بدنه وسایل، با سلفون بدنه هریک از یخچال و گاز و… را بپوشانید.

- برای حمل لوازم صوتی و تصویری مانند تلویزیون از جعبه‌های مخصوص آن‌ها و یا یک جعبه دیگر با بسته‌بندی محکم در محل‌های حساس مانند شیشه تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر استفاده کنید. البته بهتر است که‌ این‌گونه وسایل را با خودروی شخصی‌تان حمل کنید.

- اگر زمان اسباب‌کشی‌تان را می‌دانید، بهتر است از یکی دوماه قبل از تاریخ اسباب‌کشی، مواد خوراکی موردنیاز را هفتگی تهیه کنید تا فریزر خلوت شود. چند بطری شیشه نوشابه را هم پرکنید تا در روز اسباب‌کشی به میزان لازم یخ برای نگه‌داری مواد داشته باشید.

- یک روز پیش از بردن وسایل، خانه‌ای را که قرار است به آن‌جا اسباب‌کشی کنید، خوب تمیز کنید تا پس از ورود وسایل مجبور نباشید برای تمیزکردن قسمت‌های مختلف خانه، هرکدام از وسایل را چندبار جابه‌جا کنید. اگر لازم بود برای از بین‌بردن حشرات آن‌جا را سم‌پاشی کنید.

- نیازی نیست برخی از اشیا و کالاها را در پروسه اسباب‌کشی وارد کنید. اشیای قیمتی و باارزشتان مثل طلا و پس‌انداز و یادگاری‌های شکستنی و… را چند روز قبل در کمال آرامش به منزل یکی از آشنایان ببرید تا در حین اسباب‌کشی نگران وسایل ارزشمند خود نباشید.

- اگر فرزند کوچکی دارید که شیرخوار و یا سه چهار ساله است و در حین اسباب‌کشی اذیت خواهد شد و ممکن است در دست و پایتان باشد، او را به منزل مادربزرگ یا اقوام و آشنایان خود بفرستید.

اما اگر فرزند یا فرزندانتان بزرگ‌ترند و متوجه اسباب‌کشی هستند، می‌توانید با سپردن کارهای کوچک در حد سنشان، از آن‌ها هم کمک بگیرید. به‌عنوان مثال به فرزندتان بسپارید که در گوشه‌ای از خانه بایستد و مراقب سایر وسایل خانه باشد. همچنین می‌توان وسایل کوچک و سبک را به آن‌ها داد تا از اتاق‌ها به نزدیک در خروجی منزل منتقل کنند.

در حین اسباب‌کشی
- در روز اسباب‌کشی، یک‌ساعت مانده به آمدن ماشین حمل بار و کارگران، مواد درون فریزر و یخچال را در یک قابلمه بزرگ یا در یک لگن قرار دهید. مواد به‌صورت منجمد هستند و تا چندساعت آینده یخ آن‌ها باز نخواهد شد، اما اگر فاصله شما تا خانه جدید زیاد است، بهتر است بطری‌های یخ‌زده را روی مواد غذایی بگذارید تا فاسد نشوند.

- خونسرد باشید و با همسرتان در مدت چنددقیقه مشورت نهایی را داشته باشید. از مشاجره و بحث و جدل در حین اسباب‌کشی خودداری کنید و اگر موضوعی پیش‌آمد که متوجه شدید ناراحتتان کرده است، به خودتان بگویید که در فرصتی مناسب در این‌باره با خانواده صحبت خواهم کرد.

- به‌محض ورود به خانه جدید، سریع کارگر‌ها را مدیریت کنید تا هر وسیله را همان‌جایی که می‌خواهید قرار دهند. با این روش حجم کارهایتان سبک‌تر شده و تاحدی وسایل سرجای خودشان قرار می‌گیرند. برای وسایل آشپزخانه مثل یخچال و اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی و همین‌طور برای چیدن مبلمان در پذیرایی این روش مناسبی است.

در زندگی بحران‌های زیادی وجود دارد و شاید به‌همین‌دلیل باشد که متأهل‌شدن خیلی سریع زاویه دید انسان را وسیع می‌کند و او هر روز تجربه‌های بیشتری می‌آموزد. بی‌شک اسباب‌کشی یک بحران بزرگ در زندگی است که میزان علاقه و احترام شما را نسبت به همسر و سایر اعضای خانواده می‌سنجد. حواستان باشد این مرحله از زندگی را با دقت و آرامش سپری کنید و تأکید می‌کنم که خانواده‌های زیادی مثل شما هستند.

نگذارید مسائل پیش‌پاافتاده‌ای مثل چند تکه خرده‌ریز، رابطه شما و همسرتان را زیر سؤال ببرد. بحران‌ها هرچقدر هم که اسمشان بحران باشد، اما پلی هستند برای رسیدن به اعتماد و امید.

موفق باشید

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 28-06-1394, 18:04   بازدیدها : 719   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .