ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نشانه ها، علت ها و راهکارهاي مقابله با افسردگي سالمندي

نشانه ها، علت ها و راهکارهاي مقابله با افسردگي سالمندي


هر وقت که به سراغش مي روي، روي صندلي نشسته و به گوشه اي خيره شده است. حوصله بيرون آمدن از خانه را ندارد. ديگر مانند گذشته با اطرافيانش شوخي نمي کند. از غذا خوردن لذت نمي برد و به هيچ وجه دوست ندارد که ديگران به خلوت ذهني اش ورود پيدا کنند. 

همان طور که مي دانيد افسردگي، يکي از اختلالات روان پزشکي است که به سبب عمومي بودن به سرماخوردگي روان معروف شده است. در روان شناسي باليني يکي از شايع ترين اختلال هاي دوران سالمندي، افسردگي است که متاسفانه به دليل جدي گرفته نشدن توسط اطرافيان، هر روز نسبت به روز گذشته اش حادتر و مراحل درمانش سخت تر و طولاني تر مي شود. 
-
 
علايم و نشانه هاي افسردگي در سالمندان
معمولاً علايم و نشانه هاي افسردگي در بين سالمندان بسيار متفاوت است. همچنين نشانه هاي افسردگي در سالمندان با افسردگي در جواني فرق دارد و معمولاً ديرپاتر و ماندگارتر است. با اين حال و به طور کلي، 9 نشانه اوليه براي افسردگي در دوران سالمندي که نوعي بيماري محسوب مي شود، وجود دارد که عبارت است از:
1 -تغيير خلق و خو: در بين شايع ترين تغييرات خلق و خو در سالمندان افسرده، مي توان به احساس ناآرامي، پوچي، بيقراري، تحريک پذيري و احساسِ نداشتن محبوبيت اشاره کرد. يک سالمند افسرده همچنين ممکن است با غمگيني زياد، اضطراب، خشم يا بي احساسي و فقدان هيجان روبه رو شود. بدبيني، نااميدي، گريه و حساسيت هيجاني شديد از ديگر تغييرات خلق و خو است.
2 -فقدان احساس لذت: کاهش يا از دست دادن علاقه به فعاليت هايي که قبلا براي بيمار لذت بخش بودند مانند خوردن غذا، کار، ارتباط با دوستان، سرگرمي و تفريحات.
3 -تغيير عمده در اشتها يا وزن: ممکن است فرد با کاهش يا افزايش شديد اشتها يا کاهش يا افزايش شديد وزن روبه رو شود. در سالمندان، کاهش اشتها و وزن شايع تر از افزايش آنهاست.
4 -تغيير در الگوي خواب: فرد ممکن است زياد بخوابد يا برعکس دچار کم خوابي شود؛ البته در سالمندان، کم خوابي شايع تر از خواب زدگي است.
5 -احساس بي ارزش بودن: فرد در اين دوران، ممکن است احساس بي ارزش بودن، سرزنش خود يا احساس فزاينده گناه کند.
6 -احساس خستگي هاي مداوم: سالمندي که به افسردگي دچار شده باشد، هر لحظه احساس مي کند انرژي اش از دست رفته و هميشه احساس خستگي آزارش مي دهد.
7 - نداشتن توانايي براي تمرکز: چنين بيمارهايي معمولا با کاهش توانايي در تفکر و تمرکز روبه رو مي شوند زيرا به طور کلي مشکلات حافظه و گيجي در سالمندان افسرده متداول است.
8 -بيشتر شدن افکار مربوط به مرگ: بيمار ممکن است افکار تکرار شونده اي درباره مرگ يا حتي آرزوي مرگ داشته باشد. همچنين ممکن است به خودکشي فکر کند يا در بدترين شرايط دست به اقدام بزند.
9 -کاهش فعاليت هاي فيزيکي يا کلامي: بيمار ممکن است در همه حال، بيقرار و مضطرب باشد. ممکن است دستانش را فشار دهد يا بپيچاند و نتواند آرام بنشيند. از سوي ديگر، برخي بيماران، ممکن است حرکات و طرز حرف زدنشان شل و کند شود. همچنين ممکن است قبل از پاسخ دادن يا شروع به حرکت با درنگ و تاخير اقدام کنند و ممکن است به جز آن که مورد سوال مشخصي قرار گيرند، حرفي نزنند يا کاملا سکوت اختيار کنند.
توصيه هايي به اطرافيان سالمند افسرده
حال اگر مي خواهيد بدانيد چگونه به يک فرد سالمند افسرده، مي توان کمک کرد يا اگر خودتان، سالمند افسرده هستيد، چگونه مي توانيد افسردگي خود را درمان کنيد، لطفا ادامه اين مطلب را بخوانيد. هرچند به افراد سالمندي که دچار افسردگي مي شوند، توصيه مي شود که حتما به يک روان شناس متخصص مراجعه کنند ولي چند راه حل ساده هم وجود دارد تا اطرافيان فرد سالمند بتوانند کمي از احساس افسردگي در سالمندشان بکاهند.
