احساس خنکی با این چای

شروع موضوع توسط Nazanin ‏14/10/15 در انجمن رژیم درمانی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ec7e56f4d5b0c95c0876f6887652a5bd.jpg

    آیا می دانستید با نوشیدن چای در تابستان می توانید خنک شوید و آب بدنتان را تامین کنید.


    شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که ترجیح می‌دهید در روز گرم تابستان یک فنجان چای بنوشید، چرا که بر این باورید که چای به همان اندازه می‌تواند تشنگی شما را برطرف کند که خوردن یک لیوان‌ آب بر تشنگی تاثیر می‌گذارد. اگر نگاهی دقیق به مغازه‌ها بیندازید، حتما متوجه تنوع چای در مغازه‌ها خواهید بود. چای سبز و سیاه و سفید که هرکدام حرفی برای گفتن دارند، اما جدای از تفکیک علمی آنها، در این گزارش به خاصیت خانواده چای می‌پردازیم.

    نوشیدنی پرطرفدار ایرانی‌ها
    عزت‌الله خامسی متخصص دندانپزشکی در خصوص فواید چای می‌گوید: چای نوشیدنی پرطرفدار ما ایرانی‌ها است. نوشیدنی که پنج هزار سال قدمت دارد و بعد از عبور از چین و اروپا به کشورمان رسیده است؛ نوشیدنی که دارای خواص بی‌شماری همچون خاصیت آنتی‌اکسیدانی است.

    همچنین برای تقویت قلب، دیابت و کاهش وزن مفید است. اگر به خاصیت دندانی چای توجه کنیم، باید گفت به دلیل دارابودن فلوراید موجب تشدید مینای دندان می‌شود که کاملا مفید است، البته نباید ناگفته بماند که تنها در صورتیکه بدون قند مصرف شود.

    نوشیدنی برای جلوگیری از حمله قلبی
    وی تصریح کرد: همچنین چای از تشکیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌کند. شاید بتوان گفت مصرف روزانه سه فنجان چای راهکاری موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی باشد.

    چای ایرانی با کیفیتی در خور توجه
    اگر از میان چای ایرانی و چای خارجی انتخاب شما چای خارجی باشد باید گفت سخت در اشتباهید، چرا که کشور ما در تولید چای مخصوصا چای سیاه بسیار موفق عمل کرده ، چایی که به صورت مستقیم از مزارع کشت چای تولید می‌شود و بدون مواد افزودنی است.

    وقتی مصرف چای محدود می‌شود
    این در حالی است که حسین محمد بیگلو متخصص و جراح کلیه و مجاری ادرار از مضرات چای خبر داده و اعلام کرده است هرچند مصرف به اندازه چای موجب تغییرات مثبت در بدن می‌شود، اما چند گروه از افراد هم هستند که باید بالاجبار مصرف چای خود را کنترل کنند و کمرنگ مصرف کنند. افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، چون سنگ حاوی اگزالات فراوان است، افرادی که دارای سنگ‌های اگزالات کلسیمی هستند دیده شده که اگر به صورت داغ و غلیظ مصرف شود، احتمال سنگ‌سازی را بالا می‌برد.

    وی تصریح کرد: افرادی که مشکلات ادراری دارند، مثل عفونت‌های ادراری و عفونت‌های پروستات، اگر بیش ازحد چای مصرف کنند، سیستم گوارشی را تحریک می‌کند. در سیستم گوارشی چای غذای محرکی است که اگر زیاد مصرف شود، در افرادی که بازگشت اسید معده به مری دارند، باعث تشدید علائم می‌شود. همچنین مصرف چای زیاد و داغ احتمال سرطان مری را افزایش می‌دهد. چای وقتی مانده می‌شود، ماده‌ای به اسم تانن را آزاد می‌کند و احتمال یبوست را بالا می‌برد. همچنین افرادی که داروی وارفارین مصرف می‌کنند احتمال خونریزی را بالا می‌برد.

    چای محرک سیستم اعصاب
    وی در پایان ادامه داد: چای محرک سیستم اعصاب است، بنابراین مصرف زیاد آن موجب بیقراری، بی‌خوابی، تنش، پرخاشگری و اختلال حواس می‌شود.

    ناگفته نماند، افرادی که آریتمی‌های قلبی دارند، مصرف چای می‌تواند آریتمی را تشدید کند و باعث تاثیر در بالارفتن فشار خون می‌شود. بعضی از آریتمی‌های قلبی شروع کننده آنها چای است.