نکاتی برای تقویت رابطه عاشقانه

شروع موضوع توسط nazanin.R ‏10/10/19 در انجمن ازدواج

  1. nazanin.R

    nazanin.R New Member

    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    یک زندگی عالی مستلزم یک رابطه سالم است. در ادامه با راه های تقویت رابطه عاشقانه آشنا خواهید شد. این نکات به شما کمک خواهد کرد تا رابطه خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید.

    پذیرش و قدردانی را تمرین کنید.
    دیوید ریچو در کتاب خود با عنوان “چگونه می توان در رابطه یک بزرگسال بود: پنج کلید برای عشق ورزیدن” ، توضیح داده که دو مورد از کلیدهای عاشقانه، پذیرش و قدردانی است. در یک رابطه واقعی، من و تو یکدیگر را بدون قید و شرط می پذیرم، هر آنگونه که هستیم. و از یکدیگر قدردانی می کنیم.

    باید بدانید که همه روابط فراز و نشیب های خود را دارند.
    دقیقا همانطور که نمی توانید انتظار داشته باشید که همیشه شاد باشید، نباید انتظار داشته باشید که رابطه شما در حد عالی باشد. وقتی تعهد طولانی مدت به شخصی دارید، باید در اوج ها و همچنین فرودها یکدیگر را همراهی کنید.

    از کلمه “ما” استفاده کنید.
    طبق تحقیقات زوج هایی که هنگام صحبت کردن از کلمه “ما” استفاده می کنند، شادتر، آرام تر و به طور کلی از روابط خود راضی تر از زوجینی هستند که در رابطه شان کلمه “من” را به کار می برند. کلمه “ما” تغییر دهنده بازی است. وقتی “ما” در مقابل “من” قرار می گیرد، در یک ذهنیت مشترک قرار خواهیم گرفت. این طرز تفکر مشترک ما را دوست داشتنی تر و بخشنده تر می کند.

    برنامه قدردانی سه روزه را دنبال کنید.
    ریتا واتسون معتقد است که قدردانی باعث زنده شدن زندگی عاشقانه شما خواهد شد. براساس مطالعه واتسون که بر روی 77 زوج انجام شده است، قدردانی احساس محبت بیشتری ایجاد می کند.

    در این تحقیق زوجین گزارش کردند که احساس آرامش، سرگرمی و افتخار می کنند. آنها شریک زندگی خود را درک بهتر، دلسوز بودن و به طور کلی پاسخگوتر می دانستند.

    برای شروع قدردانی از روابط خود، برنامه سه روزه قدردانی توصیه می شود. برنامه سه روزه به عنوان پاکیزگی فکر است.

    • روز اول: سه خصلتی که از همسرتان دوست دارید را پیدا کنید و برای تمام روز روی آن سه ویژگی تمرکز کنید.
    • روز دوم: سه مورد را که باعث ناراحتی شما از همسرتان می شود را مشخص کنید. اکنون او را بخاطر آن ببخشید.
    • روز سوم: برای کل روز فقط با مهربانی با یکدیگر صحبت کنید.
    نسبت 3 : 1 را حفظ کنید.
    در طول روز ما با انواع تجربیات مثبت و منفی سروکار داریم. این مسئله همچنین در مورد رابطه مان با شخص دیگر نیز صادق است. اکثر مردم تصور می کنند تا زمانی که تجربیات مثبت از منفی بیشتر باشد، همه چیز خوب است. با این حال، اینگونه نیست این نسبت مثبت به منفی است که اهمیت دارد.

    تحقیقات نشان داده اند که نسبت جادویی برای یک رابطه عاشقانه 3 به 1 است. یعنی شما برای داشتن یک رابطه سالم تجربیات مثبت شما باید سه برابر تجربیات منفی باشد.

    رابطه را زنده نگه دارید.
    یکی از جنبه های مثبت ارتباط طولانی با یک شخص اینست که شما واقعا با یکدیگر آشنا می شوید. جنبه منفی آن این است که تازگی رابطه از بین می رود در حالی که انسان ها عاشق تازگی هستند.

    با این حال، راهی برای زنده نگه داشتن رابطه وجود دارد: دائما فعالیت های جدیدی را با هم امتحان کنید. این امر هیجان در رابطه را ایجاد می کند، حتی اگر با شخصی باشید که اور را کاملا می شناسید.

    بازیگوشی را فراموش نکنید.
    همه ما دوست داریم بازی کنیم، صرف نظر از سن و سال مان. به عنوان یک زوج موارد زیر را فراموش نکنید: با هم تفریح کنید. با هم کارهای مضحک انجام دهید. به علاوه اگر شریک زندگیتان چیزی می‌ گوید که شما را ناراحت می‌ کند، سعی کنید به جای اینکه حالت تدافعی بگیرید، با یک شوخی پاسخ دهید.

    به شریک زندگی خود فضای خصوصی دهید.
    در روابط ما نزدیکی و صمیمیت را می‌ خواهیم، اما در کنار آن نیاز به فضای خصوصی نیز داریم. هر کسی در زندگی و رابطه خواهان زمان هایی برای تنهایی و یا انجام کارهای مورد علاقه اش می باشد. اگر دو نفر خیلی به هم نزدیک باشند و فرصتی برای جدایی نداشته باشند، خیلی زود رابطه شان شکننده خواهد شد.

    هر روز به یکدیگر محبت بدنی نشان دهید.
    مطالعات نشان می دهد که محبت جسمی دارای هزاران مزیت است. این کار هورمون های خوب را آزاد می کند، فشار خون را کاهش می دهد، به رهایی از استرس کمک می کند، باعث بهبود خلق و خو می شود و رضایت در رابطه بیشتر خواهد شد. نشان دادن محبت جسمی می تواند شامل بوسیدن، دست یکدیگر را گرفتن، بغل کردن، یا قرار دادن دست در شانه دیگری باشد.

    از AAA استفاده کنید.
    میرا کیرشنباوم، روان درمان می گوید که وقتی شخص مهم زندگیتان از کاری که انجام داده اید ناراحت است، باید رویکرد AAA را اعمال کنید. این به معنای عذرخواهی، محبت و وعده عمل است:

    • به شریک زندگی خود بگویید از اینکه او را ناراحت کرده اید، متأسف هستید.
    • یک حرکت معنادار از محبت، مانند آغوش یا بوسه را انجام دهید.
    • متعهد شوید که اقدامی انجام دهید که برای او مهم است.
    روی نقاط مثبت تمرکز کنید.
    دکتر تری اوربوچ از سال 1986 تحقیقاتی طولانی مدت در مورد آنچه باعث خوشحالی زوجین و تقویت روابط می شود، انجام داده است. او توصیه می کند که زوجین تصمیم بگیرند که روی نقاط مثبت یکدیگر تمرکز کنند. زوج های خوشحال در روابطشان به جای اینکه روی آنچه اشتباه پیش می رود، روی آنچه اتفاق می افتد تمرکز می کنند.

    علاوه بر این، اگر نیاز به توجه به ویژگی منفی دارید، سعی کنید آن را به روشی مثبت انجام دهید. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما کثیف و نامرتب است، سعی کنید مواردی مانند موارد زیر را به او بگویید: “خیلی خوشحال می شود که به خانه ای تمیز بیایم. وقتی همه چیز کثیف است، احساس استرس می کنم. بیایید با هم راه حلی ارائه دهیم. ”

    برنامه ویژه داشته باشید.
    ساری هارار و ریتا دی ماریا نویسندگان کتاب “7 مرحله از ازدواج” توصیه می کنند که با مراسمی ویژه دو نفرتان، رابطه خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، هر جمعه شب می تواند شب عید باشد و یا نوشیدن قهوه هر روز صبح در کنار هم یا ده دقیقه مکالمه هر شب قبل از خواب.

    حامی هم باشید.
    راه های بسیاری برای پشتیبانی از شریک زندگی خود وجود دارد ، از جمله موارد زیر:

    • حمایت عاطفی کنید؛ وقتی ناراحت است و نیاز به صحبت دارد، به او گوش دهید.
    • از او تعریف و تمجید کنید.
    • به او در انجام کارهای خانه و یا بچه داری کمک کنید.
    با اعمال خود ثابت کنید که دوستش داری.
    کارهایی انجام دهید که شریک زندگیتان بفهمد که او را دوست دارید. از ایده های زیر می توانید استفاده کنید:

    • ماشینش را در یک صبح سرد گرم کنید.
    • از رستوران مورد علاقه اش غذا تهیه کنید.
    • پانزده دقیقه قبل از اینکه از خواب بیدار شود،بیدار شوید و برایش صبحانه آماده کنید.
    • به او هدیه ای غافلگیرکننده بدهید.
    منصفانه بجنگ.
    این اختلافات نیست که روابط را نابود می کند، بلکه نحوه برخورد با آنها است. اختلاف نظرها اتفاق می افتند. سؤال این است، آیا شما برای پیروزی، انتقام یا کنترل به سوی آن می روید؟ اگر چنین کاری کنید هرگز برنده نخواهید شد. اگر رابطه خود را به یک رقابت تبدیل کنید، این بدان معنی است که همسرتان برای پیروزی شما مجبور به از دست دادن است. زندگی یک رقابت نیست؛ این یک همکاری است.

    برخی از نکاتی که در هنگام بحث و مشاجره باید مدنظرتان باشد:

    • بدانید که سعی در دستیابی به چه چیزی را دارید.
    • مرزهای بحث را مشخص کنید تا در مورد هر چیز منفی که تاکنون در روابط شما اتفاق افتاده، مشاجره نکنید.
    • از ترور شخصیت بپرهیزید.
    • گوش دادن فعال را تمرین کنید. مطمئن شوید آنچه را که همسرتان گفته است را درک کرده اید و اگر شفاف نیست، توضیح بخواهید.
    • محدودیت زمانی تعیین کنید.
    • مایل به سازش باشید.
    • در مورد چگونگی حل مسئله به توافق برسید.
    به عنوان یک زن و شوهر اهدافتان را تعیین کنید.
    یک تیم دو نفری باشید که سعی در دستیابی به مجموعه ای از اهدافی دارند که شما را در کنار هم قرار داده و برای هر دو نفرتان مهم است. با تعیین اهداف در کنار هم، به همه موارد زیر خواهید رسید:

    • مطمئن خواهید بود که هر دو در یک جهت حرکت می کنند.
    • هر کدامتان برنده شود، دیگری برنده شده است.
    • هر بار که به یک نقطه عطف برسید می توانید با هم جشن بگیریم.
    مطالعات نشان داده اند که یکی از مهمترین مؤلفه های خوشبختی، تلاش برای دستیابی به اهدافی است که به نظر هردویتان معنی دار است. یکی از مؤلفه های یک رابطه شاد، مجموعه ای از اهداف است که شما سعی می کنید با هم به آنها برسید.

    منبع:
    مشاوره ازدواج
     
  2. imenbazar

    imenbazar New Member

    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    حامی هم باشید
    برنامه های ویژه برای همدیگر داشته باشند
    با اعمال خود ثابت کنند که همدیگر را دوست دارند