1 -سالمندتان را در شرايط لذت بخش قرار دهيد: در مرحله اول بايد شرايطي براي فرد سالمند ايجاد کنيد تا از زندگي لذت ببرد. قدم زدن در فضاي آزاد يا تماشاي فيلم مورد علاقه يا هر کاري که سالمند به آن دلبستگي دارد، مي تواند به او کمک کند. وقتي بدن يک سالمند فعال باشد، افسردگي هم از او دور مي شود. استفاده از فضاي سبز و آزاد براي تغيير روحيه سالمندان حتي با ويلچر براي آن ها که توان راه رفتن ندارند تاثير بسياري در کاهش افسردگي دارد.
2 -بيشتر به او توجه کنيد: توجه ويژه اطرافيان به سالمندان هم راهکاري بسيار مهم براي کاهش افسردگي آنهاست؛ براي مثال توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آنها حس مورد توجه بودن مي دهد که باعث آرامش و خوشحالي آنها مي شود.
3 -همراه او براي ورزش کردن اقدام کنيد: وقتي بدن يک سالمند فعال و سالم باشد، افسردگي هم از او دور مي شود تلاش کنيد تا با انتخاب ورزش هاي مناسب براي دوران سالمندي به همراه سالمندتان به ورزش بپردازيد.
4 -قرارهاي دوستانه شان را برنامه ريزي کنيد: سالمندان بايد حتما برنامه منظم روزانه اي داشته باشند و در برنامه هاي شان، ساعت هايي براي ارتباط با ديگران مانند دوستان يا بستگان در نظر بگيرند. افراد سالمند با داشتن دوست هايي هم سن و سال خود، بهتر مي توانند آنها را درک کنند و روابط اجتماعي شان تقويت خواهد شد بنابراين به آنها براي ارتباط بهتر با دوستان شان کمک کنيد.
اگر خودتان سالمند افسرده هستيد
اگر خودتان سالمند هستيد و با توجه به علايمي که مطرح شد، احساس افسردگي مي کنيد و احتمالا حوصله انجام هيچ فعاليت يا ديدن فردي را نداريد به خاطر داشته باشيد انزوا و گوشه گيري تنها باعث تشديد افسردگي شما خواهد شد. به گزارش مهر، هرچه از نظر فيزيکي، ذهني و اجتماعي فعال تر باشيد، مطمئنا احساس بهتري خواهيد داشت. در اين جا به چند روش براي مقابله و جلوگيري از افسردگي اشاره مي کنيم:
5 -از خانه بيرون بياييد: به پارک يا آرايشگاه برويد. تلاش کنيد از زندگي لذت ببريد و دستي به سر و روي خود بکشيد تا از ظاهر مرتب تان به رضايت دل تان دست يابيد.
6 -با ديگران در ارتباط باشيد: زمان هايي را که تنها هستيد، کاهش دهيد. اگر قادر به حرکت نيستيد از افرادي که دوست شان داريد دعوت کنيد تا به ديدن تان بيايند يا با آن ها تماس تلفني داشته باشيد.
7 -داوطلب کمک به ديگران شويد: کمک به ديگران يکي از بهترين راه هاي به دست آوردن ارزش و احترام است. با کمک به ديگران، به طور قطع ميزان افسردگي تان کاهش خواهد يافت.
8 -مشغول يادگيري مهارتي جديد شويد: به دنبال فعاليت هايي برويد که هميشه آرزوي انجام آنها را داشته ايد. شايد آن فعاليت ها بتوانند، خلاقيت شما را شکوفا سازند و روحيه شما را تغيير دهند.
9 -بخنديد: خنده بر هر درد بي درمان دواست. خواندن و گوش کردن به مطالب طنزآميز نيز مي تواند روحيه شما را تقويت کند.
10 -ورزش کنيد: اگر بيمار و ناتوان هستيد راه هاي بسياري وجود دارد تا قدرت بدني خود را افزايش دهيد حتي روي صندلي و ويلچر. به هر روشي که مي توانيد ورزش کنيد تا افسردگي تان به ميزان قابل ملاحظه اي کاهش يابد.
 
علل اصلي افسردگي در سالمندان
افسردگي در سالمندان مي تواند به علت بروز اتفاق هاي ناگوار در زندگي شروع شود. برخي از اين علل عبارت است از : به سوگ عزيزان نشستن، از دست دادن سلامتي، بالا رفتن سن و نزديک شدن به مرگ يا مراقبت از يکي از عزيزان به علت بيمار شدن. اين گونه اتفاق ها اصلي ترين علل بروز افسردگي در سالمندان است. از طرفي عواملي مانند مجرد و تنها بودن و نداشتن دوستان صميمي، باعث مي شود که افراد مسن نسبت به اين اتفاق ها آسيب پذيرتر باشند.
-

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 17-10-1394, 07:44   بازدیدها : 5910   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .