ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » یک یادداشت کاملا دخترانه

یک یادداشت کاملا دخترانه

همه می‌دانیم که دوره بلوغ بسیار حساس است. یک سری نگرش‌ها در همین سن می‌تواند مشخص شود و حتی آینده کودکان از همین سن رقم بخورد اما معمولاً در زمانی که بخواهیم عمل کنیم نمی‌دانیم چه طور می‌توانیم از این دوره حساس بهترین استفاده را بکنیم. این موضوع برای والدین بسیار حیاتی است.
 
 
 
برای مثال هرچه می‌گذرد پژوهش‌های بیشتری در رابطه با تاثیرات مثبت تقویت رابطه پدر و دختر انجام می‌شود. پژوهش ها نشان می دهد هر چه رابطه پدر با دختر بهتر و صمیمانه‌تر باشد، دختران احتمال کمتری دارد که مرتکب خلاف شوند، نمرات درسی بهتری می‌گیرند و می‌توانند دوستی‌های بهتری با دیگران برقرار کنند اما این رابطه علاوه بر این تاثیرات در کوتاه مدت، تاثیرات طولانی‌مدت دیگری نیز دربردارد. خانم‌هایی که روابط بهتری با همسرانشان دارند و از نظر روانی و جسمی از سلامت بهتری برخوردارند، در سنین نوجوانی رفتار بهتری با پدرانشان داشته‌اند.
هر چه رابطه‌ پدر با دخترش صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر باشد، دختر در سن بالاتری به سن بلوغ می‌رسد.
در تحقیق دیگری محققان به این نتیجه رسیدند که هر چه رابطه‌ پدر با دخترش صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر باشد، دختر در سن بالاتری به سن بلوغ می‌رسد. اگر در مورد عوارض بلوغ زودرس دختران اطلاعات داشته باشید، به ارزش بیش از پیش پدر پی می‌برید.از سوی دیگر با شروع دوران بلوغ، دختران همزمان دچار تغییراتی در جسم و روحشان می‌شوند. درك همزمان این تغییرات برای آنها می‌تواند دشوار باشد و مادران را هم سردرگم كند.
 
بسیاری از مادران از مواجهه با این دوران وحشت دارند. شاید این دوران برای مادران سخت‌تر باشد؛ سن بلوغ دختران پایین است و مادر هنوز برای آن آمادگی ندارد. در حالی كه مادر هنوز درگیر كودكی‌های دخترش است و او را دختربچه‌ای به حساب می‌آورد، دخترش با نشانه‌های رفتاری و جسمی ‌به او اعلام می‌كند كه كودكی به پایان رسیده و خیلی زود وارد دنیای زنانه خواهد شد. پذیرش این موضوع برای خیلی از مادران ساده نیست. لذا در ادامه توصیه هایی به شما والدین عزیز ارایه می شود تا با دوران پر فراز و نشیب نوجوانی دخترتان بهتر و راحت تر کنار بیایید:
 
- توجه داشته باشید که در سنین نوجوانی، دختران به وضعیت ظاهری خود بسیار حساس شده و حتی با دختران و همکلاسی ها و همسالان خود به رقابت می پردازند. این رقابت، خود را به صورت ورزشهای افراطی، رژیمهای غذایی سرسخت و .. نشان می دهد. اگر متوجه چنین تغییرات رفتاری شدید در فرزند دخترتان شده اید باید بدانید که این رفتارها می تواند علایم ابتلا به افسردگی، از دست دادن عزت نفس و فقدان کارآمدی باشد.
دختر نوجوان
اگر دختر نوجوانتان در مورد وزن خود وسواس پیدا کرده است و یا رفتارهای غیر طبیعی در زمینه رژیم غذایی یافته، لازم است که با او در مورد هیجاناتش صحبت کنید و ببینید چه تجاربی در وی باعث ایجاد این رفتار و تصمیم گیری وی مبنی بر کم خوراکی شده است؟ چرا او خود را بسیار چاق می بیند؟ معیار و الگوی زیبایی دخترتان چیست؟ چرا خود را بسیار بلند و یا کوتاه می بیند؟و ....
 
اگر می بینید رفتارهای دخترتان تحت تاثیر همسالان و همکلاسان شکل گرفته است، باید علت را جویا شوید. آیا علت این رفتار تنها یک حسادت سطحی دخترانه است یا اینکه ناشی از یک الگوبرداری و هدف گزینی نادرست است؟..
 
