نحوه درمان پولیپ بینی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏18/10/15 در انجمن گوش حلق و بینی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    98e81724e74167caf9c8c6b5ddb10ff2.jpg

    پولیپ های کوچک بینی، علامتی ندارند. هرچه این پولیپ ها بزرگ تر شوند، علائم آشکارتر می گردد. دانشمندان هنوز علت ایجاد پولیپ بینی را به طور کامل نمی دانند. هنگام داشتن پولیپ، التهاب در غشای مخاطی بینی و سینوس ها بوجود می آید. هدف از درمان عبارت است از کاهش اندازه و یا تعداد پولیپ ها.


    پولیپها توده هایی به رنگ زرد رنگ پریده هستند که در اثر التهاب مزمن ناشی از عفونتها (سینوزیتهای مزمن قارچی یا باکتریایی) و یا آلرژی ایجاد می شوند. این توده ها با انسداد نسبی یا کامل حفرات بینی و سینوسها, تنفس از بینی را مشکل یا غیر ممکن می سازند. معمولا انسداد بینی همراه با آبریزش بینی و کاهش حس بویایی بوده و گاهی برای بیمار خرناس در حین خواب ایجاد می کند.

    در صورت عدم درمان پولیپ چه مشکلاتی می تواند ایجاد نماید؟

    عدم درمان پولیپ می تواند مشکلات زیر را ایجاد نماید:

    انسداد بینی و کاهش حس بویایی

    خرخر حین خواب

    احساس پری و درد در سر

    ایجاد و تشدید سینوزیت با انسداد دهانه سینوسها

    در موارد شدید تغییر شکل ظاهری و پهن شدن بینی

    پولیپهای کوچک ممکن است علایم و مشکلات فوق را ایجاد نکنند اما در صورت عدم درمان معمولا بزرگ شده و نهایتا عوارض فوق را ایجاد می کنند.



    درمان

    پولیپ های کوچک معمولا تحت درمان دارویی قرار میگیرند. اما در موارد شدید بخصوص در مواردیکه عارضه دار شده یا به درمانهای دارویی پاسخ نمیدهند پولیپ ها به روش جراحی برداشته میشوند.

    دو روش برای جراحی پولیپ وجود دارد:

    روش معمول و قدیمی

    جراحی با کمک آندوسکوپ

    آیا امکان عود پولیپ وجود دارد؟

    پولیپ طبیعت عودکننده دارد اما با کنترل عامل زمینه ای (آلرژی و سینوزیت) می توان احتمال عود را کاهش داد. به همین دلیل فردی که تحت درمان پولیپ قرار گرفته مرتبا باید توسط پزشک معالج خود تحت نظر باشد.