ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » استرسی که رابطه زناشویی را بهم می ریزد

استرسی که رابطه زناشویی را بهم می ریزد

استرس یکی از عواملی است که از هر جهت برای فرد مضر است. از تاثیرات منفی آن بر بدن فرد که بگذریم ، این موضوع می تواند روابط اجتماعی شخص را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. استرس می تواند روابط زناشویی را نیز دچار مشکل کند.
امیر و هما چند سالی است که ازدواج کرده اند و روابط عاطفی خوبی بین شان برقرار است اما هما از این مساله گله مند است که چرا امیر با نزدیک شدن به موعد پرداخت قسط های بانک یا ساده تر از آن، دیدن قبض های برق و گاز و…
یا حتی نزدیک شدن به موعد مقرر جابجایی خانه، از ۳ ۲ ماه قبل، دچار استرس می شود و تا نیمه های شب بیدار می ماند. امیر تمام این رفتارها را ناآگاهانه دارد و در مورد آنها با هما صحبتی نمی کند، غافل از اینکه رفتارهایی مانند جویدن ناخن، تکان دادن پا و… باعث اذیت و آزار هما می شود و تلاش او در این مدت برای ایجاد آرامش و کمتر کردن استرس، کارساز نبوده است…
استرس و تبعات آن نقش موثری در روابط انسان ها، به خصوص زوج ها دارد و کم نیستند زوج هایی که به کوچک ترین استرس ، واکنش غیرمعقولی نشان می دهند. با آنکه ممکن است به ظاهر روابط عاطفی این قبیل زوج ها کاملا خوب و عادی به نظر برسد، اما ادامه چنین رفتاری به مرور زمان روابط عاطفی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در گفت وگو با دکتر محمدرضا صفری نژاد، استاد اورولوژی دانشگاه و رییس علمی انجمن سلامت خانواده، کوشیده ایم علل بروز استرس در زندگی مشترک و راهکارهای مدیریت استرس را بررسی کنیم.
بیشتر استرس ها در زندگی مشترک از چه عللی نشات می گیرد؟
استرس های روزانه ۲ منشاء اصلی دارند؛ یا از درون خانواده منشاء می گیرند یا اینکه خارج از خانواده و از محیط بیرون به زوج ها تحمیل می شوند. معمولا واکنش افراد به موارد استرس زا متغیر است؛ ممکن است موقعیتی که برای یک زوج استرس زا تلقی می شود، برای زوج دیگری کاملا عادی باشد.
۴ عامل اصلی که ممکن است در محیط خانواده باعث بروز استرس شوند، عبارتند از: شغل، مسایل اقتصادی، زناشویی و والدین. زوج ها باید بدانند موقعیت های استرس زا چگونه می تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهند و اگر نمی توانند از قرارگیری در این شرایط اجتناب کنند، باید آنها را شناسایی و شیوه مناسبی اداره و کنترل کنند. به علاوه، باید به یکدیگر این فرصت را بدهند تا در مورد اینکه چه مسایل و موقعیت هایی باعث استرسشان می شود، صحبت کنند.
چگونه می توانیم استرس را در زندگی مشترک به گونه ای کنترل کنیم که بر روابط عاطفی تاثیر نگذارد؟
بیشتر اوقات وقتی می گوییم به شدت دچار استرس شده ایم، اگر بپرسند چه چیزی باعث ایجاد این حالت شده، شاید نتوانیم به درستی جواب دهیم زیرا استرس حالتی مکارانه دارد و باید زمان صرف شود تا فرد بتواند علت آن را پیدا کند و با همسرش در میان بگذارد. اولین گام در کاهش سطح استرس، این است که بتوانیم چیزی که باعث آزار و استرس شده، پیدا و توصیف کنیم. وقتی فردی از مساله ای که منجر به بروز استرس در همسرش شده، آگاهی داشته باشد، می تواند، راه هایی پیدا کند تا باعث افزایش استرس در او نشود. کسی که دچار استرس می شود، باید سعی کند به همسرش بفهماند چرا قرارگیری در فلان موقعیت، باعث ایجاد این حالت در او می شود. با آنکه شاید برای حل تمام مشکل ها یا از بین بردن موقعیت های استرس زا، راه حلی نباشد ولی صحبت درباره آن و به اشتراک گذاشتن احساسات، باعث حل مشکل و کمترشدن استرس خواهد شد. نکته ای که افرادی مانند امیر، باید به آن توجه بیشتری داشته باشند تا باعث بروز مشکلات در زندگی شان نشود.
یعنی داشتن روابط مطلوب و صمیمیت در زندگی مشترک، نقش موثری در کمرنگ شدن استرس دارد؟
یکی از عوامل مهم در شکل گیری یک ازدواج موفق، صمیمیت است. بسیاری از افراد صمیمیت را در برقرار کردن رابطه زناشویی می دانند، در صورتی که منظور از صمیمیت، بسیار فراتر از برقراری رابطه زناشویی است. صمیمی بودن یعنی زوج افکار و احساسات خود را آشکارا بیان کنند (گرچه بیان آن مشکل است) و صادق باشند که به آن «صمیمیت عاطفی» گفته می شود. وجود چنین رابطه ای به خصوص در مواردی که یکی از طرفین دچار استرس شده است، این فرصت را به طرف مقابل می دهد از او حمایت کند. گاهی وقتی که همسران صرف صحبت با دوستان خود می کنند، بیشتر از زمانی است که به هم اختصاص می دهند، چون احساس می کنند شاید همسرشان نتواند مشکل آنها را بفهمد. درحالی که یکی از آسیب رسان ترین موارد به روابط دو جانبه و ایجاد احساس طردشدن در طرف مقابل، دوری کردن از او در مواجهه با موقعیت های استرس زاست. مشکلی که امیر و هما با آن دست به گریبانند.
معمولا استرس های کاری روی رفتار افراد تاثیر می گذارند. این استرس ها چه زمانی می توانند مشکل ساز باشند؟
نتایج بررسی ها نشان می دهد استرس کاری، از عوامل مهم و موثر در ایجاد نارضایتی زوج ها از ازدواج است. در قرن بیست و یکم، اعتیاد به اینترنت، صحبت زیاد با تلفن همراه و نامه های الکترونیکی و… از دیگر مواردی است که در روابط بین زوج ها آثار سوء دارد و باعث می شود زن یا شوهر احساس تنهایی کنند و به مرور زمان رابطه شان آسیب ببیند. زوج ها باید ارتباط با همدیگر را مانند یک شغل تمام وقت بدانند و اگر یکی از طرفین غرق در کارها و استرس های روزانه است و با وجود تلاش زیاد نمی تواند به زندگی طبیعی برگردد و این مشکلات را حل کند، مشورت با کارشناسان اهمیت پیدا می کند زیرا علایمی مانند افسردگی، تنهایی و تغییر خلق از پیامدهای اهمیت ندادن به استرس در زندگی مشترک یا خارج از محیط خانه است. استرس در اشکال متعدد می تواند به فرد روی بیاورد و نباید فراموش کرد برخورد افراد مختلف با استرس متفاوت است. گرچه نمی توان تمام استرس های زندگی روزمره را برطرف کرد ولی باید دانست چگونه می توان با آنها برخورد کرد.
زوج هایی مثل امیر و هما برای مدیریت استرس باید چه مهارت هایی را در زندگی مشترک به کار ببرند؟
در بسیاری از کشورها، دوره های آموزشی برای بهبود روابط بین زوج ها وجود دارد. شرکت در این دوره ها گاهی زندگی هایی که در حال ازهم پاشیدن است، نجات می دهد. این آموزش ها به زوج ها مهارت و اطلاعات و منابعی را در اختیار آنها قرار می دهد، تا برخوردی صحیح و مناسب داشته باشند و روابط خود را با همسرشان بهبود دهند. بسیاری از زوج ها علاوه بر اینکه توانایی و مهارت مدیریت استرس را در زندگی مشترک ندارند متاسفانه وقتی دچار استرس می شوند، سکوت اختیار می کنند درحالی که این کار باعث عصبانیت و کاهش آستانه تحمل می شود و می تواند باعث ایجاد فاصله بین زوج شود. اینکه هما پس از گذشت این مدت زمان از ازدواجشان، از رفتار همسرش خسته شده، به این دلیل است که امیر از صحبت کردن درباره مسایلی که باعث بروز استرس در او می شود، امتناع می کند. درحالی که صحبت در مورد حوادثی که در زندگی روزمره اتفاق افتاده، باعث تقویت روابط خواهد شد و فرد را آماده می کند تا در مورد مسایل بزرگ تر و با اهمیت تر نیز صحبت کنند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 31-06-1394, 14:13   بازدیدها : 1173   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .