تمیز و مرتب کردن اتاق خواب

شروع موضوع توسط Nazanin ‏12/11/15 در انجمن شستشو و نظافت

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    اسفند ماه است و حال و هوای خانه تکانی و نوروز شدت یافته است. درست است که اتاق خواب به دلیل رفت و آمد کمتر اعضای خانواده، نسبت به دیگر فضاهای خانه کم‌تر بی‌نظم و کثیف می‌شود اما این مسئله به این معنی نیست که می‌توانید توجه کم‌تری نسبت به دیگر اتاق‌های خانه به این فضا بکنید.
    اتاق خواب خصوصی‌ترین فضای زندگی ماست و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به تمیزی آن داشته باشید. حالا که نوروز را بهانه کرده ایم که نظم و تمیزی و تغییر را در خانه به وجود بیاوریم بهتر است از فضای شخصی خود شروع کنیم.
    تمیز کردن اتاق خواب ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما اگر برای این کار برنامه نداشته باشید و از قبل ندانید که چه می‌خواهید انجام دهید در طول کار دچار مشکلات زیادی می‌شوید. با ما همراه شوید و مراحل تمیز و مرتب کردن اتاق خوابرا مرور کنید.

    10b54556dba827d0ee471fd16b236866.jpg

    قبل از انجام هر کاری به فضای اتاق خواب خود فکر کرده و کارها را طبق اولویت و بر اساس یک زمان‌بندی درست انجام دهید. یادتان باشد که اتاق خواب شما مخصوص به خود شماست و شما بهتر از هر کسی آن‌جا را می‌شناسید. اما برای این‌که کار شما ساده‌تر شود و بتوانید راحت‌تر این کارها را انجام دهید ما 4 نکته بسیار مهم در تمیز کردن اتاق خواب را گردآوری کرده‌ایم تا شما بتوانید با پیروی از آن‌ها اتاق خواب خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز کنید.
    70a307a1169f4a0a559f3159a9581e31.jpg
    به تمام بی‌نظمی‌ها سر و سامان بدهید
    بهتر است مانند دیگر اتاق‌ها کارهای مربوط به تمیز کردن را از بالا به پایین انجام دهید. اولین گام در تمیز کردن و نظم ‌بخشیدن به هر اتاقی خلاص شدن از شر چیزهای کوچک یا نظم بخشیدن به آن‌ها است. این چیزهای کوچک می‌تواند کاغذهایی که روی هم قرار گرفته‌اند، لباس‌هایی که روی زمین پخش شده‌اند، و یا کتاب‌هایی باشد که در کنار تخت‌خواب شما قرار گرفته‌اند. پس سعی کنید در اولین گام به این بی‌نظمی‌ها نظم دهید و تکلیف آن‌ها را روشن کنید. اکنون می‌توانید کار را آغاز کنید.

    542990c389b7ebbdc28a08bf316afe5b.jpg

    وقتی مشغول تمیز کردن اتاق خواب هستید، در حالی که یک سطل آشغال و یک سبد رخت‌های چرک در دستان‌تان است در درون خانه کمی چرخ بزنید. این کار باعث می‌شود تمام لباس‌های کثیف را داخل سبد رخت‌ها و دورریختنی‌ها را داخل سطل آشغال بریزید. این کار کمک زیادی به راحت‌تر شدن ادامه کار شما می‌کند.

    7dc874edfbb5e214561461627068cfb7.jpg

    به تخت‌خواب خود نظم دهید
    شاید در نگاه اول نظم ‌بخشیدن به تخت‌خواب بیهوده به نظر برسد چراکه شب دوباره مجبوریم نظم آن را به هم بزنید. اما وقتی این کار را انجام دهید متوجه می‌شوید که یک تخت‌خواب منظم و جمع‌شده می‌تواند حس و حال یک اتاق خواب را به سادگی تغییر دهد و ظاهر آن را منظم و جذاب‌تر کند. با این کار می‌توانید با نگاهی بازتر بخش‌های دیگر اتاق خواب خود را نظم دهید و به راحتی از پس کارها در کم‌ترین زمان ممکن برآیید.
    بهتر است پیش از نظم بخشیدن به تخت‌خواب بالش‌ها، لحاف یا پتو، روتختی و ... را بشورید. خوابیدن بر روی تخت‌خواب حس و حال بسیار خوبی دارد چه برسد به این‌که تمام قسمت‌های آن پاکیزه نیز باشد.


    1bc137bee217fdbc5d38da6b8ec7f9ea.jpg

    به کمد لباس‌های خود نظم دهید
    این کار را شما باید هر روز انجام دهید. اگر این کار را نکنید کنترل کمد لباس‌های شما به مرور از دست‌تان خارج می‌شود. کمد لباس‌های خود را در ذهن‌تان تجسم کنید: شلوارها، لباس‌های زیر، جوراب‌ها، و غیره هر کدام در کجا قرار دارند؟ سپس به سراغ کمد رفته و به قسمت‌های مختلف آن نظم بدهید. فقط یادتان باشد که بهتر است لباس‌هایی که بیش از بقیه از آن‌ها استفاده می‌کنید در دسترس شما باشند تا هر گاه به آن‌ها نیاز داشتید بدون معطلی آن‌ها را از کمد لباس‌ها بیرون بیاورید.

    1f4945d76c90ed73fd7fa848268b5fcb.jpg
    یکی از پیشنهادهای ما این است که به دقت به کمد لباس‌ها خود توجه کنید و ببینید که کدام لباس‌ها را می‌توانید بیرون بریزید (مثلا لباس‌هایی که برای شما کوچک شده‌اند و یا دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید). مطمئن باشید همیشه لباس‌هایی وجود دارند که شما به آن‌ها علاقه‌ای ندارید و به همین دلیل از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و فقط کمد شما را شلوغ کرده‌اند. البته بهتر است آن‌ها را بیرون نریزید بلکه آن‌ها را به یک موسسه خیریه اهدا کنید.

    623a97a2e6e608184930d8ba34dec49c.jpg
    اتاق خواب را گردگیری کنید و سپس جاروبرقی بکشید و در نهایت یک عطر بسیار خوش‌بو را در هوای آن اسپری کنید.
    قفسهها، گوشه‌ها، و شکاف‌ها (و البته زیر و پشت تخت‌خواب) قسمت‌هایی هستند که گرد و خاک در آن‌ها بسیار موجود است. بهترین کار این است که با یک دستمال پارچه‌ای نم‌دار این گرد و خاک‌ها را تمیز کنید. البته به یاد داشته باشید که برخی از گرد و خاک‌ها با یک بار دستمال کشیدن از بین نمی‌روند. در این حالت یک بار روی آن‌ها را تمیز کنید، سپس دستمال خود را آب بکشید و بعد برای بار دوم این قسمت را تمیز کنید. وقتی کل اتاق را گردگیری کردید می‌توانید کف آن را جارو برقی بکشید.

    e92d647d8d380d2bf89a0ea811b857c2.jpg
    با برخی از وسایل موجود در اتاق خواب خود مانند آباژورها و پرده‌ها مهربان باشید. در مورد این وسایل بهتر است گرد و خاک آن‌ها را با یک دستمال نرم و کاملا پاکیزه تمیز کنید. البته می‌توانید جارو برقی را در کم‌ترین حالت مکش خود قرار دهید و سپس با فاصله آن را در قابل این وسایل بگیرید تا گرد و خاک آن‌ها از بین بروند.



    18b1885b6ba032c301c97d1b1814b16e.jpg

    پس از این که تمام این کارها را انجام دادید یک ماده معطر و خوش‌بو را در هوای اتاق خواب خود اسپری کنید. این کار باعث می‌شود که حس و حال اتاق خواب شما به کلی دگرگون شود و روحیه شما در آن بیش‌تر شده و در نهایت خواب بهتری داشته باشید.