ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه منظورتان را به دیگران بفهمانید

چگونه منظورتان را به دیگران بفهمانید

صحبت کردن و منظور خود را به دیگران فهماندن نوعی مهارت و استعداد خاص را می طلبد که در این مطلب به انواع روشهای مسلط بودن و موفقیت در یک گفت و گو را باریتان توضیح می دهیم.
میزان محبوبیت شما، به میزان قابل توجهی به میزان توانایی‌های شما در گوش دادن و گفت‌وگو با دیگران، پاسخ درست به نیاز‌ها، درخواست‌ها و نگرانی‌های آن‌ها بستگی دارد. ۶ راهکار مناسب برای دست یافتن به این منظور در ادامه بیان شده که با استفاده از آن‌ها به درستی منظور مخاطب – نه آن چیزی که شما از صحبت‌های او متوجه می‌شوید و یا آنچه دوست دارید متوجه شوید – را درک خواهید کرد.
. علاقه واقعی خود را نشان دهید
وقتی با کسی، مخصوصا در یک فضای عمومی و شلوغ، صحبت می‌کنید، تمام توجه خود را روی صحبت‌های او متمرکز کنید. اگر عاملی خاصی مانع تمرکز کامل شما می‌شود، از او درخواست کنید تا صحبت را در مکانی آرام‌تر ادامه دهید.
سعی کنید در زمان صحبت با مخاطب ابراز همدردی کنید و خود را جای طرف مقابل بگذارید و از دید او به مشکلات نگاه کنید. از او بخواهید تا بیشتر در رابطه با مشکل خود با شما صحبت کند. حتی اگر قبلاٌ چنین شرایطی را تجربه نکرده‌اید، سعی کنید خاطره مشابه از زمانی که چنین احساسی داشته‌اید را برای او تعریف کنید.
. از عبارت جادویی «به من بگو» استفاده کنید
بسیار از مردم از در میان گذاشتن تجربیات و خاطرات خود با دیگران لذت می‌برند. برای شروع گفتگو از عبارت قدرتمند «به من بگو» استفاده کنید. افرادی که در گفت‌وگوهای خود بسیار موفق عمل می‌کنند معمولا از طرح سوالاتی که با «بله» و «خیر» پاسخ داده می‌شوند خودداری می‌کنند.
سوالاتی که نیاز به توضیح دارند را مطرح کرده و با دقت به پاسخ طرف مقابل گوش دهید. وقتی سوالی از مخاطب می‌پرسید که نشان دهنده علاقه شما به موضوع مورد بحث است گفت‌وگو با موفقیت بیشتری پیش خواهد رفت.
. نام مخاطب را به زبان بیاورید
دلا کارنگی می‌گوید «نام هر کسی برای خود شخص شیرین‌ترین و مهم‌ترین صدای در هر زبانی است». هر رابطه کاری با به خاطر داشتن نام مخاطب موثر‌تر و ماندگار‌تر خواهد بود. اگر به خاطر سپردن نام دیگران برای شما کاری دشواری است، تا جایی که امکان دارد به تمرین در این زمینه بپردازید.
وقتی شخصی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، بلافاصله نام او را به زبان بیاورید و با عباراتی مانند «از دیدن شما خوشحالم» به او پاسخ دهید. در طول مکالمه دو بار نام او را به زبان آورده و در آخر مکالمه یکبار دیگر نام او را صدا کنید. برای مثال بگویید «جیم، از دیدن شما واقعا لذت بردم».
. موافقت را از صمیم قلب و مخالفتتان را با ملایمت بیان کنید
وقتی کسی با شما در رابطه با موضوعی ابراز موافقت می‌کند نوعی احساس همبستگی بوجود می‌آید که باعث ایجاد وجه مشترکی بین شما و او می‌شود. در هر صورت، محکمترین و موفق‌ترین رابطه‌های حرفه‌ای حاکی از احترام کامل و تحسین بین طرفین حتی در مواقع عدم موافقت هستند. شکیبایی و احترام به نظر دیگران مهم‌ترین رمز استحکام روابط می‌باشد.
در رصورت عدم موافقت بر سر موضوعی، با ملایمت آنرا به طرف مقابل انتقال دهید و از او بخواهید تا دلایل خود را برای شما توضیح دهد.
. کمتر صحبت کنید؛ بیشتر گوش دهید
وقتی کسی با شما صحبت می‌کند با تمام وجود به او گوش دهید. با تکان دادن سر به او بفهمانید که با دقت به صحبت‌های او گوش می‌دهید. با دقت گوش دادن باعث ایجاد اعتماد و برقراری رابطه حرفه‌ای موثر می‌شود. در صورت امکان تا جایی که می‌توانید از دیگران سوال کنید تا علاقه خود به موضوع مورد بحث را نشان دهید.
اگر منظور مخاطب را به خوبی درک نمی‌کنید، در مورد جزئیات بیشتری از او سوال کنید. شما باید سوال‌های روشن کننده‌ای مانند «اگر به درستی منظور شما را متوجه شده باشم، شما می‌گویید… درست است؟» را بیان کنید. بهتر است در مورد درستی درک خود از منظور مخاطب مطمئن شوید و تا گفتگو را در ابهام ادامه ندهید.
. صحبت کسی را قطع نکنید، موضوع بحث را هم عوض نکنید.
اگر صحبت‌های کسی را قطع کنید، مانع بیان کامل افکار از سوی او می‌شوید. ممکن است از انجام این کار نیت بدی نداشته باشید، اما ممکن است طرف مقابل شما را گستاخ و یا خود رای تصور کند. یا بد‌تر از همه، شاید فکر کند می‌خواهید نظر خود را به او تحمیل کنید.
به مخاطب زمان کافی بدهید تا قبل از پاسخ شما تمام افکار و نظرات خود را به طور کامل بیان کند. به طور حتم صبر و خرمندی شما مورد تحسین واقع خواهد شد.
منبع: جام جم

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 27-06-1394, 00:59   بازدیدها : 1100   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .