ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه آرامش کودک اوتیسمی را به او بازگردانیم

چگونه آرامش کودک اوتیسمی را به او بازگردانیم

چگونه آرامش کودک اوتیسمی را به او بازگردانیم

بی نظمی در خواب کودک یک امر عادی محسوب می شود و بسیاری از خانواده ها با این موضوع مشکل دارند. در مطالب قبلی روش هایی برای تنظیم خواب بهتر کودکان به شما ارائه دادیم. اما بی خوابی و مشکلات خواب در کودکان اوتیسمی بیشتر از کودکان عادی به چشم می خورد و این موضوع در 40 الی 80 درصد کودکان مبتلا به این بیماری وجود دارد.
افراد مبتلا به اوتيسم با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند كه يكي از آنها بي‌نظمي‌هاي مربوط به خواب آنهاست.
بايد توجه داشت خواب يك مؤلفه مهم در سلامتي محسوب مي‌شود ابتلا به بي‌خوابي در كودكان مبتلا به اوتيسم هنوز مشخص نيست اما در هر حال خواب يك فاكتور ضروري براي رشد، بازسازي بدن، بالا بردن توان سيستم ايمني بدن، يكپارچه كردن حافظه و يادگيري است.
در كودكان مبتلا به اوتيسم فشارهاي ناشي از نارسايي خواب، مشكلات رفتاري هنگام روز آنها را باعث مي‌شود و نداشتن برخورد صحيح با آنها شرايط را وخيم‌تر مي‌كند.
علاوه بر اين مشكلات خواب در اين كودكان به مشكلات خواب والدين و حتي ديگر افراد خانواده و افزايش استرس منجر مي‌شود.
دلايل عمده اختلال خواب كودكان مبتلا به اوتيسم
مهم‌ترين علت بي‌نظمي‌هاي خواب در كودكان مبتلا به اوتيسم تأثيرات محيطي و يا شكل‌گيري غيرعمدي رفتار با آنها است. به عنوان نمونه والدين به صورت غيرعمدي مي‌توانند در تشديد اين مشكل نقش داشته باشند براي مثال تكان دادن كودك يا جابه‌جا كردن وي هنگامي كه خواب است، ريتم خواب كودك را مختل مي‌كند.
يك دليل عمده ديگر خواباندن كودك در اتاقي است كه در طول روز آنجا بازي مي‌كند.
چون كودكان مبتلا به اوتيسم بيش از ساير كودكان دچار اختلالات ريتم خواب مي‌شوند بنابراين تنظيم ملاتونين بدنشان نيز طبيعي نيست. ملاتونين يك هورمون است كه چرخه خواب را تنظيم مي‌كند، بنابراين اين كودكان حساسيت‌هاي بيشتري نيز دارند. به عنوان مثال حساسيتشان نسبت به نور، صدا و يا تماس بيشتر است، بنابراين اتاق خوابشان بايد جايي باشد كه سر و صداي كمتري به آن راه پيدا كند؛ زيرا اگر كودك هنگام خواب بيدار شود، ديگر نمي‌تواند با شرايط محيطي كه وابسته به خواب است ارتباط برقرار كرده و دوباره بخوابد.
مشكلات جسمي از علل ديگر مؤثر در اختلالات خواب كودكان مبتلا به اوتيسم است كه با فاكتورهاي خواب تداخل پيدا مي‌كند.
رفلاكس معده، آلرژي‌ها، وقفه تنفسي هنگام خواب، تشنج‌هاي شبانه و مشكلات مغزي مانند اختلالات دوقطبي و اضطراب‌هاي شديد، از بيماري‌هايي هستند كه خواب شبانه را مختل مي‌كنند.
راهكارهاي حل مشكل
براي حل اين مشكل پزشكان پيشنهاد مي‌كنند كه والدين يك دفترچه خواب براي كودك خود تنظيم كنند و زمان خواب و تعداد دفعاتي كه كودك هنگام شب از خواب برمي‌خيزد را يادداشت كنند.
دفترچه خواب به خانواده كمك مي‌دهد كه نسبت به الگوها و شرايط محيطي كه ممكن است به‌طور غيرعمدي در مشكلات خواب نقش داشته باشند آگاه شوند، علاوه بر اين كودك نيز براي دنبال كردن برنامه زمانبندي خواب خود تشويق مي‌شود و اطمينان قلبي براي درمان خود
پيدا مي‌كند.
خانواده‌ها بايد در نظر داشته باشند برنامه خواب كودك خود را در اولويت قرار دهند زيرا توجه و پيگيري والدين اثرات بسيار مثبتي بر آرامش و تحريك و تشويق كودك براي اجراي برنامه زمانبندي خواب خود دارد.
مشورت با يك متخصص رفتاردرماني نيز براي گرفتن پيشنهادات وي در درمان مشكلات خواب كودك ضروري است.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 5-07-1394, 14:33   بازدیدها : 879   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .