ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

خواب سالمندان

خواب سالمندان

 

خواب كافی و راحت از اركان اساسی سلامت در دوره سالمندی است. در طی خواب، بدن ما انرژی از دست رفته اش را دوباره تمدید می كند و برای فعالیت های جدید فكری و جسمی آماده می شود.

متاسفانه یكی از مراجعان پروپاقرص مطب پزشكان اعصاب و روان یا مغز و اعصاب، سالمندان هستند و علت مراجعه هم بی خوابی است. بسیاری از سالمندان می خواهند مانند دوران جوانی و میانسالی با رفتن به رختخواب و پس از حدود ۲۰ دقیقه به خواب روند و ۸ ساعت خواب معمول را داشته باشند. به طور طبیعی در سنین بالای ۶۰ سال نیاز به خواب كاهش می یابد. حتما توجه كنید كه میزان خواب شما در شبانه روز كمتر از میزان خواب در جوانی و میانسالی است و هرگز توقع نداشته باشید مثل سابق بخوابید. رعایت چند نكته زیر می تواند به شما در تنظیم بهتر خواب كمك كند:

ـ در طول روز از فراهم شدن شرایطی كه سبب چرت زدن شما می شود پرهیز كنید و حتما سعی كنید در محیط های بدون سر و صدا و آرام كه خواب را تحریك می كنند، بخوابید.

ـ سعی كنید هر شب برنامه خواب شما از ساعت معینی شروع شود و خود را مقید به خوابیدن و بیدار شدن در ساعت خاصی بكنید.

ـ حتما هر روز پیاده روی كنید و به طور منظم از ورزش های ساده ای كه نیاز به هیچ گونه امكانات ندارند مثل حركت دادن دست ها در حین پیاده روی استفاده كنید.

ـ دوساعت قبل از خواب، تمرینات ورزشی و فعالیت خود را كم كنید.

ـ فقط وقتی واقعا احساس می كنید خواب تان می آید، به بستر بروید و در غیر این صورت اوقات خود را داخل بستر نگذرانید. اگر به هنگام رفتن به بستر، خواب تان نبرد، پس از خروج از بستر، خودتان را با مطالعه یا صحبت با دیگران سرگرم كنید.

ـ حتما از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر، پرهیز كنید.

ـ برای شام، غذای سبك و یك لیوان شیر گرم بخورید.

ـ قبل از خواب در صورت امكان دوش آب گرم بگیرید.

ـ در ساعات بعد از ظهر از خوردن مایعات زیاد (نوشابه، چای) یا میوه هایی كه موجب افزایش ادرار می شوند (هندوانه، پرتقال) خودداری كنید.

ـ خوردن چای یا قهوه را چند ساعت قبل از خواب، قطع كنید.

ـ برخی داروها ممكن است خواب شما را دچار اختلال كنند. حتما قبل از شروع مصرف این داروها به پزشك خود یادآوری كنید كه برای خوابیدن شما مشكل ایجاد نشود، تا یا مقدار یا نحوه مصرف یا زمان مصرف داروها به وسیله پزشك تغییر پیدا كند..

بنابراین اگر از خواب زیاد یا خواب كم در این دوران گله مند هستید، قبل از مراجعه به پزشك سعی كنید نكات فوق را رعایت كنید. در صورتی كه پس از رعایت این نكات ساده، مدت خواب شما تنظیم نشد می توانید از راهنمایی پزشك خود بهره مند گردید.

 
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 11-11-1393, 12:16   بازدیدها : 1553   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .