دانلود و نقد فیلم Blue Jasmine - ( افسردگی , آنیما = گرایش و اتکای زن به مرد)

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏30/8/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    [​IMG]

    عنوان فیلم : Blue Jasmine (جاسمین غمگین)
    موضوع فیلم : درام
    کارگردان : Woody Allen
    بازیگران :Cate Blanchett/Joy Carlin/ Richard Conti/ Glen Caspillo
    کشور: USA
    سال تولید 2013
    جایزه اسکار Won 1 Oscar
    جایزه 49 جایزه
    امتیاز : 7.3
    خلاصه داستان : داستان فیلم اقتباسی نه چندان وفادارانه از روی نمایش نامه اتوبوسی به نام هوس از تنسی ویلیامز است.زندگی مجلل جاسمین از اون گرفته می شود و برای تنها نماندن او به خانه خواهرش پناه می برد و ...

    دانلود فیلم با لینک مستقیم : دانلود
    دانلود زیر نویس : دانلود
     
    آخرین ویرایش: ‏13/10/15
    rezanaghdi و sare از این پست تشکر کرده اند.
  2. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    چرا جاسمین با سقوط شوهرش متلاشی شد؟/ "زن وابسته" و "زن مستقل"؛ مفاهیم مهم این فیلم

    56a27259188dba0a3fcddcdc4ade669e.jpg


    از طرفی کولت دولینگ ترس پنهانی زنان از استقلال را عامل اصلی عدم موفقیت آنان می‌داند و بیان می‌کند که زنان آموختند کسی از راه می‌رسد و آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد و مردان نیز آموختند روی پای خود بایستند و مستقل باشند.
    dea245c3a076c6696b74d95051654174.jpg

    نشست بررسی وابستگی زنان با تکیه بر فیلم بلو جاسمین (blue jasmine) عصر دیروز از طرف کارگروه زنان و مناسبات خانواده انجمن جامعه‌شناسی با حضور دکتر عالیه شکربیگی؛ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و دکتر لیلا شعبانی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر، در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهرخانه، در این نشست ابتدا عالیه شکربیگی با اشاره به این نکته که برای اولین‌بار است که در کارگروه زنان و مناسبات خانواده نمایش و نقد فیلم خواهیم داشت، افزود: در فیلم بلو جاسمین، به معنای جاسمین غمگین، جاسمین در جامعه غربی دچار مسائل و مشکلاتی می‌شود؛ مشکلاتی که ممکن است زنان ایرانی نیز به نوبه خود با آنها مواجه شوند. این فیلم زنانه با محوریت جاسمین این پیام را به ما می‌دهد که وابستگی بیش‌از حد یک زن به مرد با فروپاشی زندگی مرد، مسائل و مشکلات زیادی بر سر راه زن قرار می‌دهد و شخصیت جاه‌طلب و سست یک زن بدون آنکه تلاش کند روی پای خود بایستد و همواره منتظر کسی است که او را خوشبخت کند و روی او تأثیر بگذارد، برای او دردسرساز خواهد بود.

    شکربیگی دلیل انتخاب این فیلم را شخصیت نقش اول آن دانست که می‌تواند در زنان ایرانی نیز وجود داشته باشدو ادامه داد: زنان به تصویر کشیده‌شده در این فیلم واقعیت اجتماعی گروهی از زنان است و هدف ما از نمایش این فیلم این است که این دسته از زنان که بهره مادی و معنوی نبرده‌اند را به تصویر بکشیم و نه فقط زنانی که در رفاه مادی و معنوی و اجتماعی هستند.

    ما به دنبال جهان تک‌فاعلی؛ یعنی جهانی که در آن زنان را به خود وابسته می‌کند نیستیم
    وی تأکید کرد ما به دنبال درست کردن قطب زن در برابر مرد نیستیم، بلکه همراهی زن و مرد را می‌خواهیم؛ تا در عین دوستی و عشق و برابری عاطفی، زن نیز بتواند روی پای خود بایستد.

    این جامعه‌شناس گفت: ما به دنبال جهان تک‌فاعلی؛ یعنی جهانی که در آن زنان را به خود وابسته می‌کند نیستیم، بلکه جهان دوفاعلی را می‌خواهیم که در آن هم مرد و هم زن به نقش برابر بپردازند.

    در ادامه این نشست فیلم بلو جاسمین (جاسمین غمگین) محصول سال 2013 آمریکا به کارگردانی و نویسندگی وودی آلن و با بازی کیت بلانشت، الک بالدوین، لوئی سی. کی و سالی هاوکینز در ژانر کمدی- درام پخش شد. این فیلم زندگی جاسمین با بازی کیت بلانشت را به تصویر می‌کشد که که یک زن نیویورکی است و بعد از اینکه همه چیز زندگی از جمله ازدواجش با تاجر ثروتمند یعنی هال (الک بالدوین) تباه می‌شود، به آپارتمان معمولی خواهرش می‌رود تا دوباره خودش را جمع و جور کند. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار و برنده جایزه گلدن‌گلوب برای نقش اول زن شده است.

    چرا جاسمین با سقوط شوهرش متلاشی شد؟
    پس از نمایش فیلم دکتر لیلا شعبانی؛ جامعه‌شناس، به نقد فیلم پرداخت و گفت: دغدغه‌ای که بعد از دیدن این فیلم برای ما ایجاد می‌شود این است که چرا جاسمین با سقوط شوهرش متلاشی شد و چرا خود را باخت و نتوانست روی پای خود بایستد؟

    شعبانی بیان کرد: این فیلم با موسیقی زیبایblue moon (ماه تلخ) آغاز می‌شود که باblue jasmine (جاسمین غمگین) متقارن است. این اشاره و پخش موسیقی در انتهای فیلم نیز وجود دارد. همچنین در چند جای دیگر فیلم به این موسیقی اشاره می‌شود؛ از جمله در هواپیما، جایی که جاسمین زندگی خود را برای زن کنار خود تعریف می‌کند. در مهمانی نیز اشاره به این موسیقی، اشاره به خوشی است؛ اما در پایان فیلم جاسمین آشفته و غمگین درباره این آهنگ می‌گوید که من دیگر این آهنگ را به یاد نمی‌آورم.

    وی ادامه داد: داستان این فیلم غیرخطی و متوازن است و رفت‌و‌آمدها در فیلم نه فقط با دیالوگ؛ که با تصویر نیز همراه است. در این فیلم دو خط روایی وجود دارد: یک روایت، فروپاشی زندگی اشرافی جاسمین در نیویورک را نشان می‌دهد و روایت دیگر، تلاش مجدد او برای زندگی در سان‌فرانسیسکو؛ که نشان‌دهنده تنوع جغرافیایی فیلم است.

    انتقاد از جامعه سرمایه‌داری
    این جامعه‌شناس اظهار کرد: وودی آلن نابغه با فرود هواپیما در ابتدای فیلم که با پناه بردن جاسمین به خانه محقر خواهرش همراه است، از عرش به فرش افتادن جاسمین را نشان می‌دهد.

    شعبانی به المان (نشانه) شهر در فیلم‌های وودی آلن اشاره کرد و گفت: شهر، المان مورد علاقه وودی آلن است که اختلاف طبقاتی را با مقایسه بالاشهر و پایین‌شهر به خوبی به تصویر می‌کشد. همچنین رفتار جاسمین در رستوران، تجمل‌گرایی است و برای بقیه عجیب به نظر می‌رسد و وودی آلن با نشان دادن این تصویر، به انتقاد از جامعه سرمایه‌داری پرداخته است.

    یونگ: زن چاره‌ای جز اتکا به مرد ندارد
    این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه فیلم زنانه بلو جاسمین از دو مننظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی قابل بررسی است، گفت: از دید روان‌شناسی می‌توان به دیدگاه یونگ اشاره کرد. مفاهیمی که در روان‌شناسی یونگ وجود دارد شامل آنیما و آنیموس است. آنیما یعنی گرایش روان‌شناخته زنان در روان مرد و آنیموس یعنی تشخص مردانه در ناخوداگاه زنان.

    وی ادامه داد: یونگ معتقد است زنان بدون دسترسی به قدرت مردانه نمی‌توانند پیشرفت کنند. یونگ همچنین عقیده دارد که از وحدت آنیما و آنیموس است که زن و مرد به ویژگی مثبت آنیموس می‌رسند و زن چاره‌ای ندارد جز اتکا به مرد. یونگ بیان می‌کند که آنیما منشأ قدرت مردانه است، اما باعث عدم خلاقیت درونی در زن می‌شود و خرد حقیقی نیز زمانی شکل می‌گیرد که به آنیموس خود برگردد. از طرفی کولت دولینگ ترس پنهانی زنان از استقلال را عامل اصلی عدم موفقیت آنان می‌داند و بیان می‌کند که زنان آموختند کسی از راه می‌رسد و آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد و مردان نیز آموختند روی پای خود بایستند و مستقل باشند.

    تنهایی، تجمل‌گرایی و مدگرایی مفاهیم نمایش ‌داده‌شده در فیلم بلو جاسمین
    شعبانی در ادامه به بررسی جامعه‌شناختی فیلم پرداخت و گفت: در این فیلم زنانه با نشان دادن تبعیض و تفاوت خانه دو خواهر، اختلاف طبقاتی نشان داده می‌شود. همچنین مفاهیمی چون تنهایی، تجمل‌گرایی و مدگرایی به تصویر کشیده می‌شود. حتی در این فیلم برندها و مارک‌‎ها به صراحت نام برده می‌شود. اضطراب، نامطمئن بودن و ترس از آینده، ولخرجی، ترک تحصیل، ورشکستگی، فقر، تجاوز، خشونت علیه زنان ازجمله سایر مفاهیم به تصویر کشیده‌شده در این فیلم است.

    خشونت علیه زنان در فیلم بلو جاسمین
    این جامعه‌شناس درباره خشونت علیه زنان به صحنه کتک خوردن جنجر؛ خواهر جاسمین توسط شوهر سابقش اشاره کرد و ادامه داد: آشفتگی، روابط دم‌دستی جنجر با مردان که راحت در ماشین با مردی که در مهمانی آشنا شده رابطه جنسی برقرار می‌کند، مصرف‌گرایی، دروغ، خودکشی، فرار از منزل، خودکشی و بی‌هدفی؛ از دیگر مفاهیم مطرح‌شده در این فیلم است.

    شعبانی درخصوص خودکشی، به خودکشی هال؛ همسر سابق جاسمین در زندان و در مورد بی‌هدفی، به جمله خود جاسمین اشاره کرد که نمی‌داند در پی چیست.

    شانس، المان مورد علاقه وودی آلن است
    وی افزود: همچنین بحران هویت از دیگر مضامین مطرح‌شده در این فیلم هستند؛ به طوری‌که ژانت به جاسمین تغییر نام می‌دهد تا هویت پیدا کند. ازطرفی جدایی و طلاق، خودفریبی و شانس؛ از المان‌های مورد استفاده در این فیلم هستند.

    این پژوهشگر با ذکر این المان‌ها گفت: شانس، المان مورد علاقه وودی آلن است. ضمن آنکه روابط مخدوش بین دو خواهر، تکه‌پرانی آنها، تظاهرکردن و زیر پا گذاشتن اخلاقیات، شغل و نگاه ابزاری به زن‌ها؛ از سایر مفاهیم ارائه‌شده در فیلم بلو جاسمین است.

    شعبانی در خصوص شغل و نگاه ابزاری به زنان تشریح کرد: جنجر؛ خواهر جاسمین در این فیلم در سوپرمارکت کار می‌کند و جاسمین مدام به کنایه می‌گوید که ما با هم فرق داریم و من باید مدرک مهم داشته باشم، اما خود منشی دندانپزشک می‌شود که نگاه ابزاری به او دارد و از قیافه و ظاهر او برای استخدام و بعد برای جلب توجه او استفاده می‌کند.

    مفهوم زن وابسته و زن مستقل از مفاهیم مهم این فیلم‌اند
    وی با بیان اینکه خیانت هال؛ شوهر سابق جاسمین، به جاسمین و بالاخره مفهوم زن وابسته و زن مستقل و پنهان‌کاری از مفاهیم مهم این فیلم هستند، گفت: زن وابسته از دید سیمون دوبوار زنی است که دیگران از او نگه‌داری می‌کنند. از دید دوبوار زن وابسته اجبارها را می‌پذیرد؛ زیرا نمی‌خواهد خود را از حمایت مردانه محروم کند. در این فیلم که فیلمی زنانه است، شخصیت اول زن شخصیتی شکننده، کوته‌فکر و سطحی است و همواره به دنبال کسی است که او را از این وضع دربیاورد تا جایی که حس ترحم ما را برمی‌انگیزد.

    زن مستقل از دیدگاه سیمون دوبوار/ زن باید مورد خوشایند مرد قرار گیرد تا بتواند به دنیای مردانه نزدیک شود
    شعبانی افزود: دوبوار زن مستقل را زنی می‌داند که فاصله خود را با مردان از طریق کار پر می‌کند. دوبوار همچنین معتقد است زن باید مورد خوشایند مرد قرار گیرد تا بتواند به دنیای مردانه نزدیک شود. به همین علت در این فیلم به مد و فشن پرداخته می‌شود تا زن بتواند از این طریق توجه مرد را جلب کند. در واقع زن برای برابری با مرد، باید به دنیای مردانه دسترسی پیدا کند.

    زنان برای خود هدف انتخاب کنند
    این جامعه‌شناس در خصوص ویژگی‌های زن مستقل گفت: کسی به راحتی نمی‌تواند نگاه و هدف و انتخاب این زن را بگیرد. زن مستقل خودمختار و فعال است. جاسمین به بیکاری خو گرفته است، زیرا هیچ‌‌وقت پشتکار و نظم نداشته و مهارتی کسب نکرده است. جاسمین می‌ترسد تجربه جدیدی را آغاز کند؛ چراکه ممکن است به شکست منجر شود.
     

    پیوست ها:

    آخرین ویرایش: ‏13/10/15
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.