چطوری شکلات گرم را در منزل تهیه کنیم

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/10/15 در انجمن شیرینی پزی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ebbe295e5117719975ab18574aa227ba.jpg

    ممکن است هیچ نوشیدنی آرام بخش تر از یک لیوان شکلات داغ، وجود نداشته باشد. شکلات داغ مخلوط گوارایی از شیرینی و مواد موجود درآن است که البته برای بدن بهتراست. این نوشیدنی گوارا، در روزهای سرد زمستانی، بعد از یک اتمام کار خسته کننده، خیلی می چسبد. در این بخش، دو شیوه گوناگون، که 4 تا 6 دقیقه وقت می خواهد، را برای آماده کردن شکلات داغ معرفی خواهیم کرد.



    مواد لازم برای روش اول: تهیه با شکلات تخت

    شکلات تخته ای ۱۷۰ گرم
    شیر (ترجیحا کم چرب) ۴ لیوان (۱ لیتر)
    مارشملو، خامه و کمی نمک دلخواه
    طعم دهنده دلخواه از قبیل وانیل، سبزی های معطر مثل نعناع
    و ادویه جات (دارچین و جوز)، و … دلخواه

    مواد لازم برای روش دوم: تهیه با پودر کاکائو

    پودر کاکائو ۱/۲ پیمانه
    شکر ۱/۲ پیمانه
    شیر (ترجیحا کم چرب) ۴ لیوان (۱ لیتر)
    آب ۱/۴ پیمانه (۶۰ میلی لیتر)
    طعم دهنده دلخواه، مارشملو و کمی نمک مانند روش اول


    9ed319753b077b09d9a53a6afbccc142.jpg

    ۲
    شکلاتی با کیفیت تهیه کنید. کسانی که شکلات سفید دوست دارند نیز می توانند شکلات سفید تهیه کنند. شکلات های طعم دار نیز نوشیدنی تان را خوش طعم خواهند کرد؛ اگر شکلاتی با طعم دلخواه خود می شناسید، آن را بخرید تا دیگر نیازی نباشد که طعم دهنده های دیگری به آن اضافه کنید.


    014876c8e3e73e71e9801c567eed5b55.jpg
    ۳
    شکلات را آماده کنید. با استفاده از یک چاقوی محکم و تیز، شکلات ها را تکه تکه کنید. هر چه تکه های شکلات کوچک تر باشد، نوشیدنی سریع تر حاضر خواهد شد. در دستور تهیه اصلی این نوشیدنی، ۵۰ گرم شکلات در هر ۴۰۰ گرم نوشیدنی آمده است. برای تنظیم غلظت نوشیدنی، می توانید میزان شکلات و یا شیر را اضافه یا کم کنید.


    1d0978f0c3f546ef9d45fcedeb384525.jpg ۴
    شکلات را ذوب کنید. در قابلمه ای دو لیتری، با حرارتی ملایم، شکلات را با ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) شیر، داغ کنید تا شکلات کاملا ذوب شود. البته می توانید به جای اینکه این مخلوط را روی حرارت مستقیم قرار دهید، کمی آب را بجوشانید و ماهیتابه ای را داخل آن قرار داده و شکلات را به طور غیر مستقیم ذوب کنید. پس از ذوب شدن، می توانید کمی خامه به آن اضافه کنید و مخلوط شکلات و خامه (گاناش) درست کنید. زمانی که شیر داغ را داخل لیوان ریختید، می توانید این مخلوط گاناش را به آن اضافه کنید. در حالی که گاناش را آماده می کنید، می توانید طعم دهنده نیز به آن اضافه کنید. زمانی که از حرارت غیرمستقیم استفاده می کنید، مطمئننا شکلات خوش مزه تری خواهید داشت، اما باید مراقب داغ بودن قابلمه و یا ماهیتابه باشید.

    ۵
    طعم دهنده اضافه کنید. هر طعم دهنده ای که می خواهید، از قبیل نمک، دارچین و غیره را در این مرحله اضافه کنید. اگر می خواهید طعم دهنده ها طعم خود را بهتر به نوشیدنی دهند، زمان بیشتری را باید در مخلوط بمانند؛ در غیر این صورت دیگر نیازی به گذشت زمان نیست.

    6a846ef7a96c0ea18f9c14ebf72e3629.jpg
    ۶

    کمی شعله را زیاد کنید. پس از اضافه کردن طعم دهنده، باقی شیر را اضافه کنید. و آن را هم بزنید. اگر نقطه های سیاه رنگ در مایع دیدید نگران نباشید: این نقاط سیاه در حقیقت تکه های ذوب نشده ی شکلات هستند و با حرارت بیشتر ذوب خواهند شد. بعضی اوقات باید شکلات را بیشتر حرارت داد تا کاملا ذوب شود. اگر مخلوط تان خیلی گرم شد و فکر می کنید که شروع به سوختن می کند، قابلمه را از روی گاز بردارید و به هم زدن ادامه دهید و منتظر باشید تا کمی حرارت آن کم شود. زمانی که دمای مخلوط کم تر شد، دوباره قابلمه را وی گاز قرار دهید. دقت کنید که مخلوط تان نجوشد.

    ۷
    نوشیدنی تان آماده است. در لیوان و یا فنجان سرو نمایید. می توانید آن را با برگ نعناع، تکه های دارچین و یا خامه ی زده شده تزیین نمایید.

    روش دوم: تهیه با پودر کاکائو

    9719dea77ff541ea50b8f10e4ec0677d.jpg
    ۸

    کار را با پودر کاکائویی مرغوب شروع کنید. تفاوت بین شکلات و کاکائو در این است که شکلات حاوی بخش چرب دانه ی کاکائو (کره ی کاکائو) می باشد.پودر کاکائو چیزی است که پس از خارج ساختن کره ی کاکائو، بر جای می ماند. در حقیقت طعم این دو تا حدودی متفاوت است و بهتر است که شکلات داغ را زمانی با پودر کاکائو درست کنید که شکلات تخته ای در دسترس نداشته باشید.

    5b419801664a12dc788d7b9dfffa6c20.jpg
    ۹

    پودر کاکائو، شکر و نمک را مخلوط کنید. در ظرفی به گنجایش دو لیتر، مواد را تفت دهید تا با هم مخلوط شوند. آب را اضافه کنید و آن را هم بزنید.

    45316f431166f5f3e145c36a584c7dd3.jpg
    ۱۰

    روی حرارت ملایم، بپزید. هم زدن مکرر، مخلوط را به لحظه ی جوشیدن نزدیک می کند. هم زدن را متوقف و حرارت را کم کنید و بگذارید مخلوط به مدت دو دقیقه بجوشد. همانند روش اول، می توانید در این لحظه، طعم دهنده های مورد علاقه تان را اضافه کنید.

    35864ac5d645b361ceae51883e7ba641.jpg
    ۱۱

    شیر اضافه کنید. به آرامی شیر را اضافه کنید و در حال اضافه کردن، هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. مخلوط را تا داغ شدن کامل، هم بزنید و نگذارید که مخلوط بجوشد.

    9299053b76bafe08359a72a9c949b8ef.jpg
    ۱۲

    نوشیدنی تان را در لیوان و یا فنجان سرو نمایید.

    ۱۳
    نوشیدنی تان را با مقدار زیادی خامه ی زده شده و مارشملو تزیین کنید.


    نکات و هشدارها
    اغلب دوست دارند مارشملو را ابتدا روی شکلات داغ قرار دهند و سپس روی آن را با خامه بپوشانند؛ به همین دلیل مارشملو در تصویر مشخص نیست.

    اگر طعم نوشیدنی را دوست نداشتید، می توانید مقداری وانیل و یا مارشملو اضافه کنید.

    اگر می خواهید نوشیدنی تان کف داشته باشد، مقداری از شکلات داغ را داخل لیوان بریزید و سپس به مدت ۱ دقیقه آن را داخل مایکروفر قرار دهید. می توانید برای داشتن طعم بهتر، داخل آن مارشملو نیز قرار دهید.

    همیشه به یاد داشته باشید که امتحان کردن راه های جدید و ابتکاری، نتیجه بهتری خواهد داشت.

    شکلات سفید به نوعی مخالف پودر کاکائو است: از آنجایی که کره ی کاکائو در پودر کاکائو کشیده شده ولی در شکلات سفید، در حقیقت پودر کاکائو از آن کشیده شده است.

    اگر شکلات تلخ و شکلات هایی که شیرین نیستند دارید و علاقه ای به خوردن شان ندارید، شکلات تلخ (با اضافه کردن شکر) بهترین راه برای استفاده از این شکلات هاست.

    ترکیب شکلات های مختلف با هم، طعم بهتری به وجود خواهد آورد.

    شکلات داغی که زیاد آمده را می توانید در یخچال نگهداری کرده، آن را داغ کنید و مصرف کنید و یا اینکه به صورت نوشیدنی سرد میل نمایید؛ اما قبل از مصرف آن را تکان دهید تا شکلات در داخل مایع، هم بخورد.

    مقداری نشاسته ذرت می تواند مخلوط شکلات را پرملات و سنگین تر کند.

    مقدار اندک نمک، طعم شکلات را بیشتر نشان می دهد.
    مراقب باشید شیر سر نرود و یا شکلات نسوزد.
    شکلات داغ کالری بالا و خوشبختانه کلسترول بسیار پایینی دارد.