ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » ایمنی در اسباب بازی

ایمنی در اسباب بازی

اسباب بازی همیشه باعث شاد شدن کودکان نمی شود ،گاهی یه اسباب بازی نامناسب می تواند لطمه ای را به فرزندتان وارد سازد که جبران ناپذیر است ...
عمو زنجیر باف ، بله
 
مهم ترین و بهترین راه برای اطمینان حاصل نمودن از سلامت و ایمنی فرزندتان در خلال بازی کردن، این است که هنگام بازی کردن او را تحت نظر و مراقبت داشته باشید. حتی اگر وسیله بازی کاملاً مناسب سن کودک باشد یا اصول ایمنی لازم را مراعات کرده باشد. به خاطر داشته باشید که با استفاده از اسباب بازی های ایمن و نظارت درست و مناسب می توانید از آسیب دیدگی و جراحت کودک در حین بازی پیشگیری نمایند.
 
 
 راهکارهای زیر جهت حفظ ایمنی کودک در منزل توصیه می گردد:
- به فرزندتان بیاموزید که پس از اتمام بازی ، اسباب بازیهای خود را از کف اتاق و یا از دسترس کودکان کوچک تر جمع کند. بسیاری از کودکان در اثر افتادن روی اسباب بازیها دچار آسیب دیدگی می شوند و کودکان خردسال تر هم ممکن است اسباب بازیهای پخش شده در دسترس را، به دهان فرو ببرند و یا از لبه های تیز و اسباب بازیهای مربوط به بزرگترها دچار زخم و خراش گردند.
 
- هراز گاهی اسباب بازیهای فرزندتان را چک کنید تا از خراب شدن، شکستگی و... آنها مطلع گردید. اسباب بازیهای شکسته را در اولین فرصت به دور انداخته یا تعمیر نمائید. در مورد اسباب بازیهای چوبی دقت کنید که تراشه های آن جدا نشده باشند؛ بطوری که باعث زخم شدن دست کودک گردد یا خرده های آن در پوستش فرو روند. در این صورت، حتماً قسمت های مربوطه را سمباده بکشید. اسباب بازیهای مربوط به خارج از منزل را حتماً مرتباً چک کنید. مثلاً قسمتهای خراب دوچرخه یا اسکیت را سریعاً شناسایی و تعمیر نمائید.
 
- حتی جعبه یا محل نگهداری و قراردادن اسباب بازیها هم دائماً بایستی چک گردد. اسباب بازیها را در قوطی ها و جعبه های سرباز و ترجیحاً پلاستیکی قرار دهید یا اگر برای این منظور از طبقه بندی و یا طاقچه استفاده می نمائید ،سعی کنید ارتفاع آن از سطح زمین اندک باشد و به راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد.
 
- تمیز نگه داشتن اسباب بازی ها نیز بسیار مهم است. در مورد بسیاری از اسباب بازیها طریقه شستشوی آنها بر روی بروشورهایشان درج شده است. در غیر اینصورت می توانید از صابون‌های ضدباکتری (آنتی باکتریال) و یا مایع ظرفشویی به همراه آب داغ استفاده کنید.
 
اسباب بازیهای خطرناک
وسایل خطرناک بسیاری (نه تنها اسباب بازیهای خطرناک) وجود دارند که کودک هرگز نمی بایست با آنها بازی کند. در واقع برعهده ی شماست که به هر شکل ممکن فرزندتان را از بازی کردن با این گونه وسایل پرهیز دهید: مواد محترقه، اجسام نوک تیز، روروک و... اسباب بازیهای الکتریکی نیز ممکن است باعث شوک و یا آسیب دیدگی کودک شود. اسباب بازیهای پرنده و دارای تیر نیز در صورتی که توجه کافی به نحوه ی استفاده شان نشود. می توانند آسیب دیدگی های چشم را به همراه داشته باشند.
بهترین اسباب بازیها لزوماً گرانترین آنها نیستند. اسباب بازیهایی را انتخاب کنید که بتوانند خلاقیت کودک شما را برانگیزند و پرورش دهند.
اسباب بازیهای پرسروصدا
به خاطر داشته باشید در هنگام بررسی ایمنی یک اسباب بازی، میزان سروصدای تولیدی آن اسباب بازی و بلندی صوتها را در نظر داشته باشید. این نکته ای است که شاید در وهله ی اول مهم به نظر نرسد. سروصدای برخی اسباب بازیها مانند انواع تفنگ، اسباب بازیهای موزیکال و الکترونیکی ممکن است برحسب دسی بل، به بلندی صدای ترمز ماشین ، موتور هواپیما و تراکتور یا حتی بلندتر باشد. علی الخصوص زمانی را در نظر بیاورید که کودک اسباب بازی را مستقیماً نزدیک گوش خود قرار دهد. بر روی برخی از این قبیل اسباب بازیها، برچسب هایی وجود دارد که توصیه می کند، اسباب بازی مذکور بایستی چند سانتی متر از گوش فاصله داشته باشد.

براساس استانداردهای بین المللی، اسباب بازیهای صدا داری که مورد استفاده شان در دست کودک است نمی بایست صداهای بلندتر از 90 دسی بل ایجاد نمایند و آن دسته از اسباب بازیها که در نزدیکی گوش کودک استفاده می شوند (مثل تلفن های همراه اسباب بازی) نبایستی صدهای بلندتر از 70 دسی بل داشته باشند. اگر میزان صدای تولید شده برحسب دسی بل روی اسباب بازی درج نشده باشد، شما خود می توانید با یک مقایسه ساده، میزان آن را تخمین بزنید: صدایی که یک زنگ تلفن در حد معمولی و میانگین ایجاد می کند در حدود 80 دسی بل است.
 
سایر موارد
از آنجا که بازیهای ویدئویی و کامپیوتری رواج بسیاری یافته است. توصیه می شود زمان بازی کامپیوتری و ویدئویی کودکان را به حداقل برسانید و اجازه ندهید از 1 تا 2 ساعت در روز تجاوز نماید.
حتماً قبل از اینکه فرزندتان بازی را تجربه نماید، خودتان آن را بررسی کنید و مطمئن شوید مناسب سن و شرایط تحولی اوست و در صورتی که کودک شما کمتر از 5 سال دارد، سعی کنید بازیهایی را انتخاب کنید که دو نفره باشند و شما هم بتوانید همراه با وی بازی کنید و نهایتاً اینکه همواره به خاطر داشته باشید که بهترین اسباب بازیها لزوماً گرانترین آنها نیستند. اسباب بازیهایی را انتخاب کنید که بتوانند خلاقیت کودک شما را برانگیزند و پرورش دهند.
 مخصوصاً در بازیهای کامپیوتری، دقت کنید که پرخاشگری را در کودک شما تقویت و تشدید نکند و عادات منفی را تقویت ننمایند. همیشه ساده ترین نوع اسباب بازیها که در واقع «خودشان هیچ کاری انجام نمی دهند» به بیشترین میزان، خلاقیت بچه ها را شکوفا می سازند و سالها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 13-05-1394, 01:11   بازدیدها : 731   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .