ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » اهمیت اعتماد در رابطه ، راه هایی برای خلق اعتماد

اهمیت اعتماد در رابطه ، راه هایی برای خلق اعتماد

اهمیت اعتماد در رابطه ، راه هایی برای خلق اعتماد

ایجاد اعتماد در رابطه عاشقانه

همه می خواهند تا به آنها اعتماد شود و این مسئله در روابط نزدیک و شخصی بسیار مهم تر است. اما اینکه به عنوان یک شخص قابل اعتماد دیده شوید مسئله ای نیست که تصادفا اتفاق بیافتد. اعتماد چیزی است که باید آن را در رابطه ایجاد کنید و سپس باید به آن ارزش داده شود و حفظ شود.
بسیاری از زوج ها امروزه با مسئله اعتماد دسته و پنجه نرم می کنند حتی اگر دلیلی برای عدم اعتماد نیز در رابطه دیده نشده باشد. دلیل این مسئله این است که اعتماد شامل یک سری احساسات پیچیده مانند امید، ایمان، باور، عقیده، اطمینان، انتظار، وابستگی و تکیه کردن است. به دیگر سخن، این سرمایه گذاری احساسی بزرگی است که اگر مورد سو استفاده قرار گیرد می تواند آسیب پذیری شما در مقابل درد و دل شکستگی را بسیار زیاد کند.

چرا اعتماد در رابطه تا این حد مهم است؟


احساس امنیت ما در یک رابطه مبتنی بر پایه های اعتماد دو طرفه است.
در یک محیط با اعتماد دو طرفه ما آزاد هستیم تا خودمان باشیم بدون اینکه احساس کنیم باید از قلبمان در مقابل خیانت بالقوه محافظت کنیم.
این شرایط برای اتحاد و همکاری کامل بی نظیر است. هنگامی که ما احساس امنیت و آرامش می کنیم هیچ نیازی وجود ندارد که که احساسات واقعی مان را پنهان کنیم یا حالت های دفاعی مان را افزایش دهیم. دیوارها از بین می روند و عشق گسترش می یابد.
در دیگر سر این طیف، عدم وجود اعتماد با عدم احساس امنیت و آسیب پذیری همراه است.
در یک رابطه ، هیچ چیزی نابودکننده تر از شک و عدم اطمینان نیست. شبیه سرطانی است که می تواند به سادگی از کنترل خارج شود و زندگی و عشق را از موقعیت شما که زمانی بسیار شاد نیز بود خارج کند. چگونه می توانید از این شرایط خارج شوید؟

اعتماد را وارد تار و پود رابطه تان کنید.


همانطور که می توانید تصور کنید، خلق اعتماد دو طرفه در فضای رابطه، بیش از این مسئله است که تنها از از خراب کردن اعتماد به طور واضح جلوگیری کنید.
عادت های روزانه که این اعتماد را حفظ می کنند به همراه قابل اتکا بودن همگی نقش مهمی ایفا می کنند، و درحالی که پویایی های هر زوج با یکدیگر متفاوت است اما قانون های اساسی کلی وجود دارند که برای همه صدق می کنند و به ایجاد اعتماد در رابطه کمک می کنند. در ادامه به این موارد می پردازیم:

7 راه برای خلق اعتماد در راربطه


1) کاملا در رابطه درگیر شوید

چقدر به رابطه تان متعهد هستید؟ آیا تمایل دارید تا همه چیز را درطبق اخلاص قرار دهید بدون اینکه چیزی را پس بکشید؟ بله، این کار باعث می شود که آسیب پذیر شوید اما همزمان شما را قابل اعتماد می کند. به همین دلیل است که ازدواج نوع قرارداد است نوع اعلامیه اعتماد. هیچ چیز مانند تعهد کامل نمی تواند اعتماد ایجاد کند.


2) حرف و عمل تان را یکی کنید
اطمینان حاصل کنید که اعمالتان، صحبت هایتان را حمایت می کنند. بیشتر ارتباطات غیر کلامی است بنابراین اگر زبانتان می گوید " به من اعتماد کن" اما چشم های گریزانتان می گویند "من قابل اعتماد نیستم" پس اینجاست که شما مشکل اعتماد دارید. اگر می خواهید با کسی طنازی کنید، چشمک بزنید و یا اینگونه مسائل اشکالی ندارد اما باید مطمئن باشید که مرکز توجه و احساس شما همسرشماست نه هیچ کس دیگر.

3) رازی نداشته باشید
اگر نمی توانید به زوج خود اعتماد کنید که شخصی ترین افکار و احساستان را به او بگویید پس چرا او باید به شما اعتماد کند؟ هدف هر رابطه بامعنی باید این باشد که اعتماد دو طرفه ایجاد شود نه اینکه انتظار یک طرفه باشد. رازها باعث ایجاد شک و عدم اطمینان می شود. آنها به زوج شما می گویند که اینها محدودیت های رابطه هستند (البته مسلم است که این بدان معنی نیست که طرف مقابل شما باید هر موضوع خجالت آوری را در مورد گذشته شما بداند.)

4) به طور سنجیده ای صادق باشید
هنگامی که با همسرتان صادق هستید نشان می دهد که به آنها احترام می گذارید و اینکه سنجیده هستید نیز نشان می دهد که شما آنها را دوست دارید. صادق بودن بدون در نظر گرفتن بخش سنجیده بودن آن نشان می دهد که شما به احساسات طرف مقابل اهمیتی نمی دهید و به گونه ای بی رحمانه به نظر می آید. زوج شما باید احساس کنید که می تواند به شما اعتماد کند که احساس واقعی تان را به او بگویید بدون اینکه احساساتشان را جریحه دار کنید. در بعضی موارد صادق بودن می تواند یک سورپرایز را خراب کند دراین حالت تنها قول دهید که به زودی همه چیز را توضیح خواهید داد.

5) موثق و قابل اتکا باشید
این ویژگی بسیار با قابلیت اعتماد نزدیک است. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا انچه را که می گوید انجام خواهید داد، انجام دهید. اگر مسئله ای پیش آمد و نتوانستید اینکار را انجام دهید حتما به همسرتان اطلاع دهید و او را منتظر نگذارید. ما همگی در یک رابطه مسئولیت هایی داریم و اینکه در این حوزه ها روی فرد مقابل حساب کنیم بسیار طبیعی است. هیچ رابطه ای هنگامی که طرفین آن قابل اتکا نیستند نمی تواند شکوفا شود پس تعهدات تان را جدی بگیرید اگر می خواهید در ذهن طرف مقابل قابل اعتماد باشید.

6) اطمینان خود به طرف مقابل را بیان کنید.
هنگامی که شخصی به شما اطمینان دارد چه احساسی دارید؟ هنگامی که در احساسات یک فرد به عنوان قابل اعتماد شناخته می شوید باعث می شود تا احساس مسئولیت کنیم که این حس را از بین نبریم. پس احساس اطمینان و اعتماد خود به زوج تان را بیان کنید تا آنها احساس کنند که توانمند هستند و ارزشمند.

7) از تفکرات و احساسات شریک رابطه تان قدردانی کنید.
زمان هایی خواهد بود که ما نمی دانیم چرا شریکمان به شکلی خاص فکر یا احساس می کند. پس بدانید که زمان هایی نیز خواهد بود که احساسات و افکار شما نیز برای طرف مقابل قابل درک نیستند. ما همگی متفاوت هستیم و این یک مسئله زیباست. نکته مهم این است که ما سهوا ممکن است چیزی بگوییم که دیدگاه فرد مقابل را نقض کند. به جای آن بهتر است که گوش بدهیم و تمام توان خود را بگذاریم تا دیدگاه آنها را درک کنیم. با قدردانی از احساسات تفکرات زوج خود، باعث می شویم که آنها بدانند که می تواند به ما اعتماد کنند و همزمان خود واقعی شان باشند.
اعتماد دو طرفه پایه یک رابطه سالم است.

به یاد داشته باشید، روابط استثنایی تصادفا اتفاق نمی افتند بلکه ساخته می شوند. برای بعضی، قیمت این رابطه ها ممکن است خیلی بالا باشد بنابراین آنها به رابطه ای معمولی راضی می شوند.
از سوی دیگر، استثنایی برای آنهایی است که می خواهند بهترین رابطه را داشته باشند و تمایل دارند که برای آن تلاش کنند.
اگر این شیوه ای است که شما فکر می کنید و نمی خواهید همه چیز را به شانس واگذار کنید این هدف را برای خود بگذارید که به اعتماد سازی در رابطه خود ادامه دهید.
 

برای مشاهده ی مطالب تخصصی روانشناسی به وبسایت مجله روانشناسی مراجعه نمایید

اهمیت اعتماد در رابطه ، راه هایی برای خلق اعتماد


توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-11-1398, 11:40   بازدیدها : 6691   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .