نگاهی کلی به تغذیه بانوان

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/10/15 در انجمن رژیم درمانی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    2864571f125a2de896bc7a965250d085.jpg

    خانم ها چه مواد غذایی برایشان بیشتر از بقیه خاصیت دارد و مفید است و بهترین آن ها برای افزایش سلامت بانوان کدامند به خصوص خانم های باردار که باید برنامه غذایی مقوی و سرشار از انواع ویتامین ها داشته باشند


    مهنوش صاحبدل» اظهار کرد: زنان پرمشغله هر روز را برای رسیدگی به کودک و امور خانه صرف می‌کنند و از همین‌رو زمان محدودی برای درست کردن غذا دارند و بیشتر اوقات از بیرون غذا سفارش می‌دهند.

    وی افزود: در چنین شرایطی، زنان لازم است توصیه‌های کاربردی در خصوص ارتقا وضعیت تغذیه‌ای خود را جدی بگیرند.

    برای غذا خوردن، برنامه‌ داشته باشید
    صاحبدل خاطرنشان کرد: هیچ وقت خانه را بدون برنامه‌ریزی در خصوص تهیه شام ترک نکنید. برنامه‌ی هفتگی ترتیب دهید و طبق آن پیش روید. حتی می‌توانید از قبل آن را آماده کنید تا زمانی که به خانه باز می‌گردید شام‌تان حاضر باشد.

    آب بدن‌تان را تأمین کنید
    وی گفت: گاهی اوقات احساس گرسنگی می‌کنید در صورتی که بدن شما به آب نیاز دارد هر چند که یک فنجان قهوه یا نوشابه می‌تواند به شما انرژی دهد اما می‌تواند مضر نیز باشد.

    مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به‌جای قهوه یا نوشابه، آب مصرف کنید. برای طعم بهتر، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. چای گیاهی نیز گزینه خوبی است.

    وی افزود: نوشیدن آب در فواصل منظم هنگام کار به شما احساس نشاط و شادی می‌دهد. به‌عنوان یک نوشیدنی سالم در کنار آب می‌توانید از چای سرد، شربت آبلیمو و مقدار کمی آبمیوه نیز استفاده کنید.

    فقط نگران تغذیه دیگران نباشید
    صاحبدل اظهار کرد: آیا کودکتان را با میان‌وعده‌ی مناسب و یک بطری آب به مدرسه می‌فرستید؟ همان میان‌وعده‌ها را برای خودتان نیز درست کنید. از میوه و سبزیجات، آجیل، تخم مرغ آب‌پز یا ماست استفاده کنید.

    در رستوران‌ها، غذایی سالم انتخاب ‌کنید
    وی گفت: گاهی تنها گزینه، رفتن به رستوران است. سعی کنید به جای پیتزا، مواد غذایی مانند سالاد، سوپ یا سبزیجات گریل شده سفارش دهید.

    از غذاهای بسته‌بندی شده کمتر استفاده کنید
    مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بدن شما به غذاهای واقعی احتیاج دارد. در صنعت به بیشتر غذاهای بسته‌بندی شده، شکر، سدیم، تثبیت‌کننده‌ و نگهدارنده می‌زنند. هر چه مقدار این مواد کمتر باشد، بهتر است.

    وی افزود: اگر به‌دنبال چیزی برای خوردن هستید، از غذاها و میوه‌های تازه استفاده کنید.

    گرسنه نمانید
    صاحبدل خاطرنشان کرد: مقدار کم غذا اما در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر از زیاده‌روی در خوردن جلوگیری می‌کند.

    حتماً صبحانه بخورید
    مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است. اگر هنگامی که خانه را ترک می‌کنید، گرسنه نیستید، چیزی همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی بخورید.

    تنظیم برنامه غذایی
    صاحبدل خاطرنشان کرد: یک صبحانه سالم و سرشار از غلات، میوه و شیر بهترین گزینه برای یک خانم محسوب می‌شود. هرگز بدون صبحانه روز خود را آغاز نکنید.

    وی افزود: «میوه‌ها» بهترین گزینه به‌عنوان میان‌وعده هستند، هنگام ناهار از غذاهای کم‌کالری استفاده کنید. هرگز شام را حذف نکنید و سعی کنید کالری دریافتی روزانه شما با میزان فعالیت‌ هماهنگی داشته باشد.

    مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: حذف کردن شام برای رسیدن به تناسب اندام کار اشتباهی است. بهتر است زمان شام خوردن را قبل از ساعت 7 شب قرار دهید و یک وعده غذای سالم و سبک به‌عنوان شام میل کرده و انرژی روز بعد خود را ذخیره کنید.

    مصرف میان وعده‌های خود را کنترل کنید
    وی افزود: هرگز از میان وعده‌های پر کالری و چرب استفاده نکنید. بهترین انتخاب برای میان‌وعده، مغزها، بیسکوییت و یا میوه است.

    صاحبدل اظهار کرد: از بستنی و چیپس و کرانچی‌ها به‌عنوان میان‌وعده استفاده نکنید. بهتر است میان وعده‌های شما سبک و مقوی باشد.

    با استرس غذا نخورید
    مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیشتر زنان عنوان می‌کنند که پرخوری عصبی علت اصلی چاقی آنها است و در زمان استرس، ناراحتی و موقعیت‌های عصبی، اشتهای کاذب و ولع خوردن شیرینی‌ها در بیشتر زنان گزارش شده است.

    وی توصیه کرد: بهتر است در این مواقع به‌جای خوردن به کارهای دیگری مثل مطالعه، صحبت با دوستان و یا نوشیدن چند لیوان آب مشغول شوید.