دانلود و نقد فیلم Mommy - (اختلالات شخصیت مرزی)

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏29/7/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    eccd87329b430d386f523e034bc65972.jpg

    عنوان : Mommy
    موضوع : اختلالات ADHD، سلوک، بایپولار و بردرلاین
    سال تولید 2014
    زبان English
    زمان فیلم 139 min
    کارگردان : Xavier Dolan
    بازیگران : Anne Dorval / Suzanne Clément / Antoine-Olivier Pilon / Patrick Huard /
    کشور: Canada

    خلاصه داستان:یک مادر بیوه که به تنهایی پسر خشنش را بزرگ می کند، زمانی که یک همسایه جدید پا به خانه شان می گذارد، نور امیدی در دلش روشن می شود و.


    دانلود فیلم با لینک مستقیم :‌‌دانلود
    دانلود فایل زیر نویس : دانلود
     
    آخرین ویرایش: ‏25/10/15
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.
  2. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    منتقد: جان بِلیزدِیل (cine-vue)-امتیاز ۱۰ از ۱۰ (۵ از ۵)

    زِیویِر دولان، کارگردان شگفتی‌ساز کانادایی، دوباره به جشنوارۀ کن باز می‌گردد و این بار، با موفق‌ترین فیلم خود یعنی «مامان» (۲۰۱۴) در این جشنواره حضور دارد. مامان منظره‌ای تماشایی از هنر سینما به نمایش گذاشته و برای تصاحب نخل طلایی رقابت خواهد کرد. ماجرای فیلم در سال ۲۰۱۵ و در کانادا اتفاق می‌افتد، جایی که قوانین تغییر یافته‌اند تا والدین بتوانند بچه‌های ناسازگار خود را به آسانی به نهادهای تربیتی بسپارند و اِستیو (آنتوآن-اولیویه پیلان) یکی از این بچه‌های ناسازگار است. مشکل اِستیو، مانند جیمی اُلیور جوان در آمفتامین‌ها، اختلال بیش‌فعالی وکم‌توجهی (ADHD) تشخیص داده شده اِستیو نوجوانی ناهنجار و بی ادب، آزاردهنده، خودمخرب، زبان ریز و بعضاً خطرناک است. اِستیو به خاطر مبادرت به یک آتش‌سوزی ناگوار، که به سوختگی شدید هم‌خانه‌اش انجامیده، از یک خانه[ی تأدیب] اخراج شده و اکنون توسط مادرْ دایان (آن دوروال Anne Dorval) به خانه[ی تأدیب دیگری] آورده شده است.

    44250da03f3dbf7bf0a1794af1a7aff0.jpg

    a43f12a7b1815e93fb6413a466ecbfdc.jpg
    برحسب تصادف، دایان دختری سر به هوا و بی‌قید دارد. این دختر کلمات را طوری با لهجۀ فرانسوی کانادایی ادا می‌کند که به نظر می‌آید بی‌اندازه مشتاق بازی با کلمات و زبان‌لغزه [1] است. در همان ابتدا، این دو باهم برخورد پیدا می‌کنند، چون اِستیو از روی دیوار خانۀ متعلق به آنها در حومۀ شهر بالا و پایین می‌پرد و دایان تلاش می‌کند که او را کنترل نماید؛ امّا وقتی که کایلا (سوزان کِلِمِنت)، همسایۀ روبه‌رویی آنها در آن طرف خیابان، مداخله می‌کند میان این سه نفر یک دوستی غیرمنتظره سر می‌گیرد. کایلا مجبور است به خاطر اختلال گفتاری‌اش بجای تدریس در یک فرصت مطالعاتی اجباری به سر ببرد. او اکنون می‌تواند با استفاده از تجارب آموزشی خود به اِستیو کمک کند و او را برای بازگشتی نامحتمل به تحصیل و زندگی عادی‌اش آماده سازد. کایلای مهربان هم با اِستیو و هم با دایان ارتباط برقرار کرده، آموزش خصوصی این نوجوان ناآرام را آغاز می‌کند. همزمان با این کار، کایلا [گفتار و] صدای طبیعی خود را به طور کامل و به معنای واقعی کلمه باز می‌یابد.

    4dd42c077c4e6b79f7a64251f56487b2.jpg 885ec0bec31bdc26ef14a688ffc06399.jpg
    دولان با فیلم «مامان» به دورۀ بلوغ و پختگی خود پا گذاشته است. این بار، تجارب او در مورد ابعاد تصویر، که سابقۀ آن به فیلم «تام در مزرعه / Tom at the Farm» بر می‌گردد، به یک حس رِوایی واقعی منجر شده است. اکثریت فیلم در ابعاد سِلفی (تصویربرداری با دوربین شخصی) فیلمبرداری شده است. این کار شخصیت‌های فیلم را به یک فضای عمودی تنگ محدود کرده است که به یکباره ترس از مکان‌های بسته را القا می‌کند و در عین حال، این سه نفر را به یک صمیمیتِ بیش از حد مجبور می‌سازد. یکی از نقاط عطف فیلم چنان متأثرکننده و رهایی‌بخش است که در نمایش‌ اواخر جشنواره، که ویژۀ اصحاب مطبوعات و منتقدین بود، قلب‌های سخت‌شدۀ تماشاگران را تکان داد و آنها را بی‌اختیار به تشویق‌های پی‌درپی وا داشت. دولان کارگردانی است که عمیقاً در مورد امکانات سینما می‌اندیشد و این امکانات را با ذوق و نبوغ خود کشف می‌کند، امّا گویی در آخرین فیلم اوست که همۀ این امکانات گرد هم آمده‌اند. فیلمبرداری "آندره تورپین" هم بسیار عالی است. بسیاری از نماها با یک نور طلایی پوشش داده می‌شوند و ترکیب‌بندی‌هاطوری هستند که در ذهن باقی می‌مانند. دولان به لطف "ادواردو نویا" از موسیقی استادانه‌ای نیز بهره برده است. در فیلم دولان دو سکانس وجود دارد که نه تنها در این فیلم، بلکه در این جشنواره به عنوان بهترین لحظات به چشم می‌آیند.

    c13f2184ee3e486bc05b14dedc56675e.jpg
    بازیها برجسته هستند و نوسانات خُلقی پیلان و طغیان‌، جذابیت، ابتذال، آسیب پذیری و ترسناکی دمادم او قابل قبول است. از طرف دیگر، کِلِمِنت زنی است که احساسات سرکوب‌شده‌اش او را در آستانۀ ازهم‌ پاشیدگی قرار داده است. او غمگین است گرچه این وضعیت بر زبان نمی‌آید بلکه القا می‌شود، او با شوهرش، که برنامه‌نویس رایانه است، بیگانه است و حتی از دخترش نیز دور شده است. هرچه فیلم جلوتر می‌رود کِلِمِنت توجه بیشتری جلب می‌کند و به طور جداگانه عاشق دایان و اِستیو می‌شود. اما دوروال است که در کانون فیلم قرار دارد. دوروال، که یادآور یکی از قهرمانان آلمودوار (Almódovar) است، توازنی میان رفتار آرام خود و بی‌شرمی‌اش برقرار ساخته است. عاطفه و حساسیت‌اش به او اجازۀ نمی‌دهد که حرف دلش را به طور کامل بیان کند، مبادا که مشکلات مالی و خانوادگی‌اش او را به طور کامل درهم بشکند (احتمالاً نخل در راه است). دولان سال‌ها «انسانی درخور توجه» و مردی با نوید بزرگ بوده است. با ساخت فیلم «مامان»، آن نوید به طور کامل تحقق یافته است.

    مترجم: محمد رضا سیلاوی

    منبع : نقد فارسی
     
  3. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحلیل دوم :

    تحلیل گر : پیمان زمانی



    فیلمنامه مامی با این فرض خاویر دولان آغاز میگردد که در کشور کانادا در سال 2015 قانونی به تصویب رسیده است که طبق آن والدین کودکان و نوجوانان ناسازگار هر وقت اراده کنند بتوانند آنها را برای درمان و یا نگهداری به آن مراکز انتقال دهند. استیو
    ( آنتوآن-اولیویه پیلان ) یکی از این نوجوانانه که به علت مشکلاتی که برای جامعه به وجود آورده توسط مادرش دایان ( آن دوروال Anne Dorva ) به کانون اصلاح تربیت برده شده. در ابتدای فیلم میبینیم که مرکز نگهداری از دایان میخواد بیاد و کودکش رو به مرکز دیگه‌ای منتقل کنه و اونها دیگه توان کنترل اون رو ندارن و در واقع مشکلات اصلی برای دایان و استیو از این به پس شروع میشه.
    دایان مادر بسیار بد دهنیه که پس از فوت همسرش مجبور میشه مسئولیت خرج خودش و استیو رو تکی بر عهده بگیره ولی با اومدن استیو اون باید بیشتر برای کنترل تکانه‌ها بی ثباتی های خلقی و تحریک پذیریهای اون وقت بزاره و نظم زندگیش به نوعی از دست میره.

    فیلنامه روانشناسان رو بین اختلالات ADHD، سلوک، بایپولار و بردرلاین سردرگم میکنه، تا اینکه در صحنه هایی از فیلم درهم آمیختگی هویتی مادر و پسر بعلاوه نوسانهای دوست دارم و دوست ندارم‌های استیو تشخیص‌ها رو به سمت BPD بردرلاین پر رنگتر میکنه هرچند نگاه طبقه بندی شده آسیب شناختی به کاراکتر‌ها جلوی ذهن بازه بیننده رو نسبت به گستره وسیعی از نشانه‌ها مسدود میکنه.
    دولان با انتخاب کادر 1:1 فیلم برداری به نوعی میخواد ترس از حضور مداوم با یک بیمار بردرلاینو در فضای بسته القا کنه و این اشاره‌ای به این مثال بالینی هم داره که زندگی فرد بردرلاین
    Walking On Egges
    یا راه رفتن بر روی تخم مرغ هاست
    و هر لحظه ممکنه سره یک بی احتیاطی یا نوسان و یا تحریک پذیری بیمار کل زندگی و محیط فرد به گند کشیده بشه.
    مادر که به نسبت فرزند از علائم کمتری رنج میبره رفتارهای سکشوال اون رو در سکانس هایی نسبت به خودش کنترل میکنه ولی در صحنه‌ای از فیلم ما شاهد سائق بی پرده و ناخودآگاه استیو میشیم که حالت رنجور مادر نیز به اون کمک میکنه و صمیمیتی فراتر از عرف مادر و پسر شکل میگیره.
    مطمئنا اگر به جای کارگردان با حیایی چون خاویر دولان کانادایی
    فیلم به دست لارس تریره دانمارکی میفتاد بهترین دکوپاژها رو برای به تصویر کشیدن اختلال زنای با محارم تدارک میدید.
    فیلم سراسر به درگیریهای عاطفی بین مادر بردرلاین و فرزند ناسازگار اشاره داره که در این بین نباید نقش مٶثر کایلا ( سوزان کلمنت ) رو نادیده گرفت.
    در پایان دیدن این فیلم به همکاران روانشناس و مشاور و روانپزشک و درمانگران بالینی‌ای که با اختلالات شخصیت کار میکنند توصیه میگردد.
     
  4. man

    man New Member

    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    باسلام خدمت دست اندرکاران محترم مشاور فا . یک گله اساسی از شما دارم و منتطر پاسخ هستم . بنده دیشب فیلم مامی رو به همراه زیر نویسش دانلود کردم . اما پس از4/5 ساعت که دانلودش تموم شد دیدم فیلم به زبان اصلیه واین در حالی بود که من زیر نویس اون رو هم دانلود کرده بودم . روزقبلش هم هرچی سوال کردم بی جواب بود باتشکر منتطر پاسخ ارسالی شما هستم .
     
  5. man

    man New Member

    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    در ضمن زبان فیلم انگلیسی نبود فرانسه بود.
     
  6. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    سلام . فیلم به زبان اصلی هست . میبایست زیرنوس را به آن اضافه نمایید
     
  7. sami20200

    sami20200 New Member

    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    زیر نویس داره؟