ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بلوغ عاطفی یا بلوغ جنسی ؟

بلوغ عاطفی یا بلوغ جنسی ؟

این نوع از بلوغ معمولا با بلوغ جنسی اشتباه گرفته‌می‌شود، اما بلوغ جنسی معمولا در معنای عام، بلوغی است كه به‌واسطه تغییرات هورمونی در بدن و تظاهرات آنها در ظاهر و گرایش‌های افراد، رخ می‌دهد.
مدیر بخش روانپزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور با اعلام كاهش سن بلوغ عاطفی در كشور به 16 سال می‌گوید: این نوع بلوغ هر چه زودتر رخ‌دهد تبعات منفی كمتری دارد.
خبر كاهش سن بلوغ عاطفی در شرایطی اعلام می‌شود كه برخی كارشناسان مدتی است درباره كاهش سن بلوغ جنسی در كشور هشدار می‌دهند و به نظر می‌رسد میان این هشدارها و پیش‌بینی كاهش تبعات منفی بلوغ عاطفی زودهنگام، رابطه ی معنی دار وجود داشته باشد.
 
بلوغ عاطفی، بلوغ جنسی
از دیدگاه روان‌شناسی، بلوغ عاطفی زمانی رخ می‌دهد كه فرد توانایی كنترل عواطف و احساساتش را به دست آورد. فرد بالغ از نظر عاطفی به دركی صحیح از خود و روابط اجتماعی‌اش رسیده و شیوه صحیح محبت كردن، ابراز احساسات و واكنش نشان دادن به رفتارهای گوناگون اطرافیان را آموخته است.
 
به عبارتی دیگر یك بالغ عاطفی،‌ به دركی منطقی از روابط بین فردی و احساسات می‌رسد. این نوع از بلوغ معمولا با بلوغ جنسی اشتباه گرفته‌می‌شود، اما بلوغ جنسی معمولا در معنای عام، بلوغی است كه به‌واسطه تغییرات هورمونی در بدن و تظاهرات آنها در ظاهر و گرایش‌های افراد، رخ می‌دهد.
 
هرچند دیروز مهدی صابری، مدیر بخش روانپزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور بلوغ عاطفی زودهنگام را عاملی موثر در كاهش برخی آسیبهای دوران نوجوانی معرفی می‌كند، اما آن را منوط به مدیریت صحیح خانواده‌ها می‌داند: «خانواده‌ها باید برای برخورد با این موضوع و روش‌های مدارا با آن آماده بوده و به فرزندانشان آموزش‌های لازم را داده باشند.»
 
به گفته او در اغلب خانواده‌های ایران هنوز تفكرات سنتی غالب است و باعث می‌شود خانواده همچنان منتظر بماند تا فرزندش به 18 سالگی برسد و با او درباره مسائل بلوغ صحبت كند. مدیر بخش روانپزشكی سازمان پزشكی قانونی با بیان این‌كه آگاهی ندادن به فرزندان توسط والدین تبعات منفی دارد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌كند: در این صورت كودك از منابع نامطمئن آگاهی‌های گمراه‌كننده به دست می‌آورد و این موضوع آسیب‌زاست.
 
براساس گفته‌های این روانپزشك مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در شهرهایی كه فرهنگ و ارتباطات در درجه بالایی قرار دارد بلوغ زودتر اتفاق می‌افتد، اما در شهرهای كوچك‌تر كه امكانات اجتماعی فرهنگی محدود است بلوغ به تاخیر می‌افتد.هم‌اكنون سن بلوغ عاطفی هیجانی در كشور ما 16 سال است و این موضوع خانواده‌ها را ملزم به برآورده كردن نیازهای ارتباطی و اجتماعی فرزندانشان می‌كند.
اغلب خانواده‌های ایران هنوز تفكرات سنتی غالب است و باعث می‌شود خانواده همچنان منتظر بماند تا فرزندش به 18 سالگی برسد و با او درباره مسائل بلوغ صحبت كند
كاهش بی‌سابقه سن بلوغ جنسی
از سویی دیگر سال‌هاست روان‌ شناسان و روانپزشكان درباره كاهش سن بلوغ جنسی در كشور هشدار می‌دهند. آخرین هشدار در این زمینه گفته‌های سیدحسن موسوی چلك، رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران است كه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، دلیل كاهش سن بلوغ جنسی در ایران را تغییرات در حوزه بهداشت و تغذیه و گسترش رسانه‌ها می‌داند.
او به افزایش میانگین سن ازدواج در كشور در مقایسه باكاهش سن بلوغ جنسی اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد كه نخستین تاثیر این پدیده طولانی شدن حد فاصل بین بلوغ جنسی و ارضای طبیعی غریزه جنسی از طریق ازدواج است كه منجر به انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
 
آمارهای متفاوتی از سن بلوغ جنسی در كشور از سوی مراجع گوناگون وجود دارد. برای نمونه دكتر غلامعلی افروز، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره كشور، سال گذشته در نشستی خبری اعلام كرد: میانگین سن بلوغ جنسی در ایران در پسرها از 16 به 12 و در دخترها از 14 به 10 سال كاهش یافته است.
 
چرا بلوغ عاطفی زود هنگام بهتر است؟
از دیدگاه دكتر سیدهادی معتمدی، پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی و روانپزشك، این كه سن بلوغ جنسی در كشور كاهش یافته، امری خوشایند است، اما نوع زندگی مدرن، در دسترس بودن انواع فیلم‌های نامناسب، گسترش دامنه ارتباطات اجتماعی و مسائل دیگر آن را به رخدادی ناگزیر در جامعه بدل كرده است و در چنین شرایطی كاهش میانگین سن بلوغ جنسی در كشور ممكن نیست بنابر این تنها راه ممكن برای كاهش آسیب‌های ناشی از آن، ارتقای سطح آگاهی‌های نوجوانان از روابط اجتماعی است.
 
او در پاسخ به این پرسش كه چرا كاهش سن بلوغ عاطفی به 16 سال، آسیب‌های دوران نوجوانی را كم می‌كند می‌گوید: كاهش سن بلوغ عاطفی آن را تقریبا با میانگین سن بلوغ جنسی در كشور منطبق می‌كند و این پدیده‌ای سودمند است.
 
به گفته این روانپزشك، یك فرد بالغ از نظر عاطفی به نگرشی صحیح درباره عشق و روابط عاطفی با طرف مقابل رسیده است و برقراری ارتباطش با جنس مخالف صرفا با هدف ارضای غرایز جنسی‌اش نیست و منطقش هم در آن دخیل است. به عبارتی دیگر بلوغ عاطفی افراد را مقید می‌كند غرایز جنسی‌شان را كنترل كنند و در چنین شرایطی نوجوانان صرفا براساس گرایشات جنسی‌شان با دیگران ارتباط برقرار نمی‌كنند و منطق و درك شرایط نیز در تصمیم‌گیری‌شان دخیل می‌شود.
متوسط سن بلوغ عاطفی و هیجانی در هر جامعه‌ای از دیدگاه این روانپزشك بستگی به فرهنگ‌ها و باورهای آن دارد برای مثال بلوغ عاطفی در جوامعی كه میانگین سن ازدواج در آنها پایین است به دلیل مواجهه ناگهانی افراد با انواع مسوولیت‌های اجتماعی در زندگی مشترك، زودتر رخ می‌دهد اما در مجموع، دستیابی به بلوغ عاطفی زودهنگام، تا حد زیادی به تلاش خانواده‌ها برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان‌شان بستگی دارد
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 15:40   بازدیدها : 1180   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .