ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » پرورش روحیه خودباوری در دختران

پرورش روحیه خودباوری در دختران

پرورش روحیه خودباوری در دختران

برای تقویت اعتماد به نفس در دختران راه و روش های مفیدی وجود دارد که در این مطلب به برخی از آنان اشاره می کنیم.
در فرهنگی که با تصاویر تغییر یافته زنان بسیار لاغر و خوش اندام و مردان تنومند و ورزشی اشباع شده است پرورش فرزندانی با عزت نفس بالا می تواند کاری حقیقتا سخت باشد.
اما شما به عنوان والدین می توانید با آنچه می‌گویید و انجام می دهید تاثیر شگرفی داشته باشید. در اینجا توصیه های مفیدی را از سوی برخی از کارشناسان مطرح می کنیم:
پذیرش مدل بدن خود. مادران تاثیر بسیار زیادی بر تصور دختران از بدن خویش دارند. شما به عنوان یک مادر نباید بپرسید: «آیا این شلوار جین مرا چاق نشان می‌دهد؟» در مورد رژیم غذایی خود حساسیت بیش از حد نداشته باشید و به عمدا به اشتهای خود بی توجهی نکنید. خودتان و غذا را با عنوان‌های «خوب» و «بد»مورد خطاب قرار ندهید. مثلا نگویید« امروز بد بودم و پیتزا خوردم، بنابراین دسر نخواهم خورد.»
دخترتان را تبدیل به کسی کنید که سواد رسانه‌ای دارد. با او به تماشای تلویزیون بنشینید و در مورد آنچه می‌بینید صحبت کنید. به او کمک کنید که با نگاهی منتقدانه به رمزگشایی و تصفیه کردن پیام های رسانه‌ای بپردازد.
او را طوری پرورش ندهید که همواره به دنبال خرسند کردن دیگران باشد. او را تشویق کنید که برای آنچه نیاز دارد و می خواهد مبارزه کند. برای او موقعیت هایی به وجود آورید که بتواند شیوه خاص خودش را اعمال کند. از او بپرسید که چه می خواهد، اجازه دهید خودش انتخاب کند و سپس به انتخاب او احترام بگذارید.
او را تشویق کنید که از سنین کم وارد ورزش های تیمی شود. تحقیقات نشان می دهد دخترانی که در یک تیم ورزشی بازی می کنند عزت نفس بالاتری دارند. او را مجبور نکنید پوششی طبق سلیقه شما داشته باشد. به او اجازه دهید ظاهر و سبک خاص خودش را داشته باشد. چنین چیزی خصوصا زمانی که شما مادری داشته باشید که با معیارهای جامعه زیباتر و خوش‌اندام‌تر از دخترش است، دشوار خواهد بود.
ستایش و تحسینی که از او می کنید در مورد ظاهرش نباشد. باید تلاش بسیار آگاهانه ای انجام دهیم تا تحسین‌های‌مان از یک دختر در مورد ظاهرش با تحسین‌مان از شخصیت و کارهایش متعادل شود. خود را به چالش بکشید تا در برابر هر تحسینی که از ظاهر دخترتان می کنید حداقل دو بار از چیزی غیر مرتبط با ظاهر تعریف کنید، در مورد دیگر دخترانی که در اطرافتان هستند نیز همین کار را انجام دهید.
به او کمک کنید مهارت‌هایی ر ا در خود پرورش دهد که با ظاهر او ارتباطی ندارند. به او کمک کنید به جای اینکه فقط بر زیباتر به نظر رسیدن و به دست آوردن چیزها تمرکز کند، به فعالیت‌هایی مشغول شود که در او حس اعتماد به نفس ایجاد می‌کنند، فعالیت هایی چون ورزش، تئاتر، موسیقی، هنر و خلاصه هرچیزی که بتواند به یک دختر کمک کند تا خود را از طریق کلمات یا خلاقیت و یا فعالیت ابراز کند به جای اینکه ظاهرش و چیزهایی که دارد وسیله ابراز وجود او شوند.
در مورد برنامه درسی مدرسه دختر خود صحبت کنید. کارهای دخترتان را نادیده نگیرید. تصور کنید می خواهید تاریخ خانوادگی خود را تدوین کنید و تنها از مردان در مورد خاطرات و دیدگاه هایشان سوال کنید. در آن صورت حجم عظیمی از اطلاعات را نادیده گرفته و از دست داده اید.
دخترتان را برای تلاش هایش تحسین کنید نه برای عملکردش. کمتر روی نتایج تمرکز کنید و بیشتر به تلاش ها و مهارت های جدیدی که او آموخته است توجه کنید. تسلط چیزی است که اعتماد به نفس ایجاد می کند و یادگیریِ تحمل شکست، انعطاف پذیری را پرورش می دهد.
موبایل زیر 21 سال ممنوع!
پانته‌آ خرسندی- مادر و پدرم می‌‌خواستند گوشی موبایل بخرند من هم دوست داشتم یکی هم برای من بخرند که پر از بازی باشد! بالاخره جلوی یک فروشگاه ایستادیم که پر بود از انواع گوشی‌های کوچک و بزرگ. من به مادرم می‌گفتم گوشی‌ای را انتخاب کند که صفحه بزرگتری دارد و در خیال خودم به فکر بازی با آن بودم. صاحب فروشگاه که متوجه من شد، گفت: «من هم دختری هم‌قد شما دارم به نام ملیسا». زود توی دلم گفتم: «خوش به حال ملیسا! حتما چندین گوشی دارد!» از پدر او یعنی صاحب فروشگاه پرسیدم: ملیسا گوشی دارد؟ حتما هر گوشی بخواهد به او می‌دهید؟ او گفت: «نه!» من از او پرسیدم: «یعنی او به شما نمی‌گه برایم موبایل بخر؟!» او گفت: «می‌گوید، اما من برایش نمی‌خرم. بعد ادامه داد: «چشمان ملیسا ضعیف شده است و عینک می‌زند و دکتر گفته تا بزرگتر نشود موبایل و بازی با گوشی برایش خوب نیست.» توجه! توجه!
چشم‌پزشکان می‌گویند موبایل برای کودکان زیر 12 سال زیان دارد و موجب خشکی چشم آنها می‌شود.
روزنامه قانون

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 28-06-1394, 00:31   بازدیدها : 1289   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .