هر آنچه لازم است درباره عیبهای ارتودنسی نامرئی بد انیم

شروع موضوع توسط Nazanin ‏19/10/15 در انجمن دندان پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    041328e9f3895d271c27f36e59195542.jpg

    همانطوریکه میدانیم ارتودنسی یعنی دندان اشکالات جزیی دارد که با وسیله ای قابل معالجه است که جدیدا ارتودنسی بوجود آمده است که دیده نمی شود با اینکه از نظر زیبایی بسیار خوب است ولی اگر زیاد استفاده کنیم عوارش جبران ناپذیری دارد که باهم این عوارض را می خوانیم تا بیشتر آشنا شویم

    یک متخصص ارتودنسی با اشاره به اینکه اصلاح دندان‌هایی با اختلافات جزئی و جابجایی محدود دندان‌ها از جمله موارد قابل درمان با ارتودنسی نامرئی به شیوه امروزی است، گفت: پوشیده شدن سطح دندان‌ها توسط لایه شفاف ارتودنسی نامرئی در طول مدت زمان زیاد پوسیدگی دندان‌ها را به دنبال دارد.

    دکتر الهیار گرامی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: امروزه به واسطه یکسری مواد نسبتا قابل انعطاف شفاف که روی دندان قرار می‌گیرد ارتودنسی نامرئی به سبک جدید انجام می‌شود به طوری که یک ورقه شبیه نایلون ولی با ضخامتی بیشتر از آن به عنوان براکت بر روی سطح دندان محکم می‌شود.

    8031521af60842fd7adb6a8da9c4b341.jpg

    وی اضافه کرد: این روش اگرچه از نظر ظاهری مزیت نامرئی بودن را دارد اما نباید از آن توقع زیادی داشت. در واقع هر درمانی که با وسایل دیگر قابل به انجام است نمی توان با ارتودنسی نامرئی اجرا کرد. این شیوه برای برخی حرکات دندانی بویژه ناهنجاری‌های دندانی و اسکلتی عدم تجویز دارد چرا که تکیه گاه مناسبی نداشته و قادر نیست از این طریق به اهداف مورد نظر دست یابیم.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در ارتودنسی گاهی لازم است دندان‌ها از دهان خارج شوند، گفت: تاج و ریشه دندان باید به موازات یکدیگر حرکت کنند، چنانچه محل تکیه گاه در ارتودنسی درست و به جا نباشد تنها تاج‌ها به سمت هم هل داده می شوند. در شیوه ارتودنسی نامرئی تقریبا 18 تا 20 درصد جابجایی دندانی موفقیت آمیز است.

    79c606162874d7baaa8e734084f820cb.jpg

    دکتر گرامی یادآور شد: از آنجا که در ارتودنسی نامرئی امروزی، سطح دندان‌ها در طول زمان زیادی پوشیده می شود لذا این موضوع خود عاملی برای پوسیدگی دندان می شود.

    سرپرست آموزش تخصصی بخش ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با اشاره به اینکه حرکات دندانی در این شیوه در راستای عمودی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: اصلاح دندان‌هایی با اختلافات جزئی در بعد لبی زبانی یعنی دندان‌های جلوآمده یا عقب رفته همچنین مواردی که خرد خرد جابجا کردن دندان مدنظر است را می توان بوسیله ارتودنسی نامرئی انجام داد.