كسی دلش برای موسیقیدان‌ محلی نمی‌تپد

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    23fd16b487cb5259341502621f6117ef.jpg
    پیكر علی آبشوری از قوشمه‌نوازان مطرح كشور در بجنورد به خاك سپرده می‌شود. محمدرضا درویشی درباره این هنرمند گفت: موسیقی شمال خراسان؛ اثر مهم آبشوری است كه 15 سال پیش منتشر شد و كمترین كار؛ انتشار دوباره آن است.



    طی این یك هفته دو استاد از اساتید موسیقی محلی ایران در غربت درگذشتند. این موضوع اعتراض محمدرضا درویشی را نسبت به به‌اعتنایی به هنرمندان موسیقی محلی ازسوی متولیان موسیقی كشور به دنبال داشته است. او اعتقاد دارد كه؛ گوش كسی بدهكار مشكلات هنرمندان موسیقی محلی نیست.



    محمدرضا درویشی(آهنگساز و محقق موسیقی محلی) درباره از دست رفتن علی آبشوری گفت: صدای ساز علی به‌دلیل تغییراتی كه روی ساز قوشمه داده‌اند؛ یك صدای منحصربفرد بوده است.

    وی افزود: این هنرمند تعداد سوراخ‌های ساز قوشمه را از شش سوراخ به هفت سوراخ افزایش داده بود. همچنین جنس سر ساز را از فلز گرفته بود و به همین دلیل اندازه‌ی این ساز با قوشمه‌های معمولی متفاوت بود و از آنها بزرگتر بود و صدای آن نیز منحصربفرد بود.

    درویشی خاطرنشان كرد: این هنرمند به همراه همكارش حسین ببی كه دایره می‌زد، بخش مهمی از میراث شمال خراسان را حفظ كرده بودند كه با مرگ آنها همه چیز نابود شد.

    این آهنگساز با اشاره به اینكه مراسم خاكسپاری این هنرمندان در انزوا و غربت و با حضور چند نفر از دوستان آنها برگزار می‌شود، گفت: در خراسان دو گروه نوازنده باعنوان «بخشی‌ها» و «عاشیق‌ها»‌ وجود دارند؛ كه بخشی‌ها دوتار می‌نوازنده و خواننده هستند و عاشیق‌ها نوازنده سازهایی مانند قوشمه، سرنا، دهل و كمانچه هستند.

    درویشی: یكی از مهمترین آثار علی آبشوری؛ اثری است باعنوان «موسیقی شمال خراسان» كه 15 سال پیش توسط حوزه هنری منتشر شده است و شاید كمترین كار این است كه این اثر كه هم‌اكنون در بازار وجود ندارد؛ دوباره منتشر شود.
    وی یكی دیگر از خصوصیات مهم عاشیق‌های شمال خراسان را اجرای نمایش طنزآمیر «توره» عنوان كرد و درباره ویژگی‌های این نمایشنامه‌ها گفت: این نمایشنامه‌های طنز اغلب در عروسی‌ها اجرا می‌شد و عاشیق در آن به بالاترین مقام حكومتی مانند ایلخانیان با طنز انتقاد می‌كرد كه متاسفانه اینگونه نمایش‌ها به‌دلیل بداهه بودن نمایش‌ها و صحبت‌ها اكنون از بین رفته است.

    این محقق افزود: یكی از مهمترین آثار علی آبشوری؛ اثری است باعنوان «موسیقی شمال خراسان» كه 15 سال پیش توسط حوزه هنری منتشر شده است و شاید كمترین كار این است كه این اثر كه هم‌اكنون در بازار وجود ندارد؛ دوباره منتشر شود.

    آبشوری به سال 1310 در روستای آبشور از توابع بجنورد خراسان شمالی به دنیا آمد و قشمه‌نوازی را از ده سالگی فراگرفت.

    مجموعه فعالیت‌هایی که این نوازنده در زمینه قوشمه انجام داد، سبب بهتر شناخته شدن این ساز خطه موسیقی خراسانی و موسیقی نواحی ایران شد. وی از شرکت‌کنندگان در جشنواره جهانی نی‌نوازان و همچنین ادوار پیشین جشنوار موسیقی فجر بوده است.

    از مرحوم علی آبشوری ایزانلو(علیخان یزدانی) آثاری نیز برجای مانده که از آن‌جمله، قوشمه‌نوازی در آلبوم موسیقی شب، سکوت، کویر به آهنگ‌سازی کیهان کلهر است.

    پیکر این نوازنده‌ی برجسته موسیقی نواحی، امروز(چهارشنبه؛ 29 دی) در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی تشییع و به خاک سپرده می‌شود.