ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » در سنین نوجوانی ازدواج چه خطراتی دارد؟

در سنین نوجوانی ازدواج چه خطراتی دارد؟

ازدواج نوجوانان یک مسئله پیچیده ای است که دلایل زیادی برای نگرانی دارد.کودکان و نوجوانان  بین سن 12 – 14 سال معمولا رابطه جنسی بدون برنامه ریزی قبلی دارند. آنها بیشتر درباره  رابطه جنسی  صحبت میکنند. تا دو سوم بارداری در سن نوجوانی 18سالگی رخ می دهد.بارداری نوجوانان بارداری در سن دختران 19 و یا جوان تر وجود دارد.ازدواج نوجوانان و نوزادان متولد شده از سال 1990 کاهش یافته است به همین  علت استفاده از کاندوم افزایش یافته است
اگرچه ازدواج در سنین پایین توصیه می شود اما واقعیت این است که این سن، نباید در ابتدای نوجوانی باشد. ازدواج در دوران نوجوانی به دلیل اینكه فرد هنوز به آمادگی و شرایط لازم از نظر روحی و جسمی برای تشكیل خانواده نرسیده نمی تواند چشم انداز روشنی داشته باشد.
مشکلات ازدواج در دوران نوجوانی از خود آن بر نمی‌خیزد، بلکه برخاسته از عدم آمادگی افراد برای پذیرش تعهدات زندگی و نقش‌ های ناشی از آن است. نوجوان حتی اگر از میانگین تجربه، هوش و درک سن خود بالاتر باشد، یعنی حتی اگر از هم سن و سالانش هم جلوتر باشد و بیشتر شبیه بزرگسالان به نظر برسد، باز هم میوه‌ی نارسی است که کامل شدن آن نیازمند مرور زمان و مراقبت های ویژه، آن هم در فضایی خاص است.
صرف رسیدن به سن بلوغ نمی تواند شرط خوبی برای ازدواج باشد. حتی اگر قانون این مجوز را بدهد، باز هم زندگی مشترک ظرافت هایی دارد که درک آن نیازمند بلوغ روانی و اجتماعی است.
 
پیامدهای منفی و مخرب ازدواج در سنین نوجوانی
1.دختر یا پسرهای نوجوان به دلیل اینكه هنوز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… نرسیده اند، بسیاری از مهارتهای لازم برای رسیدن به یك زندگی موفق و پیروز را كسب نكرده اند به همین دلیل معمولاً در زندگی مشتركشان با ناسازگاری ها و اختلافات بسیاری رو به رو می شوند.
 
2.با توجه به این که افراد در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند، ممکن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته و پس از ازدواج دچار پشیمانی شود. خیلی وقت ها دیده ایم افرادی که در سنین نوجوانی ازدواج کرده اند، گفته اند که من آن زمان کم تجربه بودم و نمی دانستم در زندگی دنبال چه چیزی هستم. الان سلیقه ام عوض شده و انتظارات دیگری از همسرم دارم.  این اتفاق به دلیل تغییر نگرش ها و رشد فکری او می افتد.
نوجوان حتی اگر از میانگین تجربه، هوش و درک سن خود بالاتر باشد، یعنی حتی اگر از هم سن و سالانش هم جلوتر باشد و بیشتر شبیه بزرگسالان به نظر برسد، باز هم میوه‌ی نارسی است که کامل شدن آن نیازمند مرور زمان و مراقبت های ویژه، آن هم در فضایی خاص است
 
3. نوجوانان به دلیل ازدواج در سنین پایین، پس از مدتی که در جمع همسالان خود قرار می ‌گیرند دچار ناامیدی ‌شده و احساس می ‌کنند با ازدواج، بسیاری از موقعیت ‌های زندگی مجردی را از دست داده ‌اند.
 
4.در صورتی که دختران در سن پایین باردار شوند (زیر 18سال) احتمال بروز مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا در دوران بارداری، کم‌خونی و عوارض زایمان، به دنیا آوردن نوزاد زودرس با وزن کم یا نوزادی با بهره‌ هوشی پایین و یا نوزاد مرده وجود دارد.
 
5.معمولاً خانواده ‌ها و بزرگ‌ترها به دلیل اینكه گمان می كنند فرزندشان سن كمی دارد و قادر به حل همه مشكلات زندگی مشترك نیست سعی می كنند به گونه های مختلفی در زندگی خصوصی آن‌ها دخالت ل ؟کرده و به قولی آنها را راهنمایی نمایند. در حالیكه این جریان معمولاً پس از پختگی افراد به دلیل عادت والدین نیز ادامه می یابد و زندگی را از كنترل زن و مرد خارج می كند.
 
هر چند این مقاله درصدد نفی مطلق ازدواج های دوره ی نوجوانی نیست ( به خصوص جهت دختران) و اذعان دارد مواردی به چشم خورده که ازدواج های موفقی را توانسته اند داشته باشند ، ولی به نظر می رسد در شرایط کنونی باید از پختگی و آمادگی دختر و پسر مطمئن شد که یکی از زمینه های پختگی آنان سن بالاترشان خواهد بود .

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 2-07-1394, 23:31   بازدیدها : 1843   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .