ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بلوغ دختران و وظیفه ی مادران

بلوغ دختران و وظیفه ی مادران

در دوران نوجوانی ذهن انسان همانند سیستم بدن دستخوش تغییرات سریع می‌شود.
پدر و مادرها نه تنها ناگزیر از انطباق با شرایط جسمانی تازه نوجوانانشان هستند بلكه در عین حال لازم است از تغییرات روانی دنیای نوجوانان نیز آگاه باشند.
نوجوان دختر و پسر هر کدام مسائل خاص مخصوص به جنسیت خود را دارند و اصلا تفاوت ها ی این دو جنس در این سنین بسیار مشهود می شود. پس پدر ومادر با توجه به اینکه نوجوان شان دختر است یا پسر ، وظایف متفاوتی دارند . در این مقاله ما بیشتر راجع به دختران صحبت می کنیم و تاثیر ارتباط مثبت و موثر مادر با دختر در این سنین.
بیان اینكه نوجوانان اغلب به پیامد كارهایشان نمی‌اندیشند ، مگر آنكه دچارش شوند ، بی‌مقدار شمردن دوران نوجوانی نیست، تنها آگاهی از واقعیت آن است و به همین دلیل نوجوانان به پدران، مادران و بزرگسالان مسئول نیازمندند تا هدایت‌شان كنند.
 نوجوانان فكر می‌كنند انسان از اشتباهات خود زندگی را می‌آموزد و حق با آنهاست.همه ما از خطاهایمان درس عبرت می‌گیریم اما پاره‌ای از خطا‌ها بسیار گران تمام می‌شود. 
 
آنها به وسیله ارتباط با پدر و مادر خود و رهبران جوان یا دیگر نوجوانانی كه مورد تحسین و احترامشان هستند با رفتارهای مخاطره‌آمیز آشنا می‌شوند.فردی كه راه‌های بهتری را برای بیان احساسات خود به نوجوانان می‌آموزد و صمیمانه به آنان علاقه‌مند است می‌تواند برایشان الگو و سرمشق خوبی باشد. نوجوان با دیدن الگوی مورد تحسین خود كه همواره درصدد ایجاد اهدافی برای آینده است، برای خود هدف‌هایی تعیین می‌كند و برای تحقق آنها می‌كوشد.
فردی كه راه‌های بهتری را برای بیان احساسات خود به نوجوانان می‌آموزد و صمیمانه به آنان علاقه‌مند است می‌تواند برایشان الگو و سرمشق خوبی باشد.
شاید زمانی كه دختری نوجوان به مادرش می‌گوید ، شما درك نمی‌كنید ، حق با او باشد. دختر نوجوان همه چیز را از نگاه خود می‌بیند و گه‌گاه مادر با پافشاری و سماجت می‌خواهد دریابد كه افكار دخترش از كجا سرچشمه گرفته است. نوجوانان تصور می‌كنند در مركز هستی قرار گرفته‌اند  و دنیا به تماشای آنها ایستاده است.
اگر مادری به فرزندش اعتماد دارد و این اعتماد و باور خود را با عشق و محبت به گوش نوجوان خود برساند توافق نداشتن‌شان به دشمنی و اجتناب از همدیگر منجر نمی شود .
از راه ایجاد ارتباط است كه دختری نوجوان به دیدگاه‌های دیگر پی می‌برد و نگرش خود را تقویت می‌كند. اگر مادری به فرزندش اعتماد دارد و این اعتماد و باور خود را با عشق و محبت به گوش نوجوان خود برساند توافق نداشتن‌شان به دشمنی و اجتناب از همدیگر منجر نمی شود ، مادران و فرزندان درصدد حل اختلاف خود برمی‌آیند ، گفت‌وگو قطع نمی‌شود و صدای هیچ كدام بالا نمی‌رود ، آنان با آرامش به حرف‌های همدیگر گوش می‌دهند و مادر از دیدگاه‌های متضاد نوجوانش دچار ترس نخواهد شد.
 یكی از روش‌هایی كه مادر برای كاستن از خودمحوری دخترش می‌تواند به كارگیرد استفاده از همدلی و  همدردی است.
با آموزش پذیرفتن دیدگاه‌های دیگران شدت خودمحوری در آنان كاهش می‌یابد. یكی از روش‌هایی كه مادر برای كاستن از خودمحوری دخترش می‌تواند به كارگیرد استفاده از همدلی و  همدردی است. دختری می‌گوید: دلم می‌خواست فریاد بكشم و به مادرم بگویم كه كمی هم با من همدردی كن و همیشه از دیگران طرفداری نكن. این آرزوی هر دختری است كه مادرش آزادانه و به راحتی در مورد هر مسئله‌ای با او درددل كند اما نوجوان می‌خواهد مادرش از یاد نبرد كه مسائل بزرگسالان ممكن است بیش از طاقت او باشد. نوجوانان خواهان آن هستند كه مادرانشان با آنان صادق باشند و تنها در مورد پاره‌ای از مسائل و نه همه آنها حرف بزنند.
 
دخترهای نوجوان روابط مستقیم و گفت‌وگوی بی‌پرده را دوست دارند و آن را كاملا درك می‌كنند.آنان به دلیل سن ویژه خود همواره قادر به درك پیام‌های مبهم نیستند و احتمالا آن را به گونه‌ای نادرست تعبیر خواهند كرد. به همین دلیل است كه طعنه و طنز، نوجوان را آزرده می‌سازد.نوجوانان همواره از شنیدن گفته‌های مثبت استقبال می‌كنند نه گفتار مخرب، جملات منفی و مخرب معمولا به ناراحتی، شرم و عدم‌خلاقیت آنان منجر می‌شود و تعبیر آنها نیز برای نوجوانان دشوار است. یكی از نشانه‌های پایان یافتن نوجوانی زمانی ظاهر می‌شود كه دختری بتواند به مادرش بگوید: می‌دانی مادر: «شاید حق با تو باشد.»
 اگر مادری اعتماد خود را به توانایی و قدرت درونی دخترش نشان دهد دخترك احساس مسئولیت و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.
خودباوری در سایه اعتماد
همه ما باید به اهمیت كمك برای ایجاد اعتماد به نفس در یك دختر ، آگاه باشیم. یكی از بهترین راه‌های موجود در این زمینه ، ایجاد فضایی مالامال از اعتماد با اوست. اگر مادری اعتماد خود را به توانایی و قدرت درونی دخترش نشان دهد دخترك احساس مسئولیت و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. در هر نوجوانی تركیب دو ویژگی اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری بسیار مطلوب است. تنها مادر است كه با نشان دادن اعتماد هشیارانه‌اش در طول سال‌های آغازین نوجوانی دخترش، به راحتی به خود یاری می‌رساند.
 
فرصت‌هایی كه در آنها مادر و دختر می‌توانند روحیات و خواسته‌های یكدیگر را درك كنند ، نباید نادیده گرفته شوند. مادری می‌گوید: زمانی كه دخترم سوم راهنمایی بود خیلی چیزها منفی به نظر ش می‌رسیدند ، تصور می‌كنم كه بچه‌ها در آن سن احساس خوبی در مورد خود ندارد ، مهم نیست چه احساسی پس هر نظر منفی كه ابراز دارید اوضاع را وخیم‌تر می‌سازد. داشتن قدرت خودداری از بر زبان آوردن هر مطلب منفی در سال‌های آغازین نوجوانی برای والدین مهارتی چشمگیر است. این خویشتنداری سازنده است چون دخترش ابراز می‌كند كه تقریبا هر چیزی را می‌تواند با مادرش در میان بگذارد.
 
اعتقاد بر این است كه كسب آگاهی درباره دوران رشد نوجوانان علاقه‌مندی به آنان را آسان‌تر می‌سازد. هر قدر كه مادر در مورد مراحل مختلف زندگی نوجوانش اطلاعات بیشتری داشته باشد ارتباط بهتری با او برقرار خواهد كرد. او از نوسانات خلق‌وخوی دخترش دچار حیرت نخواهد شد و با وضوح و شفافیت بیشتری به نگرانی‌ها و ترس‌های نوجوانان پی خواهد برد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 00:33   بازدیدها : 831   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .