ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » به کرسی نشاندن حرف چه راهکارهایی دارد؟

به کرسی نشاندن حرف چه راهکارهایی دارد؟

به کرسی نشاندن حرف چه راهکارهایی دارد؟

برایتان مشکل است بگویید  لباسی که شریک زندگیتان  برایتان خریده دوست ندارید؟ با مسافرتی که خانواده درمورد آن تصمیم‌ گرفته ‌اند مخالف هستید ولی رویتان نمی شود بگویید؟ می‌دانید برنامه جدید کاری که رئیستان برایتان مشخص  کرده اشتباه  است ولی می‌ترسید در این مورد حرفی بزنید؟ از اظهار نظر در جمع می‌ترسید؟ همه‌ این ‌ها نشان دهنده این است که شما به اندازه کافی قاطعیت ندارید.
قاطعیت یک ویژگی است که بعضی افراد از آن بی‌بهره هستند. مهارتی است که فرد با داشتن آن می‌تواند صادقانه احساسات خود را بیان و بدون خجالت حق خود را مطالبه کند. اگر فکر می‌کنید با اظهار نظر در جمع یا در رابطه با نزدیکان مشکل دارید نگران نباشید؛ قاطعیت یک مهارت است و می‌توان با راهکارهایی آن را تقویت کرد.
1. سلیقه شما مال شماست
بعضی از نظرات کاملا سلیقه‌ای است و درست و غلط درباره آن‌ها معنا ندارد. شما دوست دارید در یک کلبه چوبی اتاق بگیرید اما دیگر همسفران یک ویلای لوکس را می‌پسندند. شما از رنگ سبز خوشتان می‌آید اما همسرتان این رنگ را دمده می‌داند. شما باید در عین حال که به سلیقه دیگران احترام می‌گذارید، به سلیقه خود هم پایبند باشید. اگر از رنگ سبز خوشتان می‌آید، این نظر و سلیقه شماست. نگذارید دیگران سلیقه شما را زیر سوال ببرند. درباره مسائل مهم‌تر هم همین روال را حفظ کنید. رعایت اعتدال و تبعیت از نظر جمع در مورد مسائل سلیقه‌ای بهترین راه‌حل است.
برای دادن نظر قاطع و درست باید چند نکته مهم را رعایت کنید. اول از همه سعی کنید کلمه «من» را کنار بگذارید. در جملاتتان تاکید را روی هدف و منطق ماجرا بگذارید. عصبانی بودن و نشان دادن آن شما را غیر منطقی نشان خواهد داد.
2. انتظارات بی‌ جا نداشته باشید
شما نمی‌توانید توقع داشته باشید تمام جمع مطابق نظر شما رفتار کنند. بنابراین لازم است حد و حدود خود را بشناسید. شما فردی هستید مثل تمام افراد دیگر. نباید در بحث از کسی انتظار بی‌جا داشته باشید. از افراد همان‌قدر توقع داشته باشید که در توانایی آنهاست. برای نظرتان دلیل بیاورید. اگر گفته‌های شما به ضرر کسی تمام شد که مقابلتان نشسته سعی کنید با او همدلی کنید. برای مثال اگر نمی‌خواهید با همسرتان به مهمانی بروید اول به طور قاطع بگویید: «من دوست ندارم بیایم» بعد دلیل واقعی بیاورید: «چون باید به دوستم که بیمار است سر بزنم.» سپس همدلی کنید: «می‌دانم که تو دوست داری بروی و من معذرت می‌خواهم.»
3. قاطعیت با پرخاشگری فرق دارد
این مهم‌ ترین چالش در بحث قاطعیت است. اگر در به خرج دادن رفتار قاطع دقت نشود ممکن است به پرخاشگری تعبیر شود. اما این دو تفاوت اساسی با هم دارند. کسی که قاطع است دوست‌داشتنی است. او با اعتماد به نفسی که دارد می‌تواند حرف خود را بزند و حق خود را بدون ضایع کردن حق دیگران بگیرد. او می‌تواند درباره نظرات و مشکلاتش حرف بزند و چیزی که می‌خواهد را بیان کند. کسی که قاطعیت دارد مورد احترام دیگران قرار می‌گیرد چون یاد گرفته نظرش را با احترام کامل بگوید. اما پرخاشگری یک بحث دیگر است. انسان پرخاشگر خودخواه است. به دیگران توجهی ندارد و فقط به خودش فکر می‌کند. او نظراتش را به جای احترام با عصبانیت بیان می‌کند. شاید فرد با پرخاشگری بتواند نظر خود را به کرسی بنشاند اما دیگران را ناراحت می‌کند و تاثیر بدی بر دیگران می‌گذارد. بنابراین اولین قدم برای داشتن قاطعیت و نظر دادن درست این است که احترام خود و دیگران را حفظ کنید.
سعی کنید در بحث به حرف‌های دیگران خوب گوش دهید. سپس آن‌ها را طبقه‌بندی کنید و جمع‌بندی نهایی را ارائه دهید. این کار باعث می‌شود بحث درست پیش برود. این جمع بندی نباید شکل تخریب بگیرد. حرف نفر مقابل را با صداقت و صمیمیت جمع‌آوری و بیان کنید.
4. آرام باش و بگو…
به هیچ عنوان موقع اظهار نظر عصبانی و برافروخته نشوید و اگر در موقعیت خوب و آرامی قرار ندارید و به نظراتتان مطمئن نیستید، از اظهارنظر پرهیز کنید. اگر مدام نظرات نسنجیده بدهید، اعتماد دیگران به شما از بین خواهد رفت. یادتان باشد لبخند و روی گشاده بهترین روش برای قاطعیت سالم و درست است. مراقب باشید هیچ‌گاه در بحث صدایتان را بالا نبرید و شمرده و آرام حرف بزنید. اگر دیدید فرد مقابل شما دارد کنترلش را از دست می‌دهد، او را به آرامش دعوت کنید و بعد صحبت را از سر بگیرید.
5. کلمه‌ های مسموم را بشناسید
برای دادن نظر قاطع و درست باید چند نکته مهم را رعایت کنید. اول از همه سعی کنید کلمه «من» را کنار بگذارید. سعی کنید نشان دهید تنها به خودتان فکر نمی‌کنید. در جملاتتان تاکید را روی هدف و منطق ماجرا بگذارید تا نشان دهید نظرتان خودخواهانه نیست. اگر با کسی مشکل دارید پیش از شروع بحث سعی کنید آن را فراموش کنید. عصبانی بودن و نشان دادن آن شما را غیر منطقی نشان خواهد داد و نظرات شما در این صورت قابل استناد نخواهد بود. یادتان باشد به هیچ وجه کسی را در جمع تحقیر نکنید. حرفی که طرف مقابل شما می‌زند، حتی اگر غلط و غیرمنطقی باشد باید با آرامش درباره آن حرف بزنید و قانعش کنید. به علاوه لازم است نظرات منطقی را حتی اگر مخالف میلتان باشد، بپذیرید. دیگران را قضاوت نکنید و از بحث خارج نشوید. سعی کنید تمرکز را روی‌‌ همان موضوعی که درباره آن صحبت می‌شود، بگذارید. این شاخه و آن شاخه پریدن در بحث باعث می‌شود به نتیجه مطلوب نرسید. دنبال برد و باخت نباشید. قرار نیست کسی در ‌‌نهایت برنده شود. شما باید تنها به دنبال حقوق منطقی خود باشید و چه بسا حق با شما نباشد. هیچ‌گاه دستور ندهید و نظرتان را با احترام بیان کنید. به جای استفاده از عباراتی مثل «باید»، «من می‌گویم» یا «من می‌خواهم»، از جملاتی مثل «خوشحال می‌شوم اگر…»، «لطف می‌کنید اگر…» و… استفاده کنید.
شما باید به موضوعی که درباره آن حرف می‌زنید کاملا مسلط باشید. مغز انسان در یک زمان مشخص توانایی پردازش مقدار مشخصی از اطلاعات را دارد. پس بهتر است پیش از صحبت کردن درباره آن خوب فکر کرده باشید و برنامه‌ریزی شده بحث را پیش ببرید. داشتن یک ورق یادداشت کوچک می‌تواند به شما کمک کند چیزی را از قلم نیندازید. به علاوه این کار در جلسات وجهه خوبی به شما می‌دهد. سعی کنید همه جوانب ماجرا را در نظر بگیرید و هنگام صحبت کردن، حرفتان را منظم بزنید. یعنی تمام بخش‌های حرفتان را توضیح بدهید تا منطق نظر شما کاملا روشن و واضح باشد. یک نکته مهم در برقراری یک ارتباط کلامی سالم است که به دیگران هم اجازه حرف زدن بدهید. آنقدر صمیمانه رفتار کنید تا طرف مقابل بتواند آزادانه حرفش را به شما بزند. سعی کنید در بحث به حرف‌های دیگران خوب گوش دهید. سپس آن‌ها را طبقه‌بندی کنید و جمع‌بندی نهایی را ارائه دهید. این کار باعث می‌شود بحث درست پیش برود. یادتان باشد این جمع بندی نباید شکل تخریب به خود بگیرد. حرف نفر مقابل را با صداقت و صمیمیت جمع‌آوری و بیان کنید و از او بخواهید اگر منظورش را درست متوجه نشده‌اید، بار دیگر آن را برایتان توضیح دهد.
6. انفعال خطرناک است
به یاد داشته باشید لازم است در بحث صریح باشید. اگر با چیزی مخالف هستید، به طور قاطع نه بگویید. بهانه‌ آوردن و به اصطلاح پیچاندن موضوع کمکی به شما نخواهد کرد.
بگذارید دیگران بدانند نظر شما چیست تا اگر می‌دانید نظرتان درست است از آن کوتاه نیایید. مطمئن باشید بقیه هم از این رفتار شما استقبال خواهند کرد. نرمش بیش‌از حد، انفعال، عدم اعتماد به نفس و بی‌طرفی بی‌مورد و جملات ضد و نقیض تاثیر بسیار منفی در افراد مقابل خواهند گذاشت. اگر نظرتان برایتان مهم است به هیچ وجه در بحث از عباراتی مثل «هرچه شما بگویید» استفاده نکنید. شما با منفعل بودن به دیگران نشان می‌دهید آمادگی بازیچه واقع شدن و سوءاستفاده را دارید. شما با عدم قطعیت به دیگران اجازه می‌دهید به جای شما تصمیم بگیرند. به جای اینکه الان حرف نزنید و بعد با فکر کردن به کاری که مجبور به انجامش شده‌اید، حرص بخورید، بهتر است نظرتان را رک و مستقیم بگویید.
اگر از شما سوءاستفاده می‌کنند مسئولش تنها خود شما هستید. این را هم به یاد داشته باشید که هر کس برای خودش نقطه‌ ضعف‌ هایی دارد و نفطه ضعف شما نمی‌تواند حق نظر دادن را از شما بگیرد. حتی اگر قرار است غذا نخورید، باز هم می‌توانید درباره جای رستورانی که می‌خواهید بروید، نظر دهید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 30-06-1394, 19:10   بازدیدها : 730   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .