ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » همسرتان در چه زمان از روز سرحال است؟

همسرتان در چه زمان از روز سرحال است؟

همسرتان در چه زمان از روز سرحال است؟

شاید خودتان نیز حس کرده باشید که همسرتان در ساعاتی از شبانه روز نسبت به دیگر زمان ها با نشاط تر و خوشحال تر است. از طریق ساعات نشاط همسرتان می تواند به خصوصیت و شخصیت های او تا حدود پی ببرید. با ما همراه باشید.
جالب است بدانید طی سال های اخیر پژوهش های روان شناسی جالبی در مورد ریتم های شبانه روزی انسان ها صورت گرفته است. این پژوهش ها نشان می دهند، آدم ها با هم فرق دارند و هر کدام در ساعت خاصی از شبانه روز می توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. مثلا اگر دوست شما صبح ها بهتر می تواند درس بخواند دلیل نمی شود که شما هم همانند او صبح ها بازدهی بیشتری داشته باشید مگر این که شما هم آدم صبح باشید. این که شما در چه ساعتی از شبانه روز سرحال ترهستید، می تواند چیزهای زیادی را درباره شخصیت تان نشان دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهند، اگر آدم صبح باشید مغزتان صبح هنگام بیشترین تحریک پذیری را دارد و اگر آدم عصر باشید مغزتان شب ها بیشتر فعالیت دارد و همین تفاوت می تواند ویژگی های شخصیتی خاصی را در شما شکل دهد.
 
 
سحرخیزها باهوش ترند یا شب زنده دارها؟
شما جزو کدام دسته از آدم ها هستید، آیا معمولا شب ها تا دیروقت بیدار می مانید تا کارهای تان کامل تمام شود و با خیال راحت صبح بخوابید؟ یا ترجیح می دهید زود بخوابید تا صبح زودتر بیدار شوید و ادامه کارهای تان را انجام دهید؟ خیلی از ما آدم ها، آدم صبح هستیم، یعنی تمرکز و بازده کاری و حتی خلق مان در صبح بهتر از عصر است، بعضی های مان هم البته عصرها و شب ها به مراتب بهتریم. در سال های اخیر عده ای از محققان در دانشگاه «آلبرتا» کشف کرده اند، تفاوت های زیادی در کارکرد مغزی افراد سحرخیز و شب زنده دار وجود دارد. یکی از نکاتی که در این پژوهش های مورد بررسی قرار گرفته است، رابطه بین هوش و «آدم صبح یا عصر» بودن است.
 
 
ساعت اوج عملکرد مغز
متخصصان اعصاب و روان در این دانشگاه ۲ گروه از افراد را با هم مقایسه کرده اند، یک گروه افراد صبح که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند و بیشترین بازدهی را در صبح ها دارند و گروه دیگر افراد عصر که شب ها بیشتر احساس سرزندگی می کنند.روی این ۲ گروه ۱۸ مطالعه اساسی صورت گرفت. همه این شرکت کننده ها در ۴ زمان از روز مورد آزمایش قرار گرفتند، یکی در ساعت ۹ صبح، یکی در ساعت یک بعدازظهر، یکی ۵ بعدازظهر و یکی ۹ شب. از تحقیقات این نتیجه به دست آمد که تحریک پذیری مغزی افراد صبح در طول روز به تدریج کاهش می یابد، در واقع آن ها صبح بیشترین تحریک پذیری را دارند و عصر و شب کمترین حد اما افراد عصر برعکس این حالت هستند، بیشترین فعالیت مغزی این افراد حدود ساعت ۹ شب است.
 
 
آدم های شب در طول روز قوی تر می شوند
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عملکرد نخاعی در طول روز در هر ۲گروه افزایش می یابد ولی همان طور که قبلا گفتیم تحریک پذیری مغزی در آدم های صبح در طول روز به تدریج کاهش می یابد ولی در آدم های شب افزایش می یابد. به عبارتی آدم های صبح در طول روز تحریک پذیری مغزشان کاهش یافته ولی عملکرد نخاعی شان افزایش می یابد، یعنی این ۲ حالت در جهت عکس هم حرکت می کنند، به همین دلیل اثر یکدیگر را متعادل کرده و افراد شب به تدریج توانایی و عملکردشان افزایش می یابد، چون عملکرد نخاعی و تحریک پذیری مغزی هر ۲ افزایش می یابند تا در نهایت این افراد بیشترین کارایی را در شب پیدا می کنند.
 
 
قدرت بدنی متفاوت
فقط عملکرد ذهنی نیست که تحت تاثیر آدم صبح یا عصر بودن قرار می گیرد، عملکرد بدنی و ورزشی هم از این امر مستثنا نیست. در این مورد یک تحقیق جالب انجام شده است:
در این تحقیق بازیکنان لیگ بیس بال ایالات متحده به ۲ دسته که آدم صبح یا عصر بودند، تقسیم شدند. معلوم شد که عملکرد آن ها از لحاظ میزان موفقیت در پرتاب ها تحت تاثیر زمان مسابقه قرار می گیرد البته به سبب کم بودن تعداد کسانی که در تحقیق شرکت داده شده بودند، این تحقیق از لحاظ آماری چندان محسوب نشد.
 
 
آیا می توانید خود را تغییر دهید؟
بسیاری از تحقیقات نشان می دهند، بیش از ۵۰ درصد عادت های خوابی هر کسی ژنتیک است و در نتیجه یک آدم صبح نمی تواند به راحتی در خود عادت شب زنده داری را در خود به وجود بیاورد تا توانایی های خود را افزایش دهد البته شرایط محیطی و اجتماعی هم می تواند تاثیر بسیاری در عادت مربوط به خواب به وجود بیاورد. مثلا اگر فرد بچه کوچکی داشته باشد مجبور می شود به خاطر او صبح ها زودتر بیدار شود اما اگر آدم شب هستید و می خواهید صبح ها زودتر بیدار شوید چاره ای نیست جز این که شب ها زودتر به تختخواب بروید.
 
 
شب زنده دارهای غیر قابل اعتماد
براساس تحقیقاتی در سال ۲۰۰۸ که توسط روان شناس معروف «مارینا گیامنیترو» انجام شده است، معمولا کمتر می توان به آدم های شب اعتماد کرد. این افراد معمولا احساساتی تر هستند و خیلی شخصیت با ثباتی ندارند. معمولا این گونه افراد بیشتر مستعد معتاد شدن هستند و احتمال بیشتری هم دارند که دچار عادت های بد غذایی شوند. همچنین ممکن است که این افراد به سیگار روی بیاورند.
 
 
خروس ها درس خوان تر هستند
آدم های صبح یعنی؛ کسانی که عادت دارند صبح زود بیدار شوند. آن ها معمولا وظیفه شناس تر و پیگیرترند و بیشتر می توانند در فعالیت های گروهی شرکت کنند و میزان همکاری و مشارکت بیشتری در کارها دارند، آن ها همچنین در فعالیت های آکادمیک موفق ترند و درجات بهتری را می توانند کسب کنند البته آن هایی که آدم عصر هستند، آدم های کنجکاوتری هستند که بیشتر در پی یافتن چیزهای تازه هستند.
 
 
جغدها باهوش ترند
در جریان یکی دیگر از تحقیقات، ۴۲۰ نفر که آدم صبح یا عصر بودند، با استفاده از تست های سنجش ضریب هوشی مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه تحقیق جالب بود:
بر خلاف باور سنتی جامعه، آن هایی که در ساعات عصر، بهتر هستند ضریب هوشی بالاتری نسبت به آدم های صبح دارند! همین نتیجه منشأ بحث ها و تئوری هایی در مورد ماهیت توانایی های شناختی آدمی شده است.تحقیقات دیگری در دانشگاه اقتصاد لندن نشان می دهد، افرادی که آی کیوی پایین تری دارند بیشتر تمایل دارند کارهای شان را در طول روز انجام دهند.
 
 
صبح یا شب بودن چه تاثیری روی کار شما دارد؟
آدم های صبح برای رفتن به سرکار مشکلی ندارند چون صبح ها راحت بیدار می شوند و شب ها نیز برحسب شرایط بدنی شان زود به تختخواب می روند اما آدم های شب، صبح ها برای رفتن به سرکار خیلی سخت از خواب بیدار می شوند و شب ها بنا بر نوع شخصیت شان تازه سرحال می شوند و دیر به تختخواب می روند و خیلی کمتر می خوابند و در بیشتر طول روز خواب آلود به نظر می رسند. به همین دلیل همیشه آدم های صبح، هنگام کار صبحگاهی سرحال می بینیم ولی آدم های شب را تازه در پایان کار سرحال می شوند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 31-06-1394, 22:41   بازدیدها : 1109   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .