ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چرا برخی ازدواج های دانشجویی منجر به طلاق می شود؟

چرا برخی ازدواج های دانشجویی منجر به طلاق می شود؟

 ازدواج های دانشجویی یکی از راه های تشویق افراد به ازدواج است چرا که در این مسیر دانشگاه و نهادهای مرتبط به دانشجو کمک می کنند تا زندگی مشترک خود را آغاز کند اما آنچه این روزها نگران کننده شده است این است که آمارها به طور رسمی نشان از افزایش طلاق در این ازدواج ها به ما گوشزد می کند سال های گذشته این آمار بر روی 0.7 درصد و در حال حاضر این آمار رسمی نشان از عدد 3.5 درصد را دارد.

در مورد علت افزایش طلاق ها در مورد این گونه ازدواج ها یک روانشناس معتقد است: یکی از اصولی که در هر ازدواجی باید رعایت شود مشورت است چرا که هیچ کس تا به حال از مشورت ضرر نکرده است و این اصل د رمورد ازدواج های دانشجویی هم وجود دارد.

اصغر کیهان نیا در گفت و گو با شفقنا زندگی تصریح کرد: اغلب ازدواج های دانشجویی چون بنا به توصیه های نمایندگان نهاد های مرتبط و یا مدیران دانشگاه و یا قسمت های پرورشی دانشگاه انجام می شود معمولا علاقه بر این است که ازدواج ها صورت بگیرد و اغلب تحقیقاتی مبنی بر اینکه ازدواج صحیح است یا خیر انجام نمی شود.

وی افزود: در این گونه ازدواج ها اغلب دانشجویان هم سن هستند و یا دختران از پسران بزرگترند. متاسفانه در ازدواج های دانشجویی این اصل در نظر گرفته نمی شود که سن دختر باید 4 تا 7 سال از پسر کوچکتر باشد به همین خاطر عملی است خوشبینانه و ساده انگارانه که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست به همین دلیل توصیه به ازدواج صورت می گیرد.

در ازدواج های دانشجویی عدم رعایت سن و هم کفو بودن باعث طلاق می شود

این روانشناس با تاکید بر اینکه در این ازدواج ها عدم رعایت سن و هم کفو بودن باعث طلاق می شود گفت: دومین عامل این است که چون دانشجویان اغلب در شهرهای دیگر زندگی می کنند دارای دو خلاء عاطفی و جنسی هستند بنابراین وقتی چنین پیشنهادی به آنها می شود بنا براین دو خلا موجود این پیشنهاد را می پذیرند وبدون آمادگی برای ازدواج اقدام به امر ازدواج می کنند.

کیهان نیا سومین عامل را وجود وعده هایی برای کمک به دانشجویان دانست و اظهار کرد: این وعده ها افراد را به طمع می اندازد در صورتی که این کمک های ناچیز در مقابل نیازهایی که برای تشکیل زندگی زناشویی لازم است بسیار محدود است.

وی در ادامه افزود: عامل چهارم این است که این افراد تا زمانی که دانشجو هستند می توانند از خوابگاه و یا کمک های دانشگاهی استفاده می کنند اما بعد از فارغ التحصیلی مسکن و کار ندارند در نتیجه هر کدام به خانواده خود ملحق می شوند و همین اتفاق باعث فاصله گرفتن زوجین از همدیگر می شود و پشیمانی از شروع این زندگی مشترک از همین نقطه آغاز می شود.

این روانشناس د رپاسخ به این سوال که عده ای از دانشجویان د ر طول این دوره خودشان با هم آشنا می شوندو فرد و یا نهادی در این رابطه دخیل نیست گفت: افرادی که خودشان با هم آشنا می شوند و اقدام به ازدواج می کنند اسمش ازدواج دانشجویی نیست و این ازدواج مانند ازدواجهای دیگر است مثلا ازدواجی که در محل کار رخ می دهد؛ در این شرایط اغلب این افراد ازدواج خود را برای پایان تحصیل و زمان فارغ التحصیلی قرار می دهند و عموما قبل از ازدواج مشاوره می کنند .

ازدواج هایی که در دوره دانشجویی و زیر 25 سال است خوشبینانه نیست

کیهان نیا با تاکید بر اینکه به طور کلی ازدواج هایی که در دوره دانشجویی و زیر 25 سال است خوشبینانه نیست تصریح کرد: این گونه ازدواج ها عموما در عشق های دانشجویی رخ می دهد و این عشق های احساسی بسیار خوشبینانه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پایداری در زندگی این زوج ها به آشنایی این ها در سال های ابتدایی دانشگاه و یا انتهایی دانشگاه ارتباطی دارد گفت: خیر، باید بدانیم هر ازدواجی نیاز به مراقبت دارد اما این افراد چون تجربه کافی ندارند و همسن هستند به مشکل می خورند.

این روانشناس در ادامه تاکید کرد: در گذشته دختر 14 ساله چون اولویتش کار و درس نبود بنابراین از مادر خود می آموخت که چگونه زندگی را اداره کند اما چون امروزه اولویت دختران با کار و تحصیلات است دیگر دختران قابلیت و یا بلوغ خانه داری را نیاموخته اند و تنها بر بلوغ فیزیکی تاکید دارند.

آشنایی دختران و پسران در دانشگاه اجتناب ناپذیر است

کیهان نیا یکی از راه کارها را در جریان قرار دادن والدین بعد از آشنایی دانست و افزود: آشنایی دختران و پسران در دانشگاه اجتناب ناپذیر است و ما نمی توانیم جلوی آن آشنایی را بگیریم اما بعد از این آشنایی حتما باید والدین را در جریان گذاشت و از تجربیات آنان استفاده کنند و در نهایت حتما به مشاوران مراجعه نمایند تا از تناسب و هم کفو بودن آنها اطمینان حاصل نماید. باید بدانیم همان گونه که برای رانندگی نیازمند گواهینامه و آموزش هستیم بنابراین قطعا برای امر مهمی مانند ازدواج نیاز به راهنمایی و کلاس و مشاوره وجود دارد.
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 7-09-1394, 09:04   بازدیدها : 1730   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .