ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » زبان بدن كوچولو را یاد بگیرید

زبان بدن كوچولو را یاد بگیرید

نوزادان نیز مانند بزرگسالان با حركت دادن قسمت‌های مختلف بدن می‌خواهند حس‌شان را به والدین منتقل كنند. باید بتوانید زبان بدنشان را ترجمه كنید
دانستن زبان بدن بزرگسالان كار چندان سختی نیست. برای مثال، زمانی كه فردی به راست و بالا نگاه می‌كند، می‌توان حدس زد كه در حال ساختن دروغ است، بنابراین باید هوشیار بود. اما در مورد نوزادان فهمیدن اینكه دستش را برای چه تكان می‌دهد یا سرش را به چه نشانه‌ای بالا و پایین می‌برد كمی سخت به‌نظر می‌رسد.
مشخص كردن حركات بدن كودك بسیار سخت است به‌خصوص قبل از اینكه بتواند صحبت كند اما رفتار كودك به‌طور قطع نشان می‌دهد او چه می‌خواهد. «كوین نوگنت»، نویسنده كتاب«كودكتان با شما حرف می‌زند» می‌گوید: «توانایی خواندن و پاسخ دادن به زبان بدن كودك، او را خوشحال می‌كند و در عین حال به شما كمك می‌كند درباره شخصیت و خلق‌وخوی او آگاهی بیشتری كسب كنید.» برای والدینی كه در ترجمه زبان بدن كودكشان دچار مشكل شده‌اند، خواندن این صفحات را پیشنهاد می‌كنیم.
واكنش به درد
قوس دادن پشت: یك كودك خردسال شاید این حركت را به‌عنوان نوعی اعتراض انجام دهد اما نوزاد وقتی پشتش را كش و قوس می‌دهد، ممكن است بخواهد واكنشش را به درد نشان دهد. دكتر «آری بروان»، نویسنده كتاب «كودك 411» می‌گوید: «در این حالت رودل كردن به احتمال زیاد می‌تواند متهم ردیف اول باشد.»
واكنش شما: اگر فرزندتان پشتش را در میانه غذا خوردن كش و قوس می‌دهد یا گریه می‌كند و مدام تهوع دارد، می‌‌تواند نشانه ریفلاكس یا ریفلاكس گاستروفاژیال(GERD) باشد، شرایطی كه اسید معده برگشت پیدا كرده و مری را اذیت می‌كند. دكتر بروان توضیح می‌دهد: «وقتی اسید معده به سمت مری بازمی‌گردد، در میانه قفسه سینه كودك پشت خود را به عقب می‌دهد تا از این ناراحتی خلاصی یابد. این حالت اگر مربوط به غذا خوردن نباشد ممكن است بدون دلیل باشد و تنها برای راحتی بیشتر این كار را بكند.»
ریتم را درك می‌كند
كوبیدن سر به اطراف: وقتی می‌بینید كودك‌ 10 ماهه‌تان سرش را به زمین می‌كوبد یا سرش را به میله‌های تختش می‌كوبد این علامت بدی نیست است.بچه‌ها این كار را بدون وجود هرگونه دردی انجام می‌دهند. دكتر بروان می‌گوید: «بچه‌ها ریتم حركت دادن سر به جلو و عقب را آرامش‌دهنده می‌یابند.»
 واكنش شما: از این حركت چشم‌پوشی نكنید. دكتر بروان معتقد است: «اگر فرزند شما برای مدتی طولانی به جای اینكه با دیگران سرگرم باشد یا با اسباب بازی‌هایش بازی كند سرش را به این طرف و آن طرف كوبید، آن وقت باید به پزشك مراجعه كنید. به یاد داشته باشید بیشتر كودكان تا 3 سالگی این رفتار را ترك می‌كنند.
تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی كه فقط با گوش‌هایشان بازی می‌كنند نمی‌توانند عفونت گوش داشته باشند.(علامتی كه شما باید برای عفونت گوش به آن فكر كنید شامل تب، كیپ شدن بینی و مشكلاتی در خواب شبانه است)
او فهمیده گوش دارد
چنگ زدن گوش‌ها: وقتی می‌بینید فرزندتان مدام با گوش‌هایش ور می‌رود و به آنها چنگ می‌اندازد سریع فكر نكنید كه این به معنای عفونت گوش است. دكتر نلسون می‌گوید: «بسیاری از والدین سریع به این نتیجه می‌رسند كه كودك مشكل عفونت گوش دارد اما در بیشتر اوقات او این كار را به این دلیل انجام می‌دهد كه تازه فهمیده عضوی به نام گوش دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی كه فقط با گوش‌هایشان بازی می‌كنند نمی‌توانند عفونت گوش داشته باشند.(علامتی كه شما باید برای عفونت گوش به آن فكر كنید شامل تب، كیپ شدن بینی و مشكلاتی در خواب شبانه است).
 واكنش شما: او را برای اینكه این قسمت از بدنش را كشف كرده، تشویق كنید اما حواستان به آن باشد. دكتر بروان می‌گوید: «برخی اوقات بچه‌ها زمانی كه دندان درمی‌آورند به‌ویژه وقتی دندان‌های آسیای یك سالگی می‌خواهند رویش پیدا كنند، این كار را انجام می‌دهند.»
او شگفت‌زده است
تكان دادن دست‌ها: ممكن است این صحنه را دیده باشید: كوچولوی‌ خواب‌آلوده‌تان برای خواب آماده شده است. وقتی شما به آرامی می‌خواهید او را به تختش ببرید، بازو‌هایش به اطراف تكان می‌خورد و همین تكان باعث بیدار شدنش می‌شود. دكتر مك كارتی معتقد است، این طبیعی‌ترین واكنش در نوزادان است. در حقیقت این حالت كه نام آن« واكنش مورو» است باعث می‌شود، نوزاد به‌صورت ناگهانی بازوهایش را به اطراف پرتاب كند و خیلی سریع به سمت بدن برگرداند. این حالت زمانی كه او از چیزی شگفت زده می‌شود هم اتفاق می‌افتد.
 واكنش شما:  دكتر نلسون می‌گوید: «این واكنش كه به‌طور معمول در 3 تا 4 ماهگی از بین می‌رود پاسخی در برابر از دست دادن حمایت است. مثل وقتی كه نوزاد فكر می‌كند در حال افتادن است.» این حالت كاملا طبیعی است اما می‌توانید برای جلوگیری از این واكنش زمانی كه او می‌خواهد بخوابد قنداقش كنید.
او خوشحال است
لگد زدن مداوم: ممكن است شما در آینده یك فرزند فوتبالیست داشته باشید اما در حال حاضر چه چیز پشت این لگد كوبیدن فرزندتان است؟ اگر او به‌نظر شاد و خندان بیاید می‌تواند این علامت آن باشد كه او دلش بازی می‌خواهد. «دكتر كلری» استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید: «لگد زدن كودك باعث می‌شود عضلات او به اندازه كافی آمادگی چهار دست و پا راه رفتن را پیدا كنند.» اما اگر او گریه و داد و بی‌داد راه انداخت، یعنی چیزی او را ناراحت می‌كند.
 واكنش شما:  این حالت می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد از گاز معده تا خیس بودن پوشك. بنابراین یك نگاه سریع بیندازید و ببینید چه چیز او را اذیت می‌كند. برخی از بچه‌ها صرفا چون توانایی لگد انداختن دارند این كار را مدام انجام می‌دهند.
دل درد دارد
جمع كردن پاها
كمی تحمل كنید فرزندتان در حال یادگیری ورزش‌های هوازی نیست. دكتر نلسون می‌گوید:«این حالت نشانه‌ نوعی ناراحتی در ناحیه شكم است كه می‌تواند شامل گاز معده، یبوست یا حتی اسهال باشد.»
 واكنش شما: تلاش كنید این ناراحتی او را برطرف كنید. اگر مشكل گاز معده است تلاش كنید بعد از خوردن شیر، بادگلو بزند. اگر فرزندتان از شیر مادر تغذیه می‌كند، به رژیم غذایی خودتان توجه كنید شاید مواد‌غذایی‌ای مانند كلم بروكلی، گل كلم یا حبوبات مقصر گاز معده كوچولوی‌تان باشند. اگر فكر می‌كنید یبوست مشكل اصلی است(این حالت به‌ویژه زمانی رخ می‌دهد كه فرزندتان تغذیه تكمیلی را بعد از 6 ماهگی شروع می‌كند یا وقتی از شیر مادر به شیر خشك تغییر غذایی می‌دهید) با پزشك متخصص اطفال در این زمینه مشورت كنید. او ممكن است توصیه كند روزانه 60 تا 120 میلی‌لیتر به كودكتان آب دهید.
خوابش می‌آید
مالیدن چشم‌ها: این حالت می‌تواند نشانه این باشد كه او می‌خواهد با شما بازی كند. این حالت همچنین می‌تواند نشان دهد او دارد خود را برای خواب آماده می‌كند. آنها هم‌زمانی كه خسته می‌شوند چشم‌هایشان را می‌مالند درست مانند بزرگسالان.
 واكنش شما:  یك چیزی روی سر نوزادتان بیندازید و ببینید آن را از روی سرش برمی‌دارد یا خیر. اگر این كار را كرد این بار آن را روی سر خودتان بیندازید و بگذارید كودك آن را از روی سرتان بردارد.
 به این ترتیب او لحظات شادی را خواهد گذراند. اما اگر دیدید خمیازه می‌كشد بهتر است همه احتمالات را كنار بگذارید و او را بخوابانید.
نوزادان معمولا از هفته هشتم تولد شروع به باز كردن دست‌هایشان می‌كنند و شروع به چنگ زدن و گرفتن اشیا تا 3 تا 4 ماهگی می‌كنند اما مشت كردن دست گاهی نیز به داشتن استرس یا حتی گرسنگی كودك ترجمه می‌شود.»
شاید استرس دارد
گره كردن مشت: آیا این طور به‌نظر می‌رسد كه كودكتان آماده غر زدن است؟ دكتر بروان معتقد است: «بیشتر نوزادان در حال استراحت، دست‌هایشان را در این حالت نگه می‌دارند. فرزند كوچك شما هنوز نمی‌‌تواند كار زیادی انجام دهند زیرا تحرك دستان و انگشتان نیازمند تكامل سیستم عصبی و كمپلكس‌‌های زیاد در عملكرد مغز است. نوزادان معمولا از هفته هشتم تولد شروع به باز كردن دست‌هایشان می‌كنند و شروع به چنگ زدن و گرفتن اشیا تا 3 تا 4 ماهگی می‌كنند اما مشت كردن دست گاهی نیز به داشتن استرس یا حتی گرسنگی كودك ترجمه می‌شود.»
 واكنش شما:  اگر كودك شما بعد از گذشت 3 ماه همچنان به مشت كردن دستش اصرار داشت بهتر است با متخصص اطفال در این زمینه مشورت كنید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-05-1394, 11:53   بازدیدها : 591   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .