ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » شیوه اصولی تغییر رفتارهای بچه

شیوه اصولی تغییر رفتارهای بچه

شیوه اصولی تغییر رفتارهای بچه

با این برنامه هفتگی می توانید در رفتار و رویه فرزندتان را اصلاح کنید و وی را به صورت اصولی و روانشناختی تنبیه کنید.
وقتی می بینید که نمی توانید رفتارها و عادت های بد بچه خود را تغییر دهید، این راهکارهای کارشناسان را برای تنبیه آنها به صورت روزانه به مدت یک هفته امتحان کنید.
روز اول: واکنش نشان ندهید
اول بفهمید که چه کاری را اشتباه انجام داده اید. کارشناسان می گویند اشتباهی که خیلی از والدین مرتکب می شوند، واکنش نشان دادن به رفتار بد بچه هاست. برای اینکه توجه منفی بهرحال از هیچ توجهی بهتر است. شاید نگران باشید که در صورت بی اعتنایی کردن شما، چه اتفاقی می افتد. سعی کنید به بچه هایتان در مورد سیاست جدید رفتاری خود در یک زمان آرام توضیح دهید و بگویید اگر کسی از این لحظه به بعد بهانه گیری کند، شما صدای آنها را نمی شنوید. اگر بچه ها همچنان به غر زدن و اذیت کردن ادامه داند، بی اعتنایی کنید. معمولا با این شیوه، بچه دست از غر زدن برمی دارد.
روز دوم: مثبت و خوشبین بمانید
فردای آن روز حتما انتظار دارید که بچه ها دوباره همان رفتارها را تکرار کنند. اما کارشناسان می گویند انتظار بد بودن از بچه ها یک نوع پیش گویی است. وقتی خودتان روی بچه اسم می گذارید، حتما این اسم و لقب مثبت باشد. سعی کنید به آنها دلگرمی دهید و آن ها را تشویق کنید. مثلا وقتی بچه شما پازل هایش را پیدا نمی کند، به او بگویید که می تواند یک چیز خوب با پازل های دیگر بسازد. اگر او همچنان گفت: «نه نه نه» صبر کنید. خوشبین بودن شما حتما در این زمینه جواب می دهد.
روز سوم: رفتارتان را اصلاح کنید
رفتار بد خود را اصلاح کنید. مثلا به جای داد زدن، با خونسردی استدلال کنید. صبح ها وقتی عصبانی می شوید، به جای اینکه به بچه هایتان بگویید که سریع تر کارهایشان را بکنند، خیلی آرام به آنها بگویید که پنج دقیقه دیگر از خانه راه می افتید در غیر این صورت نمی توانید به مدرسه برسید.
روز چهارم: شیوه درست تنبیه
ممکن است فکر کنید بچه ها از قصد کاری می کنند تا شما را اذیت کنند. اما کارشناسان می گویند که آنها برای هر کار خود دلیلی دارند.  برای همین باید بدانید چه کار کرده اید که باعث شده بچه بدرفتاری کند. کاری کنید که او بداند شما او را پذیرفته و درک کرده اید. حتی اگر او را تنبیه کرده اید. اگر بچه هایتان با هم دعوا می کنند و اگر یکی از آنها دیگری را سرزنش می کند، وقتی طرف یکی از آنها را می گیرید، حتما دلیل قانع کننده ای برای فرزند دیگرتان داشته باشید.
روز پنجم: استمرار داشته باشید
شاید قابلیت شما در کنترل اوضاع بستگی به خودتان داشته باشد. اما باید در رفتار تربیتی خود استمرار نشان دهید و توقع هایتان را کاملا صریح به بچه ها بگویید  و اجازه ندهید که از کوره در بروید. این کار در بهبود رفتار بچه تاثیر زیادی دارد.
روز ششم: اما گاهی اوقات قوانین را تغییر دهید
اگرچه چنین کاری در ابتدا با واکنش بد بچه ها روبرو می شود. مثلا اگر قرار است عادت های بد تلویزیون تماشا کردن آنها را اصلاح کنید، این طور رفتار کنید. اگر آنها زیاد تلویزیون می بینند، زمان تماشای تلویزیون را کمتر کنید. آنها ممکن است فریاد بزنند و داد وبیداد کنند. ریموت تلویزیون را بردارید و به آشپزخانه بروید. قانون روز اول را به یاد بیاورید. به این اعتراض ها بی اعتنایی کنید. این کار به هیچ وجه ساده نیست. بعد از مدتی بچه ها آرام می شوند. بچه ها با هر تغییری به ناخوشایند ترین روش مقابله می کنند ولی شما باید به آنها بفهمانید که از موضع خود عقب نشینی نمی کنید.
روز هفتم: استراحت و ریلکس کردن
همه یک روز در هفته استراحت می کنند، درست نیست؟ شاید فکر کنید که مادران هرگز زمان استراحت ندارند. این درست است. شاید فکر کنید که بچه های شما هرگز اجازه نمی دهد که روی مبل دراز بکشید و آنها هم بی سروصدا یک روز آرام را سپری کنند. اما با این تغییر در شیوه های تنبیهی می توانید به شست وشوی لباس ها و حتی بردن بچه ها به یک پیک نیک هم برسید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. بدون اینکه هیچ دعوا یا جرو بحثی بین شما شکل گیرد. البته همه این استراتژی ها را باید چند بار در ماه تکرار کنید تا به صورت عادت در آیند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 3-07-1394, 17:22   بازدیدها : 725   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .