ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » راهکارهایی برای حفظ پاکدامنی

راهکارهایی برای حفظ پاکدامنی

اکنون این سوال مطرح می شود که برای حفظ این صفت چه باید کرد؟
خوشبختانه پاکدامنی صفتی است که می توان آن را در خود ایجاد کرد و پرورش داد. برای ایجاد این تغیر هم مانند هر تغییر دیگری، اولین شرط خواست خود فرد است، یعنی تا وقتی که یک نفر نخواهد رفتارش را تغییر دهد، از دست زبده ترین روان شناسان نیز کاری ساخته نیست. اما در صورتی که تصمیم به تغییر سبک زندگی تان بگیرید، می توانید با کمک روان شناسان و استفاده از راهکارهای زیر این صفت مثبت را در خود ایجاد کنید.
 
تقویت خویشتن داری
یکی از مولفه های اصلی پاکدامنی، خویشتن داری در برابر وسوسه ها و محرک های جنسی است. خویشتن داری به معنای توانایی کنترل خود بدون نیاز به ناظر خارجی است. مثلا فردی که می تواند در برابر اصرار دوستانش به برقراری ارتباط با جنس مخالف مقاومت کرده و تسلیم حرف های آنان نشود. از خویشتن داری بالایی برخوردار است. یک راهکار مناسب برای خود کنترلی، انتخاب یک عادت بد و تلاش برای ترک آن است.
 
انتخاب دوستان مناسب
معاشرت با افرادی که رفتارهای ناشایستی از قبیل دوستی های غیراخلاقی با جنس مخالف دارند، در درازمدت ما را نیز به همان سمت سوق خواهد داد. از آنجایی که جوانان به میزان زیادی از دوستان خود تاثیر می پذیرند، انتخاب دوستان شایسته از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که با افراد پاکدامن دوستی کنیم، تلاش می کنیم تا از آنها الگو برداری کرده و اگر زمانی هم دچار لغزش شدیم، آنها سعی می کنند جلوی اشتباه مجدد ما را بگیرند.
 
بهتر است هراز چند گاهی روابطمان را مورد بررسی قرار داده و خط قرمزهایمان را مشخص کنیم. صمیمیت یا قطعی شدن قرار ازدواج با یک نفر نمی تواند
دلیل موجهی برای کم کردن خط قرمزهای رفتاری باشد. بنابراین
هر از چندگاهی مروری روی خود داشته باشید
 
یادگیری مهارت نه گفتن
یکی از مهارت هایی که متاسفانه هنوز در فرهنگ ما خوب جا نیفتاده، مهارت نه گفتن است. اگر کسی یاد بگیرد که بدون احساس گناه و عذاب وجدان نه بگوید، می تواند در برابر درخواست دوستان مقاومت کرده و بگوید چون شرایط زندگی اش تغییر کرده تصمیم گرفته که به روابط نادرست سابق خاتمه دهد.
 
اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت های خطرناک
بعضی از موقعیت ها هستند که به لحاظ هیجانی افراد را در معرض رفتارهای خاصی قرار می دهند. مثلا فضاهای خلوت، بعضی از تفریحگاه ها، بعضی از مهمانی ها و... . مهم ترین کار این است که تا حد ممکن از این محیط ها فاصله بگیریم و یا این محیط ها را در توان خود به گونه ای تغییر دهیم که ما را از رفتار نادرست دور کند.
 
مشخص کردن خط قرمزها
گاهی اوقات روابط ما به طور ناخواسته به سمت و سوی نامطلوبی پیش می روند. بهتر است هراز چند گاهی روابطمان را مورد بررسی قرار داده و خط قرمزهایمان را مشخص کنیم. صمیمیت یا قطعی شدن قرار ازدواج با یک نفر نمی تواند دلیل موجهی برای کم کردن خط قرمزهای رفتاری باشد. بنابراین هر از چندگاهی مروری روی خود داشته باشید.
 
نزدیک تر شدن به خداوند
اگر ما سعی کنیم رابطه خود را با خداوند قوی تر کنیم، آرامش و لذتی را تجربه خواهیم کرد که با هیچ لذت جسمانی قابل قیاس نیست و نمی گذارد که خوشی های زود گذر موجب از بین رفتن این احساس شوند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم، که در مورد بعضی از افراد ممکن است این مشکل به صورت اعتیاد در آمده و قابل درمان نباشد، در این صورت زندگی با چنین فردی اصلا توصیه نمی شود پس بهتر است از همان اول مسئله را با یک فرد متخصص در میان گذاشت تا با توجه به شرایط، بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 13:27   بازدیدها : 1182   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .