چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم

شروع موضوع توسط Nazanin ‏15/7/15 در انجمن معرفی کتابهای چاپ شده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نویسنده: دکتر بهزاد ابوالعلائی

    کتاب حاضر با زبانی ساده به مدیران یادآوری می‌کند که توانمندی‌های مدیران ارتباط مستقیمی با عملکرد کارمندان دارد و تزریق نیروی انگیزشی به نیروی انسانی، در نهایت کارکرد سازمان را بهبود می‌بخشد.

    6b3ebe67f366c4d4dace36c348bc4d71.jpg
    مدیران باید شرایطی را فراهم آورند که کارکنان با علاقه و تعهد بیشتری در سازمان فعالیت کنند و نویسنده معتقد است که لازمه رسیدن به این مرحله توجه به نیازهای نیروهای انسانی است. به ادعای این کتاب، موفقیت یک سازمان از توجه به نکاتی به دست می‌آید که بسیاری از مدیران آن را فراموش کرده‌اند و تنها با توجه به این جزییات است که می‌توان به نقطه‌ای رسید که کارکنان از کار خسته نشوند و آن‌طور که ابوالعلایی نوشته نیروی انسانی سازمان، به دلیل تعطیلی چندروزه و دور بودن از محیط سازمان، به وجد نیایند!

    یکی از ویژگی‌های این کتاب، بومی شدن مطالبی است که پیش از این اغلب بر اساس تجربیات سازمان‌های غربی به دست آمده بودند و شاید کاربرد زیادی در کشور نداشتند. وجود مثال‌هایی از مدیران ایرانی، با فرهنگ و خصوصیات خاص خود، می‌تواند راهگشای مدیران کشور باشد. علاوه بر این مثال‌ها، مدل‌های گوناگونی هم در کتاب ارایه شده که در آن‌ها عوامل ایجادکننده و پیش‌برنده انگیزش و رضایت کارکنان معرفی شده‌اند.

    نویسنده در بخش‌هایی پایانی این کتاب و بر اساس مدل پیشنهادی خود، سوالاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که می‌توان از آن‌ها در طراحی پرسشنامه‌های سنجش دلبستگی کارکنان یا دلایل و عواملی که سبب خروج یک کارمند شایسته از سازمان می‌شود بهره گرفت.

    از دیگر مسایل مطرح‌شده در این کتاب، لزوم ارتباط دوطرفه بین مدیران و کارمندان است. در فصل سوم این کتاب وی مهم‌ترین نیروی انگیزشی را در کارکنان، تشکر شخص مدیر از کار کارمندان معرفی می‌کند و با ذکر مثال‌هایی که به زبانی ساده نوشته شده‌اند می‌کوشد بر اهمیت موضوع تاکید کند؛ مثال‌هایی که از تجربیات روزانه مدیران سازمان‌های مختلف به دست آمده‌اند.

    انتشارات سازمان مدیریت صنعتی