ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » محیطی که کودکان لجباز درآن پرورش می یابند

محیطی که کودکان لجباز درآن پرورش می یابند

محیطی که کودکان لجباز درآن پرورش می یابند

گاهی اوقات کودکان فقط به این دلیل لجبازی می کنند که بیش از حد خسته و یا به شدت از نظر روحی برانگیخته شده اند ولی نمی توانند احساساتشان را به  درستی بروز دهند.
فردی که دچار اختلال لجبازی و نافرمانی است رفتارهای منفی گرایانه و لجبازی او به شکل یک‌دندگی مستمر و مقاومت در برابر دستورالعمل‌ها و عدم تمایل به مصالحه و سلطه پذیری یا جر و بحث با بزرگسالان یا همسالان بروز می کند.
همایون ابراهیمی‌مقدم روانشناس گفت: مهمترین مشخصه‌ی اختلال لجبازی و نافرمانی الگوی رفتاری مکرر منفی‌گرایی، لجبازی، نافرمانی و خصومت در برابر والدین است که با ویژگی‌های خاصی او همراه است. این ویژگی‌ها از کوره در رفتن، مشاجره با بزرگترها، سرپیچی عمدی و امتنان از قواعد بزرگترها، زودرنجی، حساسیت و دلخوری سریع، عصبانیت، اوقات تلخی،‌ کینه‌توزی و انتقام‌جویی می‌باشد.
وی افزود: فردی که دچار این مشکل است رفتارهای منفی‌گرایانه و لجبازی او به شکل یکدندگی مستمر و مقاومت در برابر دستورالعمل‌ها و عدم تمایل به مصالحه و سلطه‌پذیری یا جر و بحث با بزرگسالان یا همسالان بروز می‌کند.
ابراهیمی‌مقدم تصریح کرد: لجبازی و نافرمانی ممکن است شانس تخطی عمدی و یا مداوم از محدودیت‌ها باشد که معمولا به شکل نادیده گرفتن دستورها، مشاجره و ناتوانی در تحمل سرزنش به خاطر بدرفتاری دیده می‌شود و به صورت ناراحت کردن دیگران با پرخاشگری کلامی و عموما بدون پرخاشگری بدنی جدی ظاهر می‌شود.
وی اظهار داشت: افرادی که این اختلال را دارند خود را لجباز و نافرمان تلقی نمی‌کنند اما رفتارهای خود را به عنوان واکنشی در برابر شرایط یا فشارهای غیرعادلانه توجیه می‌کنند. شیوع لجبازی و نافرمانی بین 2 تا 16 درصد گزارش شده است و از قبل از 8 سالگی تا اوایل نوجوانی بیشتر دیده می‌شود.
این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: معمولا این اختلال در خانواده‌هایی که حداقل یکی از والدین آنها سابقه‌ی اختلال خلقی، لجبازی و نافرمانی، سلوک، بیش فعالی شخصیت ضد اجتماعی و یا اعتیاد دارند بیشتر دیده می‌شود. از طرفی به نظر می‌رسد مادرانی که مبتلا به افسردگی هستند شانس ابتلای کودک آنها به اختلال لجبازی و نافرمانی افزایش می‌یابد  اما مشخص نیست که این افسردگی مادران تا چه اندازه علت رفتار مخالفت‌جویانه کودکان آنها است.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 30-06-1394, 15:12   بازدیدها : 811   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .