سن اعتياد به 13 سال رسيد

شروع موضوع توسط Nazanin ‏8/11/15 در انجمن اخبار و تازه های روانشناسی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    a7fedfcbb013bdc0e9417aa690d07ad2.png
    : يكي از تاريك‌ترين زواياي معضل اعتياد در كشور ما كه نگراني‌هاي زيادي پيرامون آن شكل گرفته مسأله كاهش سن اعتياد است. اين مسأله در چند ساله اخير و با افزايش استفاده از مصرف مواد مخدر صنعتي شيوع بيشتري پيدا كرده است. روز گذشته شهيندخت مولاوردي معاون رئيس جمهوري هم در اين زمينه هشدار داد و گفت: ميانگين سن مصرف مواد مخدر به 13 سال رسيده و بيشتر معتادان مواد صنعتي و روانگردان مصرف مي‌كنند و اين زنگ خطري براي جامعه زنان كشور محسوب مي‌شود.

    روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در ماه‌هاي اخير مسئولان مختلف بارها درباره كاهش سن اعتياد هشدار داده‌اند و خواستار توجه بيشتر خانواده ها به اين معضل شده‌اند اما با وجود تمامي‌ اين هشدارها باز شاهد هستيم كه سن اعتياد همچنان با شتابي باورنكردني در حال پايين آمدن است. زماني كه گفته مي‌شود سن اعتياد به 13 سال رسيده اين بدان معناست كه معضل اعتياد از پشت در مدارس عبور كرده و به داخل آنها راه يافته است و اگر هم تمهيداتي براي آن انديشيده نشود پا را از اين هم فراتر خواهد گذاشت زيرا در هيچ دوره‌اي به اندازه سن نوجواني فرد تحت تأثير گروه همسالان نيست.


    بيكاري زنان به اعتياد مي‌انجامد
    علت‌شماري اعتياد به يك طومار بلند از عوامل كلان و خرد مي‌رسد. بررسي پديده اعتياد نشان مي‌دهد كه عوامل مختلف فردي، اجتماعي و خانوادگي دست به دست هم مي‌دهند تا يك جوان يا نوجوان كه در حال برداشتن نخستين قدم‌هاي زندگي است به سمت مواد مخدر سوق داده شود. روز گذشته معاون زنان و خانواده رئيس جمهوري گفت: «با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در زمينه آموزش و تحصيل دختران، هم‌اكنون بسياري از دختران تحصيلكرده كشور آماده اشتغال و كار در جامعه هستند و به نظر مي‌رسد كه به علت نبود فرصت‌هاي اشتغال تنها راه پيش روي آنها ادامه تحصيل است.» شهيندخت مولاوردي افزود: «هم‌اكنون شاهد افسردگي در دختران به علت‌هاي مختلف و مهم‌تر از همه بيكاري هستيم كه موجب گرايش آنها به سوي اعتياد شده است.» به گزارش ايرنا، او اضافه كرد: «ميانگين سن مصرف مواد مخدر به 13 سال رسيده و بيشتر معتادان مواد صنعتي و روانگردان مصرف مي‌كنند و اين زنگ خطري براي جامعه زنان كشور محسوب مي‌شود.»


    مردابي به نام مواد مخدر صنعتي
    زماني كه مواد مخدر مصرفي تغيير مي‌كند و مواد مخدر صنعتي در جامعه رواج پيدا مي‌كند نخستين پيامدي كه ايجاد مي‌كند كاهش سن اعتياد است. اين نوع از مواد مخدر به دليل ماهيتي كه دارد گرايش جوانان و نوجوانان به سمت آن بيشتر است. از آنجايي كه مواد مخدر صنعتي شباهتي به مواد مخدر سنتي ندارد جوان و نوجواني كه درگير آن مي‌شود خيلي دير خواهد فهميد كه معتاد شده است و زماني هم كه به اين مسأله پي خواهد برد خود را در مردابي خواهد يافت كه دست و پا زدن در آن فقط سرعت غرق شدن را بيشتر مي‌كند. شايد هيچ كدام از اين جوان ها و نوجوان ها هنگامي‌كه براي نخستين بار در يك مهماني به آنها قرص تعارف شده است فكرش را هم نمي‌كرده است كه اين قرص كار را به جايي برساند كه توانايي هاي مغزي آنها در مدت زمان كوتاهي مختل شوند. مواد مخدر صنعتي چنان نامرئي و غيرملموس عمل مي‌كند كه حتي خود فرد هم باورش نمي‌شود كه معتاد شده است ولي واي به روزي كه قيمت شيشه افزايش پيدا مي‌كند. آن زمان است كه پته مواد مخدر صنعتي روي آب ريخته مي‌شود و كسي كه فكرش را نمي‌كرد كه معتاد شده باشد حالا در به در به دنبال يك مواد مخدر جديد براي جايگزيني است.


    3 نوع مرگ و مير با مواد مخدر
    دبير ستاد مركزي و مركز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو سه نوع مرگ‌ ومير ناشي از سوءمصرف موادمخدر را برشمرد و به ارائه آمار درباره ميزان مرگ و مير ناشي از سوءمصرف مواد پرداخت. دكتر طلعت قانع درباره وضعيت مسموميت با سوءمصرف مواد مخدر و مرگ‌ومير ناشي از آن، گفت: نكته قابل توجه در اين خصوص تفكيك موارد مرگ ناشي از سوءمصرف مواد به سه دسته است. او افزود: نخستين نوع مرگ ناشي از سوءمصرف مواد مخدر، مسموميت حاد با مواد است. اين نوع مسموميت با مواد مواردي را مانند باز شدن بسته‌هاي حمل مواد در شكم، تزريق مواد يا مسموميت با دوز بالا و... را شامل مي‌شود. نوع دوم، مرگ ناشي از عوارض مصرف طولاني‌مدت مواد مخدر است كه منجر به عفونت‌هاي ايدز، هپاتيت و... خواهد شد. قانع نوع سوم مرگ‌ومير ناشي از مسموميت با مواد مخدر را مرگ ناشي از مصرف مواد روانگردان عنوان كرد و گفت: بر اين اساس از ميان دو هزار و 986 مورد مرگ ناشي از مواد مخدر و روانگردان در سال 1393، 8/54 درصد مربوط به مسموميت حاد، 37 درصد مربوط به عوارض اعتياد و هشت درصد متعلق به مرگ ناشي از تركيبات روانگردان بوده است. به گزارش ايسنا، او همچنين اظهار كرد: همين آمار در پنج ماه نخست سال 1394 به اين ترتيب است كه از ميان يك هزار و 191 مورد مرگ ناشي از مواد مخدر و روانگردان، 53 درصد مربوط به مسموميت حاد، 31 درصد مربوط به عوارض اعتياد و 16 درصد متعلق به مرگ ناشي از تركيبات روانگردان بوده است.


    لزوم آگاهي دادن در نظام آموزشي
    رئيس كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه اعتياد معضل بزرگ قرن بيستم است كه تمامي‌كشورها با آن درگير هستند به «آرمان» مي‌گويد: اين مساله به ويژه براي كشور ما كه در هلال طلايي قرار گرفته است تهديد‌كننده تر است. هلال طلايي به كشورهاي ايران، افغانستان و پاكستان اشاره دارد، كه بيانگر همسايگي ايران با كشور افغانستان كه سالانه 250 هزار هكتار مواد مخدر توليد مي‌كند، است. عبدالرضا عزيزي ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر وضعيت نامناسب اقتصادي و بيكاري از عوامل ديگري هستند كه آمار اعتياد را در جامعه ما بالا مي‌برند. او با اشاره به اهميت آگاهي دادن به مردم در زمينه مواد مخدر مي‌افزايد: آگاهي دادن تنها در زمينه مواد مخدر سنتي كافي نيست بلكه اين آگاهي بايد درباره مواد مخدر صنعتي بيشتر باشد، زيرا از يك ميليون و 500 هزار معتاد كشور ما 26 درصد آنها مواد مخدر صنعتي كه خطرات بيشتري از مواد مخدر سنتي دارد استفاده مي‌كنند. او با اشاره به اهميت آگاهي در مراكز آموزشي تصريح مي‌كند: آگاهي دادن به دانش‌آموزان در زمينه اثرات سوء مواد مخدر بايد در مقاطع مختلف ابتدايي، دبيرستاني و دانشگاهي مورد توجه قرار گيرد. در اين زمينه رسانه ملي هم مي‌تواند آگاهي هاي لازم را به عموم مردم بدهد. عزيزي با بيان اينكه بايد تمامي‌كشورها هماهنگ با هم و تحت فرماندهي سازمان ملل به جنگ با مواد مخدر بروند، مي‌گويد: متأسفانه در حال حاضر اين هماهنگي بين كشورهاي مختلف وجود ندارد و تنها كشور ثابت قدم در اين زمينه ايران است. او تأكيد مي‌كند: هر چقدر اشاعه مواد مخدر در جامعه بيشتر باشد امكان اينكه اعتياد در سنين پايين هم گسترش پيدا كند بيشتر است. او مي‌افزايد: كاهش سن اعتياد يك خطر جدي براي جامعه ماست و به همين دليل بايد ستاد مواد مخدر ناجا تلاش كند تا مبارزه با مواد مخدر، اجتماعي شود و از ظرفيت‌هاي مردمي‌در اين راه بيشتر استفاده شود.