- وقتی متوجه شدید که دخترتان به سمت رژیمهای غذایی روی آورده است واکنش منفی نشان ندهید حتی توصیه می شود در این زمینه او را حمایت کنید. حمایت آگاهانه و منطقی شما می تواند بسیار به او کمک کند. برای مثال باید به او این مساله را عنوان کنید که رژیم غذایی او باید شامل همه مواد غذایی باشد و اصلا نباید هیچ گروه غذایی را به کلی تحریم کند. از طرف دیگر اگر فکر کمی کنید خودتان نمی توانید در این زمینه کمک چندانی بکنید، حتما دخترتان را برای تنظیم وزن، نزد متخصص تغذیه ببرید.
 
- دوره نوجوانی دوران تغییر و تحولات هیجانی است. ممکن است نوجوانان بسیار زود عصبی و هیجان زده شوند و یا حتی به استفاده از کلمات ناشایست و یا رفتارهای ناپسند روی آورند. البته به نظر می رسد این تغییرات بیشتر در پسران مشاهده می شود چرا که پسران محدودیتهای اجتماعی کمتری دارند و باید ها و نباید های کمتری دارند. اما در برخی از دختران هم این ناسازگاری ها ایجاد می گردد. اگر می بینید دخترتان با دوستان و همسالان خود پرخاشگری و بدرفتاری کرده و با عملکرد نادرست خود موجب رنجش و ناراحتی اطرافیان می شود، حتما در این مورد با آنها صحبت کنید . برایشان توضیح دهید که این الگوهای رفتاری نادرست در آنها ریشه کرده و تا بزرگسالی ادامه می یابد و به مرور باعث پراکنده شدن دوستان و همسالان از اطراف وی می شود. او را متوجه رفتار یا گفتار خشن و جسورانه اش کرده و نتیجه این رفتارها را برایش شرح دهید.
اگر احساس کردید دخترتان دچارحالات هیجانی شده حتما راهی برای گشودن صحبت با وی پیدا کنید و شرایطی را فراهم آورید که او نگرانی ها، اضطرابها و ناکامی هایش را با شما باز گو کند.
- به دختران از سنین پایین آموزش داده می شود که هیجانات منفی و ناکامی های خود را مخفی نگهدارند. به نظر می رسد که توقع جامعه از یک دختر و یا یک زن این است که همواره تصویری مثبت و دوست داشتنی از خود جلوه دهد چرا که شیوه تربیت، رفتارهای مادرانه وتوقعات زنانه اینگونه است. در حالی که همیشه حفظ این وضعیت خوب نیست. بنابراین اگر احساس کردید دخترتان دچارحالات هیجانی شده حتما راهی برای گشودن صحبت با وی پیدا کنید و شرایطی را فراهم آورید که او نگرانی ها، اضطرابها و ناکامی هایش را با شما باز گو کند.
 
- زمانهایی را صرف گفتگو با دخترتان کنید. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در دوران نوجوانی مورد گفتگو قرار گیرد، بررسی تصور دخترتان از تصویر اجتماعی زنان و همچنین اهمیت نقش تربیتی وی در جامعه است. شما باید به دخترتان کمک کنید تا دیدگاه منطقی و متعادلی در این زمینه کسب کند و و ضمن اینکه به حیات اجتماعی زن در جامعه اهمیت دهد باید به اهمیت و تاثیر نقش تربیتی زن در پرورش نسل آینده توجه داشته باشد. گاهی اوقات برخی از دختران ما دارای دیدگاههای افراطی و بیش از حد مدرنی در زمینه نقش جنسیتی زن در جامعه می گردند که مسلما مادران نقش بسزایی در اصلاح این افکار خواهند داشت.
 
- به دخترتان آموزش دهید که چگونه هیجانات مثبت و منفی خود را به شیوه های معقول و مثبت نشان داده و تخلیه کند. ممکن است این وسیله از طریق نوشتاری، مهارتهای کلامی و هنری و یا حتی شرکت در بحثها و مناظرات علمی و فلسفی باشد.
 
- حتما در جلسات مدرسه دخترتان حضور فعال و موثر داشته باشید. با دبیران فرزندتان در تماس تنگاتنگ بوده و وضعیت دخترتان را مورد بررسی قرار دهید. تماس داشتن با سایر والدین و تبادل اطلاعات میان شما و آنها خود یک کلاس آموزشی برای شما والدین عزیز به شمار می رود.
 
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 21:16   بازدیدها : 799   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .