ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بگو : متشکرم ،معذرت می خوام!

بگو : متشکرم ،معذرت می خوام!

انتظار ادب و نزاکت از یک کودک که فاقد والدینی مودب و با نزاکت است بسیار غیر منصفانه است. آموزش آداب معاشرت به کودکان یکی از جنبه های مهم والد بودن می باشد.
انتظارات واقعی، احترام متقابل، دلگرمی و مهارتهای برقراری ارتباط، چارچوبی را برای بنا کردن همکاری و مسئولیت در بچه های کوچک به وجود می آورد. والدین می تواند در این چارچوب روشهای موثر انضباط را جستجو کنند. انضباط موثر به بچه ها کمک میکند که یاد بگیرند چگونه با دیگران همکاری کنند و چگونه از عهده رفتارشان برآیند.
 
این مقاله راههای کلی این اصول را پیش پای والدین قرار می دهد:
انتظار ادب و نزاکت از یک کودک که فاقد والدینی مودب و با نزاکت است بسیار غیر منصفانه است. آموزش آداب معاشرت به کودکان یکی از جنبه های مهم والد بودن است که امری تدریجی و مداوم است. وقتی که کودکان الگوهای مناسب برای آداب معاشرت خوب داشته باشند بعدها از این الگو، نقش برداری کرده و در این صورت احتمال پذیرش این افعال مثبت در آنها بیشتر خواهد شد. به همین دلیل ابتدا بهتر است مطمئن شوید که رفتار و معاشرت شما همان چیزی است که از فرزندتان انتظار دارید. سپس برای چگونگی آموزش این آداب و رفتار به کودکتان ایده های مناسب را جستجو و پیگیری کنید.
موثرترین روش برای آموزش کودکان رفتارهای مثبت روزانه والدین است. آنها به طور طبیعی والدین شان را الگوبرداری می کنند
**مثالی از آنچه انتظار دارید ارایه دهید. موثرترین روش برای آموزش کودکان رفتارهای مثبت روزانه والدین است. آنها به طور طبیعی والدین شان را الگوبرداری می کنند.
**انتظارتان را متناسب با سن کودک تنظیم کنید. به عنوان مثال از یک کودک دو ساله نمی توان خواست که با دهان باز غذا نخورد زیرا او به دلیل فقدان فهم و درک کافی همکاری لازم را نخواهد داشت. اما یک کودک 4-5 ساله بایستی قادر به فهم علت پشت این قانون باشد.
**در هر فرصت ممکن در برابر کودک تان از عباراتی مثل لطفا، خواهش می کنم، متشکرم، عذر می خواهم، ببخشید،ممکن است و ... استفاده کنید. از این طریق او را تشویق می کنید که کارهایش را طبق این الگو انجام دهید.
** مراقب طرز بیان و گویشی که در برابر کودکان استفاده می کنید باشید زیرا آنها کلمات و جملات شما را کپی برداری خواهند کرد. طرز صحبت کردن آنها تقلیدی از طرز بیان شما خواهد بود. پس اگر می خواهید کودکتان از کلمات و عبارات خاصی استفاده نکند نباید این عبارات و کلمات را در برابر او به کار ببرید.
از رفتارهای بد و زشت آشکار کودکتان صرف نظر نکنید و یا تصحیح رفتارهای غلط آنها را به آینده موکول نکنید
** رفتارهای نادرست اما کوچک کودکان خود را نادیده بگیرید یعنی از روش تسامح استفاده کنید.
** با کودک خود با محبت رفتار کنید اما در مقابله با او معیارهای روشنی داشته باشید و از آنها انتظار رفتارهای درست داشته باشید البته این انتظارات باید متناسب با سطح رشد کودک باشد. از طرف دیگر هر جا که لازم بود در مقابل توقعات نابجای کودکان بایستید و به آنه «نه» بگویید.
**از کودک خود توقع زیاد نداشته باشید. کاملاً طبیعی است که کودکان بخواهند دائماً واکنش شما را در قبال رفتارهای خود بسنجند حتی اگر به آنها گفته باشید که «این کار را انجام نده». بنابراین در قبال تکرار رفتارهای نادرست بچه ها، خیلی عصبی نشوید، آنها از این طریق می آموزند که چه چیز قابل قبول و چه چیز غیرقابل پذیرش است.
**از کودکتان بخواهید که افراد بزرگ و سالمند را با القاب مناسب ورسمی مانند: آقای...، خانم ....خطاب کند و هرگز برای خنده و خوشحال کردن کودکتان اجازه ندهید از القاب غیر رسمی استفاده کند.
 آموزش آداب معاشرت به کودکان
**به او بیاموزید که در مکان های عمومی چطور باید رفتار کند، چگونه وسط حرف دیگران نباید کلام شان را قطع کند، چطور به خصوصیات سایر افراد احترام بگذارد، چطور با دیگران احوال پرسی کند، دست بدهد، احترام سالمندان را حفظ کند و ..
**از رفتارهای بد و زشت آشکار کودکتان صرف نظر نکنید و یا تصحیح رفتارهای غلط آنها را به آینده موکول نکنید. در عین حال لازم نیست او را در برابر دیگران تنبیه یا بازخواست کنید. هر زمان قانون یا مقرراتی را نقض می کند آن مقررات را به او گوشزد کنید. تصحیح رفتار را یک تبادل خصوصی میان خود و فرزندتان کنید و به کمک روشهای تشویقی این کار را انجام دهید
** رفتار شایسته و مناسبی که از او سر می زند را به موقع تشخیص و تشویق نمایید و از او قدردانی کنید با این کار او به انجام این کار در آینده ترغیب می شود. سعی کنید تشویق او برخلاف تنبیهش در حضور دیگران باشد
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-05-1394, 17:47   بازدیدها : 664   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .