دانلود و نقد فیلم Stay - (افسردگی، اسکیزوفرنی , خودکشی)

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏5/9/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    6295a2791ccef02c2f8c3a3849c4ec1b.jpg

    عنوان فیلم : Stay (بمان)
    موضوع فیلم : روانشناسی( افسردگی، خودکشی) / درام
    سال تولید : 2005
    امتیاز : 6.9
    کارگردان : Marc Forster
    بازیگران : Ewan McGregor / Ryan Gosling / Kate Burton / Naomi Watts /


    خلاصه داستان : سام فاستر دکتر روانشناس قصد دارد تا جلوی خودکشی مریضی به نام هنری لتام را در شب تولد بیست و یک سالگیش بگیرد، اما جلسات و گفت و گو با هنری باعث میشود که مرز میان واقعیت و توهم در ذهن سام بهم بریزد. درگیری بیش از حد سام با حوادث زندگی هنری باعث میشود که رابطه سام با معشوقش که مریض سابق وی بوده است دچار مخاطره شود و ...

    دانلود فیلم با لینک مستقیم : دانلود
    دانلود زیر نویس : دانلود
     
    آخرین ویرایش: ‏12/10/15
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.
  2. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    فيلم Stay جزو آن دسته فيلم هاي مرموزي است که به مرز واقعيت و رويا تلنگر مي زند و مخاطب را در هاله اي از ابهام قرار مي دهد؛ که نمونه هاي مشابه اين تم را مي توان در فيلمهايي همچون Beautiful mind، Unknown و Shutter Island يافت.

    Ryan Gosling در نقش يک دانشجوي افسرده به نام هِنري لِتِم که نادم از انجام عملي نامشخص در گذشته است، ايفاي نقش مي کند، وي در يک سانحه ي تصادف گويي در يک برزخ بين مرگ و زندگي توقف مي کند و زيبايي فيلم در تجلي خاطرات و شخصيت او در دکتر روانشناسش –دکتر سم فاستر- مي باشد.
    سير تحولات فيلم چنان است که مخاطب مانند دکتر سم به واقعيت همه چيز شک مي کند. بنظر مي رسد هِنري نمادي از يک زندگي ديگر دکتر سم مي باشد که در گذشته اتفاق افتاده است چرا که در صحنه هايي از فيلم ايندو نقش يک همزادپنداري مرموز بين يکديگر حس مي کنند؛ صحنه هايي که دکتر در خواب يا پايين رفتن از پله ها (که مي تواند سمبل مرگ باشد) يا در مواجهه با يک مادر خيالي از زندگي هنري به ياد مي آورد گواه بر اين ادعاست.
    يکي از جملات تامل برانگيز فيلم جمله ايست که از زبان مردي که بنظر روح پدر هنري را در خود دارد، بيان مي شود که گواهی بر اعتقاد سمبلیسم موجود در فیلم است: «زندگي يک توهم است»؛ در کل دو نوع موضع گيري نسبت به اين جمله در فيلم مشهود است، فردي که از زندگي بيزار است (دکتر لويي و هنري)، و فردي که خواهان جاودانگي است (ليلا و سم).
    هسته ي اصلي فيلم اشاره به تناسخ دارد. دکتر سم لحظاتي را مشابه زندگي اشتباه هنري مي يابد و دچار ترس و مشاهداتي نامعقول مي شود که باعث عذاب روحي وي مي شود. اشاره ي هنري به اينکه «من در جهنم هستم» و يا «جاي ديگري وجود ندارد»، چه بسا علت عذابهاي دکتر سم بعنوان همزاد وي باشد کما اينکه در صحنه هايي از فيلم نيز صورت ايندو در هم ادغام مي گردد همچنين اين اتفاق براي معشوق ايندو فرد نيز مي افتد.
    در يک سکانس هنري از خودکشي يک نقاش مشهور به نام تريستان روور در روز تولدش بعنوان رسمي جديد ياد مي کند؛ کلمه ي رسم براي خودکشي در اينجا تامل برانگيز است، بدين معنا که در روز تولد که سمبل شروعي تازه است انسان مي تواند با مرگ به يک زندگي ديگر کوچ کند که طبق اعتقادات راجع به تناسخ اگر زندگي قبلي گناهکارانه باشد، زندگي جديد عذاب دهنده خواهد بود. پس تريستان روور نقاشي را عامل جاودانگي نمي داند بلکه با خودکشي در روز تولدش که از آن بعنوان نهايت اثر هنري يک هنرمند ياد مي کند خود را با يک زندگي جديد جاودانه مي کند.
    بنابراين در ذهن مخاطب از دنيا يک تصوير توهم برانگيز و موقت نامعتبر نقش مي بندد که تنها حقيقت موجود در آن عشق مي باشد (چنانکه سم در تلفن به ليلا مي گويد تنها چيزي که مي دونم واقعيه اينه که دوسِت دارم). اين ديالوگ در انتهاي فيلم beautiful mind نيز از زبان نقش اصلي
    (Russell Crowe)که دچار توهماتي در زندگي خود بود، جاري شد.
     
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.