دلیل بالا رفتن فشار چشم چیست ؟

شروع موضوع توسط fns4565 ‏10/6/19 در انجمن چشم پزشکی

  1. fns4565

    fns4565 New Member

    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    چگونه تعادل فشار داخل چشمی بر قرار می شود؟
    در حالت عادی مایع زلالیه در پشت لایه رنگی چشم تولید می گردد و به وسیله سوراخ مردمک به بخش قدامی چشم جریان می یابد و نهایتاً از راه کانا ل هایی در دور قرنیه خارج می شود ، در واقع سیستم گردش مایع زلالیه برای ثابت نگه داشتن فشار داخل چشمی از طریق کانا لها و شبکیه ای از سلولها در بخشی از چشم بنام زاویه انجام می شود و این چرخه ی جریان زلالیه منجر به ثابت ماندن فشار داخل چشم میگردد.

    فشار چشم چگونه بالا می رود؟
    فشار طبیعی چشم انسان بین 12 الی 21 میلی متر جیوه است و بالاترین فشار چشم انسان ، نباید از 21 میلی متر جیوه فراتر رود در صورتیکه فشار داخل چشمی از حد طبیعی بالاتر رود بیماری فشار چشم ایجاد می شود .چنانچه جریان مایع زلالیه در کانالهای بخش زاویه چشم به خوبی انجام نشود و یا مقدار زلالیه تولیدی بیش از حد نرمال باشد فشار مایع در داخل چشم بالا می رود و افزایش فشار داخلی چشمی پدید می آید.

    a1d785bddbef69f5f72a502e154b44d7.jpg


    دلایل افزایش فشار داخل چشمی :
    1- اختلال در جریان مایع زلالیه در بخش زاویه چشم

    2- تولید زلا لیه بیش از حد طبیعی

    3- ضربه به چشم

    4- استفاده از برخی از داروها مانند کورتون های استروئیدها

    5- برخی از بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی ، گلوکوم

    6- دیابت

    7- افزایش سن

    8- سابقه خانوادگی افزایش فشار داخل چشمی

    آیا همه افرادی که فشار بالای چشمی دارند به گلوکوم مبتلا می شوند ؟
    بالا رفتن فشار چشمی می تواند باعث بیماری گلوکوم (آب سیاه) شود اما نمی توان گفت که تمام افرادی که دارای فشار بالای داخل چشمی هستند حتماً به گلوکوم (آب سیاه) مبتلا می شوند لذا بیماران باید به صورت مرتب جهت کنترل فشار داخل چشم تحت نظر چشم پزشک باشند.

    علائم افزایش فشار داخل چشمی چیست؟
    این بیماری معمولاً فاقد هر گونه علامت یا نشانه ای بوده وغالباً از طریق معاینات دوره ای که توسط چشم پزشک انجام میشود شناسایی می گردد.

    چگونه افزایش فشار چشم تشخیص داده می شود؟
    چشم پزشک برای تشخیص فشار بالای بیمار از آزمون های زیر بهره می گیرد:

    آزمون نوتومتری :

    در این روش با استفاده از قطره ، چشم بی حس می شود و بوسیله ابزاری بنام نوتومتر، فشار چشم بیمار اندازه گیری و میزان مقاومت قرنیه چشم در برابر فشار سنجیده می شود.

    آزمون کونیوسکوپی :

    در این روش بخش زاویه چشم توسط چشم پزشک معاینه و بوسیله عدسی های خاصی ابتلا یا عدم ابتلا به گلوکوم بررسی می گردد.

    افتالموسکوپی :

    افتالموسکوپ وسیله ای است که داخل چشم را بزرگتر نشان می دهد و چشم پزشک پس از ریختن قطره های گشاد کننده مردمک به کمک آن مقدار و شدت آسیب عصب بینایی را تشخیص می دهد.

    پریمتری یا آزمون میدان بینایی :

    در این روش یکی از چشم ها بسته و چشم دیگر مورد سنجش قرار می گیرد و از بیمار خواسته می شود که به صفحه کاسه ای شکل پریمتری نگاه کند و هر زمان که نور را در آن می بیند دکمه را فشار دهد و نهایتاً نتایج جهت تشخیص نقاط سیاه و بیماری گلوکوم احتمالی به کار برده می شود.

    آزمون پاکی متری :

    در این آزمون از ابزاری بنام پاکی متر برای اندازه گیری ضخامت قرنیه استفاده می شود و نتایج حاصله جهت بررسی تأثیرات ضخامت قرنیه بر فشار چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

    درمان افزایش فشار داخل چشمی :
    پس از انجام معاینات منظم و دوره ای و تشخیص این بیماری اولین راه معالجه ، درمان دارویی است.

    چنانچه درمان دارویی جواب مثبت ندهد می توان از جراحی به روش ایریدوتومی لیزری که بصورت سر پایی و در مدت زمان کمی انجام می شود جهت درمان بیمار بهره گرفت.

    کلینک هما زیر نظر دکتر منصور همایونی آماده است تا با انجام تستهای دقیق و معاینات منظم و به کمک روشهای نوین معالجه در پیشگیری ، کنترل و درمان بیماری افراد مبتلا به فشارهای بالای چشمی خدمت رسانی نماید .