ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » تغییر نکردنی‌های یک رابطه

تغییر نکردنی‌های یک رابطه

خیلی ها وقتی ازدواج می کنند، به این امید پا پیش می گذارند که طرف مقابلشان را تغییر دهند. میزان این تغییر ممکن است به یکی دو خصوصیت اخلاقی محدود شود یا ویژگی های اساسی شخصیت طرف مقابل را در بر بگیرد.
تغییر دادن همسر, اختلاف عقیده
در مورد تغییر دادن طرف مقابل، شاید اولین سؤالی که مطرح می‌شود، این باشد که چه مواردی قابل تغییر و چه مواردی غیرقابل تغییر هستند. در این میان شاید نظرات افراطی زیادی بین افراد وجود داشته باشد. آن‌هایی که دوست دارند تصور کنند همسرشان می‌تواند تغییر کند و باید عوض شود و آن‌ها به دنبال این امر هستند، تصور می‌کنند انسان‌ها و از جمله همسرشان می‌تواند در همه حوزه‌ها تغییر کند؛ حتی اگر خودش نخواهد.
 
در مقابل، گروهی هستند که غالباً تجربه شکست در تغییر دادن همسر و یا حتی تغییر خود دارند و گاهی اوقات همین شکست هل موجب شده است تا آن‌ها ناامید شده و تصور کنند که هیچ تغییری امکان پذیر نیست. اما در واقعیت چگونه است؟
واقعیت این است که بخشی از ویژگی‌های افراد قابل تغییر نیستند یا حداقل می‌توان گفت که بدون کمک گرفتن از متخصص و طی زمانی طولانی قابل تغییر نیستند. از این گروه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ویژگی‌های ظاهری مانند قد و برخی ویژگی‌های چهره. در این گروه می‌توان مواردی مانند نژاد و یا لهجه را نیز اضافه کرد. ویژگی‌های شخصیتی افراد، خانواده او نیز غالباً قابل تغییر نیستند.
گروهی از روان شناسان معتقدند این بخش در نهایت بیشتر از حد مشخصی تغییر نکرده و به عبارتی تغییر ماهیت در آن‌ها امری محال است. از این گروه می‌توان به مواردی چون درون گرایی و برون گرایی و یا هیجان خواهی اشاره نمود. در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی باید در نظر داشت که اختلالات شخصیتی نیز دارای همین ویژگی‌ها بوده و به نوعی الگوی آسیب رسانی است که تغییر ماهیت آن بسیار دشوار و حتی محال است.
تصور اینکه هر چه همسران به هم نزدیک‌تر و شبیه‌تر باشند بهتر است و زندگی بهتری خواهند داشت، باعث می‌شود تا افراد به تغییر دادن همسر خود در حوزه‌هایی تمایل داشته باشند که در واقع این موارد نه آسیب زا هستند و نه آزاردهنده
تغییر کردنی‌ها
شاید با مطالعه موارد بالا احساس ناامیدی به سراغ شما آمده باشد و با خود تصور کنید پس به این ترتیب آیا مواردی وجود دارد که بتوان آن‌ها را تغییر داد و یا اصلاً جدا از موضوع همسرمان، خودمان بتوانیم تغییر کنیم؟
باید گفت که مواردی وجود دارد که می‌توانید امیدوار باشید که امکان تغییر در آن‌ها وجود دارد. البته اگر تصور می‌کنید که با استفاده از هر روشی می‌توانید در این موارد تغییر ایجاد کنید، سخت در اشتباهید. در رابطه با روش‌های درست و اشتباه در این زمینه می‌توانید در صفحات جلوتر اطلاعات خوبی به دست آورید. اما این گروه شامل چه موارد است؟
آداب اجتماعی از جمله مواردی است که می‌توان در آن‌ها تغییر ایجاد کرد، نظم و ترتیب افراد نیز می‌تواند تغییر کند. برخی عادات فردی نیز در این گروه قرار می‌گیرند.
سلیقه‌ها نیز در این گروه قرار گرفته و می‌توانند طی زمان تغییر یابند. افراط در تغییر دادن همسر گاهی اوقات افراد به دنبال تغییر همسر خود در حوزه‌های بسیاری هستند. اگر کمی پای صحبت‌های این افراد بنشینید، معمولاً به موردی جالب دست پیدا می‌کنید؛ تصور اینکه هر چه همسران به هم نزدیک‌تر و شبیه‌تر باشند بهتر است و زندگی بهتری خواهند داشت.
همین تصور نیز باعث می‌شود تا افراد به تغییر دادن همسر خود در حوزه‌هایی تمایل داشته باشند که در واقع این موارد نه آسیب زا هستند و نه آزاردهنده.
فقط کافی است تا افراد کمی آستانه تحمل خود را بالا برده و پذیرای سلایقی متفاوت باشند. یکی از این موارد، تفاوت در نوع تفریحات باشد. داشتن تفریحاتی یکسان شاید آرزوی خام برخی افراد باشد، اما در واقع داشتن چند تفریح مشترک و داشتن تفریحات جداگانه برای هر یک از همسران شرایط بسیار مناسب‌تری است. بهتر است تفاوت‌هایی را که میان ما و همسرمان وجود دارد به درستی شناسایی کرده و موارد آسیب زا و غیرقابل آسیب زا را نیز به درستی تشخیص دهیم.به این ترتیب تمایل ما به تغییر دادن همسرمان در مواردی که لزومی ندارد می‌تواند به درستی کاهش پیدا کند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 20-08-1394, 07:56   بازدیدها : 1610   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .