ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » تقویت خودباوری کودک

تقویت خودباوری کودک

خانواده‌ها باید از مقایسه فرزندانشان با کودکان دیگر پرهیز کنند،  باید به تفاوت‌های فردی کودکان توجه شود و والدین سعی کنند الگوی مثبتی برای کودکان خود باشند، چرا که کودکان از والدینشان الگو برداری و رفتار والدین خود را تقلید می‌کنند.
اعتماد به نفس بالا، مدافع کودک در مبارزه با مشکلات زندگی است، کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، زمان کوتاه تری برای کنار آمدن با تعارضات و فشارهای زندگی صرف می‌کنند، شاد هستند و از زندگی لذت می‌برند، این کودکان واقعیت‌ها را می‌بینند و به طور کلی خوشبین هستند.
ثریا زارعی، یک کارشناس علوم تربیتی با اشاره به این‌که اعتماد به نفس از دوران شیرخوارگی(صفر تا دو سالگی) شکل می‌گیرد، توضیح داد: در این دوران کسب مهارت‌های حرکتی شناختی و موقعیت کودک در انجام بعضی فعالیت‌های مربوط به خود مانند توانایی راه رفتن و غذا خوردن به رشد خودباوری و اعتماد به نفس کودک کمک مؤثری می‌کند.
وی با بیان این‌که باور کودک درباره خود بر مبنای تعاملات او با دیگران به خصوص در ارتباط با والدین شکل می گیرد، افزود: داشتن رابطه صحیح والدین با کودکان کمک مؤثری به تقویت خودباوری کودک می‌کند.
وی با بیان اینکه کودکان دارای اعتماد به نفس با دیگران راحت ارتباط برقرار می‌کنند و در دوست یابی موفق هستند، تصریح کرد: این کودکان از فعالیت‌های گروهی لذت می برند و نسبت به خود و دنیای اطراف خود خوشبین هستند و در صورت مخالفت دیگران با او، از عقیده خود دفاع می‌کنند و وقتی که کاری را شروع می‌کنند، آن را به پایان می‌رسانند و اگر در کاری شکست بخورند مأیوس نمی‌شوند و با انرژی بیشتری، دوباره پیش می‌روند.
این کارشناس با ذکر این نکته که مهارت‌های حل مسئله در کودکان باید تقویت شود، افزود: والدین باید فعالیت‌های جدید را با کودکان خود طرح ریزی کنند و در خلال انجام این فعالیت‌ها سعی کنند تا نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنند.
زارعی با بیان این نکته که کودکان نیازمند توجه و احترام هستند، تصریح کرد: والدین باید زمان مناسبی را به کودکان خود اختصاص دهند و به صحبت‌های کودکان خود گوش داده، همچنین از نصیحت کردن مستقیم فرزندان خود بپرهیزند.
وی بیان کرد: والدین باید محبت خود را به کودک نشان دهند و به آنها بگویند که چقدر دوستش دارند و همچنین انتظارات خود را با سن، هوش، توانایی و مهارت‌های کودک تطبیق داده و به آنها اجازه دهند تا عقایدش را با شهامت بیان کنند و از ضمیر شخصی او استفاده کنند.
زارعی با ذکر این که نباید کودکان را تحت فشار قرار دهند و از بکن نکن‌های بی مورد پرهیز کنند، افزود: والدین باید از اشتباهات کوچک فرزندان خود چشم پوشی کنند و در تقویت رفتارهای مثبت او تلاش کنند.
این کارشناس با اشاره به این‌که والدین باید برای تلاش کودک خود و نتیجه کارشان ارزش قائل شوند، تصریح کرد: باید افکار غیرمنطقی کودک نسبت به خود را تصحیح کرده و درک نادرست کودک که در بسیاری از موارد منجر به ایجاد درک نادرست از خود می‌شود را از بین برد.
زارعی خاطرنشان کرد: عکس العمل مناسب والدین در تقویت و ایجاد اعتماد به نفس کودکان نقش کلیدی دارد و باید تلاش کرد تا در کوچکترین نهاد اجتماعی که همان خانواده است زمینه‌های لازم و ضروری تقویت اعتماد به نفس کودکان خود را فراهم کنند

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 3-07-1394, 14:15   بازدیدها : 840   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .