اصطلاح پزشکی دو بینی چیست

شروع موضوع توسط Nazanin ‏16/10/15 در انجمن چشم پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ac001cecb783b5a63fbdabd444f06819.jpg

    اصطلاح پزشکی دو بینی، یعنی یک فرد یک شیء واحد را بعنوان دو تصویر مجزا می بیند. دوبینی می تواند عمودی (تصاویر یکی بالای دیگری) یا افقی (عکس در کنار یکدیگر) باشد. شرایط بهداشتی متعدد می تواند منجر به دوبینی شود

    افرادی که دچار دوبینی هستند چیزها را به صورت دو تصویر می‌بینند این تصاویر از هم جدا هستند اما اغلب وضوح خوبی دارند بروز دوبینی می‌تواند علل زیادی داشته باشد و معمولاً وقتی که یک چشم را می‌بندیم این دوبینی از بین می‌رود. اگر شما دچار دوبینی شده‌اید باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است علت ایجاد آن ، یک بیماری زمینه‌ای خطرناک باشد.

    علل ایجاد دوبینی

    شایع‌ترین علل ایجاد دوبینی ، ضعف یا فلج یک یا چند عضله‌ای است که چشم‌ها را تحت کنترل خود دارند. حرکات چشمی که دچار مشکل شده است مختل شده و باعث لوچ شدن چشم می‌گردد. دو منظره مختلف از یک شی به سیستم بینایی می‌رسد و مغز نمی‌تواند آنها را با هم ترکیب کند. کج کردن سر ممکن است تا حدودی باعث برطرف شدن این مشکل شود. با این حال تمام انواع لوچی‌های چشم باعث بروز دوبینی نمی‌شوند. بسیاری از بیماریهای خطرناک که مغز و سیستم عصبی را گرفتار می‌کنند ممکن است باعث اختلال در حرکات چشم و در نتیجه منجر به بروز دوبینی شوند ، علل بالقوه ایجاد این وضعیت عبارتند از : بیماری ام اس ، ضربات وارده به سر ، تومورهای مغزی و بزرگ شدن یا باد کردن یک شریان در داخل جمجمه به علت ضعف دیواره شریان (اصطلاحاً به این وضعیت آنوریسم گفته می‌شود). در افراد مسن‌تر ، اختلال در حرکت چشم که باعث دوبینی می‌شود ممکن است بر اثر وجود بیماری دیابت (مرض قند) باشد و با اینکه به ندرت ممکن است بر اثر تصلب شرایین و بالا بودن فشار خون ، این وضعیت پدید آید. خیلی به ندرت ممکن است دوبینی براثر وجود یک غده (تومور) و یا یک لخته خون در پشت یکی از چشم‌ها ایجاد شود که حرکت طبیعی چشم را مختل می‌سازد.

    نحوه تشخیص دوبینی

    پزشک ممکن است از شما بخواهد که در هر بار یکی از چشم‌هایتان را ببندید تا ببینید که آیا دوبینی از بین می‌رود یا خیر. همچنین ممکن است از شما بپرسد که آیا دو تصویر ایجاد شده در کنار هم هستند و یا روی دیگر می‌افتند. پزشک احتمالاً نحوه حرکت چشم‌ها را بررسی می‌کند تا ببیند آیا ضعف یا فلج عضلات چشم وجود دارند. همچنین آزمایشهای ویژه بینایی را برای شناسایی ضعف حرکات چشم انجام می‌دهد اگر دوبینی به طور ناگهانی ایجاد شده باشد و یا اگر هیچ علت مشخصی یافت نشود ، ممکن است اقدام به گرفتن سی‌تی‌اسکن و یا ام آر آی شود تا هرگونه ناهنجاری در کاسه چشم و یا مغز مشخص گردد. همچنین یک معاینه عصبی انجام خواهد شد.

    نحوه درمان دوبینی

    درمان دوبینی بستگی به علت زمینه‌ای ایجاد آن دارد. یکی اختلال جدی مثل وجود یک آنوریسم ممکن است نیازی به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. دوبینی‌ای که بر اثر مرض قند (دیابت) ایجاد شده باشد معمولاً بعد از مدتی از بین می‌رود. در غیر این صورت ممکن است پزشک به شما توصیه نماید که مدتی روی یک چشم‌تان پارچه‌ای قرار داده تا از ایجاد دو تصویر جلوگیری نمایید. اگر دوبینی به مدت زیادی باقی بماند ممکن است نیاز به عمل جراحی برای تنظیم عضلات چشم وجود داشته باشد.