آندره‌ آرزومانيان، درگذشت

شروع موضوع توسط Nazanin ‏23/10/15 در انجمن تاتر و سینما

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    a06fe5fa1c93cb6882a72f6e5318a9d7.jpg
    آندره آرزومانيان،نوازنده شهير پيانو كه نواخته‌هايش در آلبوم«پاييز طلايي» همچنان در خاطر علاقه‌مندان موسيقي مانده‌ است،دوشنبه‌،10 خرداد، در بيمارستان ميلاد درگذشت.

    سيد‌عليرضا ميرعلينقي، مورخ و پژوهشگر موسيقي ايران ضمن اعلام اين مطلب به همشهري‌آنلاين دليل مرگ آندره را ابتلاي او به سرطان مغز استخوان و مزمن شدن اين بيماري اعلام كرد و گفت: مرحوم آرزومانيان در پيانو‌نوازي براي موسيقي پاپ سنگين يگانه بود و بسياري از نواخته‌هاي موسيقي‌هاي فيلم محصول هنر اين نوازنده شهير است كه در نوع خود همتراز و همسنگ ديگر نوازنده شهير پيانو، ‌آقاي انوشيروان روحاني بود.

    به گفته ميرعلينقي مرحوم آرزومانيان از تكنيك خاص خود در نواختن پيانو برخوردار بود و سونوريته و صداگيري او از پيانو هم خاص اين هنرمند فروتن و پرتلاش بود.

    او تكنوازي‌هاي آرزومانيان در آلبوم‌هايي چون«پاييزطلايي» فريبرز لاچيني و «سكوت‌سرشار از ناگفته‌هاست» و «چيدن سپيده‌دمان» مرحوم بابك بيات كه با شعرخواني مرحوم احمد شاملو همراه بود را از جمله كارهاي درخشان و ماندگار آرزومانيان به شمار آورد.

    ميرعلينقي اعتبار آرزومانيان را تا به آن درجه دانست كه در كشور ارمنستان كه مهد نوازندگان پيانو است از شيوه نوازندگي او با احترام ياد مي‌كردند.

    آرزومانيان بيش از چهار هفته در بيمارستان ميلاد بستري بود و براي چندمين بار مورد عمل جراحي قرار گرفت و به گفته همسر مرحوم آرزومانيان(شراره دولت‌آبادي)بيش از يك سال و نيم قبل به سرطان مغز استخوان مبتلا شده و در اين مدت سه بار عمل جراحي كرده است. ضمن اين كه چشم‌ها و ريه‌هايش نيز از اين بيماري صدمه ديده‌ بود.

    تبيان درگذشت اين هنرمند شهير را به جامعه موسيقي و خانواده آن مرحوم تسليت مي‌گويد.





    جاي خالي آندره پشت پيانو استوديو پاپ

    مجيد انتظامي: آندره آرزومانيان، نوازنده خوبي بود و پنجه شيريني داشت.

    اين آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اظهار تاسف از درگذشت آرزومانيان اظهار داشت: پنجه شيرين او باعث مي‌شد كارهايي كه موسيقي آن را مي‌زد به لطافتش افزوده شوند و تنها تم‌كار شنيده نمي‌شد بلكه به خود كار هم اضافه مي‌كرد.

    وي يادآور شد:من از حدود 28 سال پيش هنگام ساخت فيلم «نويسنده» با ايشان آشنا شدم و تا به حال با هم دوست بوديم و كارمان به هم گره خورده بود.

    انتظامي كه به‌شدت از شنيدن خبر درگذشت آرزومانيان متاسف بود گفت: حيف و صد حيف متاسفانه اين مسيري است كه همه بايد برويم.



    سامان احتشامي: از مهم‌ترين آثارش نوازندگي در فيلم‌هاي «كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» بود

    سامان احتشامي نوازنده پيانو با اظهار تاسف از درگذشت «آندره آرزومانيان» هنرمند پيانيست گفت: حيف شد و ديگر مثل او نخواهد آمد. او انساني بسيار والا و با شخصيت بود كه در نواختن پيانو تكنيك خود را داشت و سبك انگشت‌گذاري خاصي را براي خود داشت و نواختن او بسيار ويژه بود.

    احتشامي با بيان اين مطلب به خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: تقريبا در هر آلبوم و يا فيلم، صداي پيانوي آرزومانيان را مي‌شنويم، چون نوازنده‌ي ديگري چون او نداشتيم. او نت‌ها و اكورد‌ها را بسيار خوب مي‌شناخت و در موسيقي جاز و كلاسيك بسيار توانا بود.

    وي ادامه داد: بسياري از افراد آهنگساز با نوازندگي پيانو آرزومانيان معروف شدند و از مهم‌ترين آثارش مي‌توان نوازندگي پيانو در فيلم‌هاي چون «از كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» نام برد.

    احتشامي بيان كرد: آندره آرزومانيان براي ما بسيار عزيز بود و كاش قبل از مريض‌شدن يك هنرمند در‌باره‌ي او حرف بزنند و به سراغ او بروند.



    مسعود كيميايي: هميشه جاي «آندره» پشت پيانو استوديو «پاپ» خالي است

    مسعود كيميايي با اظهار تاسف از درگذشت آندره آرزومانيان به ايسنا يادآور شد:در فيلم «تيغ و ابريشم» و فيلم‌هاي ديگري كه در اوايل انقلاب ساختم بسيار به آندره نزديك شدم و بدون شك او يكي از بهترين نوازندگان پيانو بود كه هميشه در ملودي تاثير خود را مي‌گذاشت و قطعه را برجسته مي‌كرد.

    اين كارگردان سينما در پي درگذشت آندره آرزومانيان گفت: متاسفانه اين روزها هر روز خبر از دست دادن هنرمندان مي‌رسد. آندره از جمله هنرمنداني بود كه در كار خود سبك و سياق خاصي داشت و بسيار هم زحمت كشيده بود.

    كيميايي همچنين مطرح كرد: با وجود اين‌كه آندره يك نوازنده‌ي موسيقي پاپ بود و مهارت موسيقي پاپ را داشت اما در نواختن ملودي‌هاي ايراني نيز تاثيرات بسيار خوبي گذاشت و نوازنده‌ي بسيار باتكنيك ملودي‌هاي ايراني بود و هميشه جاي او در پشت پيانو در استوديوي "پاپ" خالي است.



    ناصر فرهودي: دو آلبوم از آندره آرزومانيان هنوز منتشر نشده‌ است

    ناصر فرهودي گفت: آندره آرزومانيان ديگر تكرار نمي‌شود.

    مدير استوديو «پاپ» گفت: او ويژگي‌هايي داشت كه در هر كسي نيست و در تمام دوران كاري‌ام شايد تنها دو نفر بودند كه اين قدر شاخص كار مي‌كردند و او هميشه نفر اول بود.

    فرهاوي يادآور شد: آندره آرزومانيان اكنون دو آلبوم منتشر‌نشده دارد كه يكي از آنها كار دونفره‌ي ماني رهنما و آندره آرزومانيان است كه آواز رهنما و پيانوي آرزومانيان در هم آميخته شده است و آلبوم ديگر او آثار فرهاد مهراد است كه او آهنگ‌هاي آن را با پيانو و سازهاي ديگر تنظيم و اجرا كرده است كه ما در استوديوي پاپ تهيه‌كننده‌ي آن بوديم و فكر مي‌كنم كه آلبوم او از سوي شركت «ني‌داوود» منتشر خواهد شد.



    بابك شهركي: آرزومانيان يكي از سه نابغه موسيقي بود

    بابك شهركي گفت: هرچقدر درباره‌ي توانايي آندره آرزومانيان در نواختن پيانو حرف بزنيم، صحبت از شخصيت والاي او با اهميت‌تر خواهد بود، چون او يك هنرمند انسان بود.

    اين هنرمند و نوازنده ويلون گفت:اگر در ايران سه نابغه موسيقي وجود داشته باشد، به نظرم "آندره آرزومانيان" يكي از آن سه نفر بود.

    شهركي با اشاره به آلبوم منتشر‌نشده‌اي آرزومانيان ادامه داد:10 قطعه‌ي آهنگ فولكلور ارمني را در يك آلبوم كه احتمالا نام آن «آخرين آواز عشق» خواهد بود، نواختيم كه من در آن ويلون و كمانچه زدم و آندره نيز نوازندگي پيانو را برعهده داشت.

    وي ادامه داد: مدتي بود در جريان بودم كه حال آندره خوب نبود و در سال‌هاي آخر همين كه نمي‌توانست روي پاهايش بايستد، بسيار ناراحت‌كننده بود.

    اين نوازنده ويلون يادآور شد: من از او درس‌هاي بسياري گرفتم و به لحاظ شخصيتي و اخلاقي بسيار بزرگوار بود و سابقه‌ي 40 سال نوازندگي حرفه‌اي را داشت و از كودكي و نوجواني با گروه‌هاي حرفه‌اي ايراني و خارجي همراهي كرده بود و تجربه‌هاي بسياري داشت.

    بابك شهركي درباره‌ي شيوه نواختن آرزومانيان گفت: هرگاه او در قطعه‌اي پيانو مي‌نواخت، آن قطعه رو مي‌آمد و كاملا متفاوت مي‌شد و او به ما ياد داد كه دانش موسيقي مهم نيست بلكه ويژگي‌هاي اخلاقي يك هنرمند از دانش او بسيار با اهميت‌تر است.



    افليا پرتو: آرزومانيان معلم بسيار خوبي بود

    افليا پرتو با اظهار تأسف از درگذشت «آندره آرزومانيان» گفت: متاسفانه اين روزها به سرعت هنرمندان كشور را از دست مي‌دهيم و هنوز هم هوشيار نيستيم.

    اين هنرمند و نوازنده پيانو در گفت‌وگويي كوتاه به ايسنا گفت:گرچه من از نزديك با «آندره آرزومانيان» آشنا نبودم،اما با توجه به آثاري كه از او مي‌شنيدم، او در موسيقي بسيار فوق‌العاده بود.

    وي يادآور شد:آرزومانيان معلم بسيار خوبي بود و شاگردان بسيار خوبي را تربيت كرده بود و به ياد دارم كه يك روز در تالار وحدت براي يكي از اجراهاي او حاضر بودم و او جاز مي‌نواخت و كار بسيار فوق‌العاده‌اي انجام مي‌داد.

    به گزارش ايسنا، آندره آرزومانيان نوازنده «پيانو» و سازنده موسيقي متن فيلم‌هاي «سيمرغ» اكبر صادقي،«ماهي» كامپوزيا پرتويي، «شنگول و منگول» پرويز صبري، «رانده شده» جهانگير جهانگيري، «سكوت» علي‌ سجاد‌حسيني، «علي و غول جنگل» بيژن بي‌رنگ و مسعود رسام، «خانواده كوچك ما» شاپور قريب، «از بلور خون» جمشيد عندليبي، «بي‌تو هرگز» هوشنگ درويش‌پور ، «گريز از مرگ» قدرت‌الله صلح‌ميرزايي و ... بود.

    آندره آرزومانيان هنوز سه آلبوم منتشر نشده دارد و چند روزي بود كه در بيمارستان ميلاد به دليل عوارض ناشي از سرطان مغز استخوان بستري بود و امروز از دنيا رفت.