شیوه مزه دار کردن استیک

شروع موضوع توسط Nazanin ‏10/10/15 در انجمن غدا های رژیمی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    7d2e28752bff5c88ed28c36dceafa0bd.jpg

    مزه دار کردن استیک سبب ترد و خوش طعم شدن آن می شود. با گذاشتن گوشت مزه دار شده در یخچال، گوشت مزه بهتری می گیرد و استیک زمان پخت آبدار و می شود و بویش هم بهتر خواهد بود. در این بخش شیوه مزه دار کردن استیک و سه رسپی خوشمزه برای این کار را آموزش می دهیم


    bedaa516e92de8789d3a6dd260bcf1fe.jpg


    یک برش از گوشت را انتخاب کنید. یک قسمت سفت و یا کم چرب مانند قلوه گاه، راسته و سرین بهترین قسمت ها برای مرینیت کردن هستند. مواد مرینیت داخل گوشت فرو می روند به آن طعم و مزه می دهند و به ترد شدن آن کمک می کنند.

    79ac8563c0872beec5ff63354f81d520.jpg
    گوشت را به برش های نازک ببرید تا مواد به همه جای آن نفوذ کند و به مرکز آن هم برسد.
    نازک بریدن استیک قبل از پختن، می تواند شانس سفت و خشک شدن آن را تا حدی زیادی افزایش دهد. اگر تصمیم گرفته اید آن را نازک کنید باید زمان پخت آن را کاهش دهید و چشم از آن برندارید.
    همچنین می توانید شکاف هایی در قسمت های ضخیم گوشت ایجاد کنید تا مواد سریع تر در آن نفوذ کند. این سوراخ ها را طوری ایجاد کنید که گوشت تکه تکه نشود.

    مواد را با هم مخلوط کنید. یک دستور ساده برای مواد مرینیت شامل روغن و چاشنی های دیگر مثل شیرین کننده ها و سبزیجات و یا ادویه جات است. مواد مرینیت کردن می تواند شیرین یا شور، با طعم ایتالیایی یا با طعم باربیکیو باشد. مواد لازم را خودتان انتخاب کنید یا از یکی از دستوراتی که در این چگونه آمده است استفاده کنید.
    در بیشتر دستورات از یک مایع اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو استفاده می شود. اما یادتان باشد که مرینیت کردن گوشت در مواد اسیدی (با PH پایین تر از 5) به مدت بیشتر از دو ساعت اثر معکوس دارد و باعث سفت شدن گوشت می شود.
    آنزیم هایی که باعث ترد شدن گوشت می شوند در زنجبیل، کیوی، پاپایا و آناناس وجود دارد. اما بیش از حد ماندن گوشت در این مواد هم می تواند باعث شود گوشت مثل خمیر نرم شود.
    محصولات لبنی مانند ماست و دوغ هم می توانند اثر تردکنندگی داشته باشند هر چند دلیل آن شناخته شده نیست، اما احتمالاً به دلیل وجود اسید لاکتیک است.

    گوشت را در یک ظرف قرار دهید و مواد را به آن اضافه کنید. می توانید از هر نوع ظرف پلاستیکی، شیشه ای یا ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. به اندازه کافی از مواد روی گوشت بریزید تا آن را کاملاً بپوشاند. نگران بیش از حد اضافه کردن مواد نباشید.
    مرینیت کردن یک برش صاف از گوشت در یک کیسه زیپ لاک بزرگ می تواند ایده مفیدی باشد. چون در این صورت- نسبت به موقعی که آن را در یک کاسه قرار می دهید- به مواد کمتری نیاز دارید تا کاملاً روی گوشت را بپوشانید.
    اگر زمان تان کم است می توانید مواد را روی گوشت بمالید.

    گوشت مرینیت شده را در یخچال قرار دهید. در ظرف را ببندید و بگذارید به مدت 2 تا 24 ساعت -بسته به نوع مواد تان- در یخچال بماند.

    63bf35e3d6080c0e92901926ceb5fa08.jpg
    گوشت را بپزید. مواد اضافه را از روی گوشت پاک کنید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد. سپس آن را گریل کنید، بپزید، سرخ کنید یا با توجه به دستوری که دارید، از هر روش دیگری برای پخت استفاده کنید.

    درست کردن مواد برای مرینیت کردن

    مواد را با سرکه بالزامیک درست کنید. این یک روش مرینیت کردن کلاسیک است که بهترین طعم گوشت را به دست می دهد. برای درست کردن آن موادی که در زیر آمده است را با هم مخلوط کنید:



    موسیر متوسط خرد شده 2 عدد
    آویشن خشک 1 قاشق غذا خوری
    شکر قهوه ای 3 قاشق غذا خوری
    سویا سس ¼ پیمانه
    سس ورستر شایر 3 قاشق غذا خوری
    سرکه بالزامیک 2 قاشق غذا خوری
    روغن نباتی 1/3 پیمانه
    1b927d139f9b39ef5f8c120f67e53176.jpg
    مرینیت نمک و فلفل را امتحان کنید. مرینیت کردن گوشت در نمک و فلفل به مدت یک شب باعث می شود که این چاشنی ها به داخل برش هایی که در گوشت ایجاد کرده اید نفوذ کند و وقتی آن را می پزید، تندی دلپذیری به گوشت بدهد. موادی که برای این روش نیاز دارید این ها هستند:

    نمک یک و نیم قاشق غذاخوری
    فلفل تازه آسیاب شده 2 قاشق چایخوری
    پودر سیر 1 قاشق چایخوری
    آب ¼ پیمانه
    روغن کانولا یا روغن نباتی ¼ پیمانه
    سرکه سفید 2 قاشق غذا خوری











    aafb1a62dd1781148ee7aaf40abaf0c3.jpg


    گوشت را به روش ایتالیایی با عسل مرینیت کنید. این روش برای استیک عالی است، اما می توانید آن را برای مرغ هم استفاده کنید. مواد زیر را خوب با هم مخلوط کنید و سپس روی گوشت خام بریزید:

    سس استیک یک و نیم پیمانه
    سویا سس 1 قاشق غذاخوری
    سس سالاد ایتالیایی 1/3 پیمانه
    عسل 1/3 پیمانه
    پودر سیر ½ قاشق غذاخوری
    نکات و هشدارها
    اگر می خواهید از باقیمانده مواد به عنوان سس استفاده کنید، برای جلوگیری از مسمومیت غذایی اول آن را بجوشانید.

    همچنین می توانید از یک ظرف وکیوم برای مرینیت کردن استفاده کنید. با استفاده از این روش خیلی سریع تر به نتیجه می رسید و زمان مرینیت کردن را به حدود 75% کاهش می دهید.