ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چه زمانی باید به رفتارشناس جنسی مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به رفتارشناس جنسی مراجعه کرد؟

 وقتی که تصمیم می‌گیرید با یک رفتارشناس جنسی مشورت کنید یعنی حتماً پای یک مشکل جنسی در میان است. اما واقعاً برای چه نوع مشکلاتی و اصولاً از چه زمانی باید این تصمیم گرفته شود؟

مشاوره‌هایی که در زمینه رفتارشناسی جنسی صورت می‌گیرد، غالباً جنبه اطلاعاتی دارند. در حقیقت تمایلات جنسی و موضوعات جنسی، قلمرویی است که افکار غلط و اشتباه زیادی در آن وجود دارد.

از اینرو وقتی این سؤال به ذهنتان می‌آید که آیا من در زندگی زناشویی و در روابط جنسی خود طبیعی عمل می‌کنم یا نه، حتماً به یک رفتارشناس جنسی مراجعه کنید. وی شما را از نگرانی در خواهد آورد و متوجه خواهد شد که آیا واقعاً شما مشکلی برای حل شدن دارید یا خیر.

مشاوره‌های رفتارشناسی جنسی در خصوص مشکلات حاد و ریشه‌ای صورت می‌گیرد. مثلاً عدم تمایلات جنسی در مرد یا زن، مشکل در نعوظ، انزال زودرس یا دیررس، خشکی مزمن واژن، عدم رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی، مشکل در انزال، توقف عمل جنسی و ...همگی از جمله مسایلی است که با مشاوره دلیلش روشن می‌شود.

بیماریهای جسمی، سرچشمه مشکلات جنسی هستند که حتماً باید درمان شوند. بیماریهای مزمن، بیماریهای قلبی، ریوی، عصبی، التهابی و حتی دیابت، مشکلات پروستات، بیماریهای زنان و بعضی از سرطانها، همه و همه می‌توانند سرآغازی برای مشکلات جنسی باشند.

نه تنها بیماریها، بلکه حتی شیوه درمان و داروهای مربوط به این بیماریها نیز ممکن است تأثیرهای ناخوشایندی در تمایلات جنسی فرد داشته باشند. مشاوره با یک رفتارشناس جنسی می‌تواند به این وضعیت پایان دهد بطوریکه وی به کمک پزشک متخصص بیماری مورد نظر، راهکاری برای حل این مشکل پیدا خواهد کرد.

اغلب مشکلات جنسی ریشه در تنشها و اتفاقاتی دارد که در گذشته میان زوجین رخ داده است. رفتارشناسان جنسی عموماً روی روابط میان زوجین کار می‌کنند و بعضی از آنها حتی متخصص در زمینه روان درمانی زوجین هستند.
داشتن سابقه تجاوز جنسی در کودکی یا بزرگسالی، خشونت جنسی در کودکی، مرگ یکی از اطرافیان نزدیک و... همه و همه اتفاقاتی هستند که منجر به ضربه های روحی سختی می‌شوند و می‌توانند پیامدهای جنسی شوم و وخیمی در پی داشته باشند. رفتارشناسان جنسی به فردی که از یک چنین ماجراهای سنگینی رنج می‌برد، کمک می‌کنند تا ضربه‌های روحی‌اش بهبود یابد.

چه زمانی باید به رفتارشناس جنسی مراجعه کرد؟
در خصوص مشکلات جنسی طبیعی است که مدتی دست نگه دارید:
در حقیقت بعضی از مشکلات نعوظی، خشکی واژن و یا مثلاً مشکلاتی در میل جنسی، ممکن است موقتی باشند و به دلیل خستگی و یا تنشهای عاطفی در یک برهه زمانی خاص رخ دهند. اما وقتی مشکلی دائمی می‌شود و هفته‌ها و چه بسا ماه‌ها طول می‌کشد، بطوریکه شما نمی‌توانید به تنهایی و حتی به کمک همسرتان به آن خاتمه دهید، مراجعه به یک رفتارشناس جنسی، امکان حل مشکل و در نتیجه جلوگیری از مزمن شدن آن را فراهم می‌آورد.

مراجعه به رفتارشناس جنسی محدودیت سنی ندارد:
می‌توان در هر سنی، ۱۸ تا ۱۰۰ سالگی، به این متخصصان مراجعه کرد اما الزاماً نیازی نیست که به خاطر هر مشکل جزئی جنسی به نزد آنها بروید. پزشک عمومی، پزشک متخصص زنان یا متخصص مجاری ادرار، همه این افراد اطلاعات لازم و اغلب کافی برای درمان مسائل جنسی را دارا هستند و حتی اگر مشکل شما در حیطه کاری آنها نباشد، به شما یک رفتارشناس جنسی قابل و مورد اعتماد را توصیه خواهند کرد.

دقت کنید که توصیه این متخصصان در خصوص معرفی یک رفتارشناس معتمد، خیلی باارزش است، چرا که اصولاً واژه رفتارشناس جنسی حواشی بسیاری دارد. کسی که رفتارشناس جنسی می‌شود، مثل اغلب روانشناسان، ماماها، پرستاران و فیزیوتراپیست ها، باید یک دوره فشرده و سنگین سه ساله را نیز در خصوص تخصص خویش طی کرده باشد و این درحالیست که متأسفانه بعضی از رفتارشناسان جنسی ظاهراً تنها یک دوره چهارروزه را سپری کرده‌اند! پس بنابراین در خصوص انتخاب این متخصصان بیشتر دقت کنید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-09-1394, 10:22   بازدیدها : 1927   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .