راهنمای خرید مادربورد مناسب

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    هنگامی كه قصد جمع‌كردن یك سیستم رایانه جدید را دارید، انتخاب یك مادربورد (motherboard) مناسب، بخشی حیاتی از این پازل است. چرا كه انتخاب غلط می‌تواند عملكرد صحیح همه قطعات سخت‌افزاری شما را مختل كرده و آنها را از انجام وظایفی كه برای آنها تعریف شده بازدارد.



    09419b855e6527fd18bff76b682ee07b.jpg


    از بسیاری جهات انتخاب مادربورد در بین قطعات سخت‌افزاری می‌تواند یكی از دشوارترین مراحل باشد. انتخاب یك مادربورد كه توانایی كاركردن با بقیه قطعات شما را داشته باشد، تنها نیاز شما نیست. شما همچنین باید قابلیت‌های این بورد برای ارتقا و مطابقت آن با قطعاتی كه در آینده قصد خرید آنها را دارید، مد نظر داشته باشید.

    اگر می‌خواهید بزودی یك دوربین یا فضای ذخیره داده خارجی (extrnal storage) جدیدی با درگاه اتصال پرسرعت USB 3.0 تهیه كنید، خرید مادربورد فاقد این درگاه اتصال، اشتباه بزرگی است. اولین قدم در انتخاب یك مادربورد مناسب آن است كه با پردازنده (CPU) شما مطابقت داشته باشد. در قدم‌های بعدی قابلیت انطباق آن با دیگر اجزای تشكیل‌دهنده رایانه چون حافظه RAM، دیسك سخت (hard disk)، كارت‌های بسط و توسعه (expantion cards)، گرداننده‌های نوری (optical drives) را باید در نظر داشته باشیم. در مرحله آخر باید قابلیت‌های حیاتی و اضافی دیگر و ویژگی‌های جدید را مورد توجه قرار دهیم. البته یكی از مهم‌ترین گزینه‌ها در زمینه مادربورد این است كه قیمت آن نیز معقول باشد. ما قصد داریم به شما كمك كنیم تا با توجه به بودجه‌ای كه برای خرید مادربورد كنار گذاشته‌اید، بهترین بورد AMD و اینتل (Intel) را از میان مادربوردهای روز موجود در بازار انتخاب كنید.

    محدوده قیمت 50 تا 100 یورو:
    مادربورد Asus M5A97 PRO: AMD

    AMD با پایین آوردن قیمت مادربوردهای منطبق با پردازنده بولدوزر (Buldozer) و بالابردن كارایی آن، دست به اقدامی پسندیده زد و حوزه تسلط خود را در بازار مصرف گسترش داد. شركت ایسوس به جای این كه بنای بوردهایش را بر اساس مجموعه تراشه‌های (chipset) مشهور 990X و گزینه‌های موجود برای 990FX بگذارد، آنها را بر اساس تراشه‌های 970 پایه‌گذاری كرد كه این اقدام به محرومیت از قابلیت چند گرافیكی انویدیای SLI و تنها برخورداری از نگارش AMD آن به CrossFire X انجامید. به هر حال اگر شما قادرید از عهده خرید دو عدد كارت گرافیك مستقل برآیید، باید یك مادربورد بهتر تهیه كنید. البته این حوزه‌ای است كه در آن صرفه جویی زیادی امكان‌پذیر است.

    cd95d19289a0d6f52c5ecfd3a3b0a83d.jpg


    در این مادربورد یك شكاف پایانه (slot) برای استقرار كارت‌های PCIe x16 وجود داشته و از لحاظ درگاه‌های (port) گسترش چهار عدد PCIe و دو عدد PCI دارد كه از همان ابتدا امید كسانی را كه چشم به ارتقائات خاص بعدی دارند، ناامید می‌كند. اما پل جنوبی SB950 به معنای دریافت شش عدد اتصال شش گیگابایت بر ثانیه‌ای و شش درگاه USB 2.0 اما فقط دو درگاه USB 3.0 در پشت كیس دارد و از نظر حافظه هم به مرز استفاده از رم 2000 مگاهرتز رسیده است. ایسوس برای پایین آوردن قیمت تمام شده، یك‌سری لوازم جانبی همراه این بورد مثل كابل ساتا را حذف كرده كه باید آنها را جداگانه خرید. این مادربورد برای ارتقای سیستم‌های قدیمی، انتخاب مناسبی است؛ اما بازیخورهایی كه خواهان استفاده از كارت گرافیك دوم هستند، باید از خیر این بورد بگذرند و به فكر نوع بهتری باشند.

    مادربورد اینتل: Gigabyte GA-Z68AP-D3

    یكی از دو مادربورد Z68 در دسترس فعلی، این بورد است. بد نیست بدانید این مادربورد چه ویژگی‌هایی را فدای پایین آوردن قیمت كرده است. اول از همه Z68 بیشترین فشار را بر دوش پردازنده انداخته و به تبعیت از آن مادربورد گیگابایت GA-Z68AP-D3 با ارائه چند قابلیت بیشتر بین بوردهای دیگر سری بین سرها درآورده است. درگاه HDMI آنبورد این بورد این امتیاز را دارد كه با قابلیت پخش ویدئوی با كیفیتش كاربر را از خرید كارت گرافیك مستقل بی‌نیاز كند؛ اما با وجود گرانی، تطبیق‌دهنده‌های DVI حذف درگاه VGA از روی این مادربورد برای استفاده با صفحه‌نمایش‌های قدیمی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. با پشتیبانی از فناوری پاسخگویی هوشمند (Smart Response)، كاملا آماده ارتقا با یك فضای ذخیره داده وضعیت جامد (SSD) است. با هفت پایانه گسترش، دو ساتای 6Gbps و چهار عدد SATA II این مادربورد قدرتمند سندی بریج (Sandy Bridge)هنوز خیلی جای ارتقا دارد و قابلیت رقابت در بازار را برای مدتی حفظ خواهد كرد.

    محدوده قیمت 100 تا 150 یورو:
    مادربورد AMD: Gigabyte GA-990FXA-UD3

    قیمت‌ این مادربوردخیلی منصفانه است و با این كه حدود یك سال از به بازار آمدنش می‌گذرد، از قابلیت انطباق با پردازنده بولدوزر برخوردار است. با این كه كارایی ضعیف آنها از تاثیر گذاریشان نسبت به سخت‌افزارهای اینتل كاسته است، اما خود بورد مطابق با استانداردهای مدرن امروزی بوده و با شش پایانه PCIe و یك پایانه PCI، از ا مكانات خوبی برای توسعه PC برخوردار است.این مادربورد از هر دو قابلیت چند گرافیكی nVidia SLI و AMD CrossFire X پشتیبانی می‌كند و با دو كارت گرافیكی در حالت سرعت كامل 16x می‌تازد. این بورد شش درگاه ساتای 6Gbps و ده درگاه USB دارد كه دو عدد از آنها USB 3.0 است. چهار شكاف پایانه حافظه آن نیز تا 32‌گیگابایت رم را پشتیبانی می‌كند كه با ارتقا از طریق دستكاری تنظیمات (overclocking) می‌توانید به سرعت‌هایی در حد دو گیگاهرتز دست یابید كه آن را بسیار ارتقاپذیر می‌كند. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان سه عدد USB دارای حالت power boost نام برد كه قابلیت شارژ سریع وسایلی چون تلفن‌های همراه را دارند. این بورد بیشتر برای آنهایی قابل استفاده است كه از پیش یك پردازنده قدیمی داشته و به مادربوردی برخوردار از چند ویژگی اضافی و امكانات خوب برای ارتقا در آینده نیاز دارند.

    اولین قدم در انتخاب یك مادربورد مناسب آن است كه با پردازنده (CPU) شما مطابقت داشته باشد. در قدم‌های بعدی قابلیت انطباق آن با دیگر اجزای تشكیل‌دهنده رایانه چون حافظه RAM، دیسك سخت (hard disk)، كارت‌های بسط و توسعه (expantion cards)، گرداننده‌های نوری (optical drives) را باید در نظر داشته باشیم




    مادربورد اینتل: Asus P8Z68-V Pro


    قلب تپنده این مادربورد چیپ ست Z68 با قابلیت پشتیبانی پردازنده‌های دارای معماری سندی بریج اینتل است. این بورد دو درگاه USB 3.0 و دو درگاه ساتای 6Gbps دارد. به هیچ وجه به گرد بوردهای آیوی بریج (Ivy Bridge) نمی‌رسد، اما در هر حال رقیب قدرتمندی است. از فناوری پاسخگویی هوشمند بهره می‌برد و در نتیجه توانایی استفاده از درایو SSD به عنوان حافظه نهان (cache) برخوردار بوده و همچنین قابلیت اوركلاك‌كردن بخش گرافیك (GPU component) تراشه سندی بریج برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های سیستم را دارد. سیستم گرافیك آنبورد P8Z68-V Pro مشكلاتی از لحاظ نرم‌افزار دارد؛ اما در كل از كاركرد خوبی برخوردار است. شما با سیستم Lucid Virtu آن می‌توانید بین معماری درون‌ساخت گرافیك و كارت گرافیك قدرتمند متصل شده، از راه درگاه گسترش سوئیچ كنید كه به عنوان یك راهكار برجسته و مۆثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند در پایین آوردن حرارت سیستم نیز بشدت تاثیرگذار باشد. این ویژگی را شما در هیچ‌یك از بوردهای ارزان و در بوردهای گران‌قیمت نمی‌توانید بیابید. مادربورد Asus P8Z68-V Pro بازار رایانه‌های سطح متوسط نسبتا پیشرفته را مورد هدف قرار داده است. بنابراین اگر بخواهید كارآمدی (efficency) و سرعت كلی سیستم خود را ارتقا دهید، باید از این مادربورد استفاده كنید.