با کودکتان قلنبه سلنبه حرف بزنید! (۲)

شروع موضوع توسط Nazanin ‏3/11/15 در انجمن تربیت کودکان

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    6d4e8e37f1324efcb6780424591062c0._.jpg
    نه داشتن یک کلکسیون از رمان‌های نامدار در کتابخانه و نه هر هفته به شهرکتاب رفتن، هیچ یک نمی‌تواند از کودک‌تان یک کتابخوان حرفه‌ای بسازد. اگر خودتان با خواندن بیگانه باشید و اگر از تکنیک‌های ساده‌ای که می‌تواند کودک شما را کتابخوان کند، بی‌خبر باشید، رسیدن به چنین آرزویی یا ممکن نمی‌شود یا انرژی و وقت زیادی از شما می‌گیرد. برای اینکه عادت خواندن کتاب را در خون کودک‌تان تزریق کنید، می‌توانید از این راهنما کمک بگیرید. پس از خواندن این متن خواهید فهمید که تربیت یک کوچولوی کتابخوان چندان هم دشوار نیست. در مطلب قبل چند مورد برای کتاب خوان کردن کودکان یادآور شدیم، در ادامه موارد دیگر را مطرح می کنیم:

    کتاب جوک برایش بخرید
    برای فرزندتان جوک‌هایی ساده و مناسب سنش تعریف کنید و حتی با کمک کتاب‌های لطیفه که در شهرکتاب‌ها هست، به او چند جوک ساده که برایش جالب هستند، یاد دهید. کودک‌تان با تعریف کردن لطیفه‌های تکراری‌ خود در برابر دیگران، یاد می‌گیرد که شکل دادن ساختار‌های تازه‌ای از جملات و عبارات را تمرین کند.

    کلمه‌یابی کنید
    وقتی کودک پیش‌دبستانی شما تنها چند حرف از الفبا را یاد می‌گیرد، وقت آن رسیده که بازی کلمه‌یابی را شروع کنید. برای مثال اگر کودک‌تان حرف «ر» که نامش با آن آشنا می‌شود را یاد گرفته، یکی از کتاب‌هایش را‌ بردارید و وقتی که کنار هم نشسته‌اید، از او بخواهید همه «ر»‌ها را پیدا کند. هر وقت کودک‌تان کلمه‌ای که این حرف در آن قرار گرفته را پیدا کرد، آن واژه را برایش بخوانید و تشویقش کنید.

    خسته نشوید
    اگر کودک‌تان در هفته بارها از شما می‌خواهد که یک کتاب را بخوانید، برای منصرف کردنش تلاش نکنید. مهم نیست که چند بار داستان را شنیده ‌است؛ شما می‌توانید هزاران بار کتاب مورد نظر را برایش بخوانید و حتی تا جایی پیش بروید که تک تک سطر‌های داستان را از بر شود اما اجازه ندهید خواندن کتاب‌های تکراری، فرصت شروع کردن کتاب‌های تازه را از شما بگیرد. برای مثال می‌توانید داستان کوتاه تازه‌ای را قبل یا بعد از خواندن کتاب دوست داشتنی شروع کنید.

    امتحان بگیرید
    نه اینکه در فضایی جدی از کودک‌تان در مورد سطرهای خوانده شده امتحان بگیرید اما می‌توانید در فضایی دوستانه و حین بازی، سوال‌هایی را در مورد داستان از او بپرسید؛ این سوال‌ها می‌تواند در مورد بخش‌هایی که پیام اصلی داستان در آنها پنهان شده باشند یا اینکه از بخش‌هایی پرسیده شوند که می‌دانید واژه‌های تازه در آنها به کار رفته‌اند. اگر کودک‌تان دقیقا از آن واژه‌ها استفاده نکرد، اشکالی ندارد؛ مهم این است که مفهوم آنها را درک کرده باشد و واژه‌ای جایگزین برایش پیدا کرده باشد. شما هم می‌توانید پس از شنیدن توضیحاتش یک بله همراه با لبخند به او هدیه کنید و واژه مورد نظرتان را هم در ادامه به کار ببرید تا ملکه ذهنش شود.

    فوت کوزه‌گری
    توپ توی زمین شماست
    دلیلی ندارد که به جای اسباب بازی برایش کتاب بخرید یا شب‌ها وقتی غرق خواب است، او را مجبور به شنیدن ماجرای کتاب‌ها کنید. شما می‌توانید با برخی از رفتارهایی که هر روز و هر هفته نشان می‌دهید، کودک‌تان را به خواندن و داستان بافتن علاقه‌مند کنید.

    تابلوها را بخوانید
    برای علاقه‌مند کردن کودک‌تان به خواندن، فقط نباید از کتاب‌ها کمک بگیرید. وقتی برای خرید یا قدم زدن با او به خیابان می‌روید، توجه بیشتری به تابلوهایی که در خیابان نصب شده کنید و عبارات و جملات روی آنها را برای کودک‌تان بخوانید. اگر تابلوی راهنمایی و رانندگی سر راه‌تان باشد، با خواندن عبارت زیر علامت یا تصویری که روی تابلوست، می‌توانید آن را در ذهن کودک‌تان ماندگار و توجهش به نوشته‌ها را بیشتر از قبل جلب کنید.

    با او بخوانید، نه برای او
    تنها با خواندن کتاب برای کودک‌تان نیست که او را کتابخوان می‌کنید. برای رسیدن به چنین هدفی، وقتی که خودتان قصد کتاب یا مجله خواندن دارید، کتاب‌های او را هم در مقابلش قرار دهید تا به تقلید از شما سراغش برود. بچه‌ها بیشتر از آنکه از حرف‌های شما درس بگیرند، ‌با الگو‌برداری از رفتارهای شما به شخصیت خود شکل می‌دهند.

    با هم کتابخانه بروید
    اگر دانشجو هستید یا قصد دارید کتاب خاصی را از کتابخانه امانت بگیرید، کودک‌تان را هم با خود همراه کنید. اجازه دهید بین قفسه‌های کتاب با شما بچرخد و بعد سراغ قفسه‌های کتاب کودک برود و برای خودش هم کتابی برای امانت گرفتن پیدا کند. حتی اگر خودتان نمی‌خواهید کتاب خاصی را امانت بگیرید، صرفا برای جست‌وجوی کودک‌تان در این محیط، او را به کتابخانه‌ای که عنوان‌های زیادی کتاب کودک در آن قرار دارد، ببرید.