ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » رابطه نگرانی با بلوغ دختران

رابطه نگرانی با بلوغ دختران

دخترانی که در دوران نوجوانی و در معرض بلوغ به سر می برند،بسیار نگران و مشوش هستند و احساس اضطراب و دلهره شدیدی می کنند
پری بسطامی اظهار کرد: «دوران بلوغ سخت‌ترین سال‌های زندگی‌ام بود. از خودم بدم می‌آمد. نمی‌توانستم با کسی درباره خودم حرف بزنم. از تغییراتی که هر روز در من ایجاد می‌شد، خجالت می‌کشیدم. دیگر دوست نداشتم با مادرم بیرون بروم و با او حرف بزنم.» این‎ها جملاتی است که اکثر دختران هنگام رویارویی با پدیده بلوغ با خود بازگو می‎کنند.
وی ادامه داد: خیلی از دختران ایرانی وقتی درباره دوران بلوغ‎شان حرف می‌زنند، ممکن است چنین احساسی داشته باشند، تغییرات دوران بلوغ هم برای دختران و هم برای پسران اهمیت دارد، اما مسائل دختران به‌علت شرایط خاص فرهنگی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.
بسطامی خاطرنشان کرد: مادر، به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد از نظر عاطفی به فرزندش، می‌تواند گذر از این دوران را برای او آسان‌تر کند.
وی با بیان این‌که نشانه‌های بلوغ که در دختران ایجاد می‌شود، احساس اضطراب هم همراه آن به‌وجود می‌آید، افزود: در جوامع و خانواده‌هایی که آموزش جنسی کافی به نوجوانان ارائه نمی‌شود، یافتن نخستین علائم ممکن است با تعبیراتی نادرست از جنسیت یا احساس بیماری، طردشدگی و سردرگمی‌ در دختران همراه شود و آخرین مرحله‌ی بلوغ در دختران، قاعدگی است، که به علت تکرار آن توجهات بیشتری را معطوف خود کرده است.
این کارشناس ارشد مامایی در خصوص عادت ماهانه یا قاعدگی، گفت: به خونریزی‎های زنانه که در فواصل زمانی تقریباً مشخص و ثابت رخ می­‌دهد عادت‎ماهانه یا قاعدگی و به خود خونریزی ‎قاعدگی، عادت گفته می­‎شود.
وی خاطرنشان کرد: طول مدت سیکل یا دوره‌ی ‎قاعدگی(از نخستین روز خونریزی قاعدگی تا آغاز خونریزی قاعدگی بعدی) در حالت طبیعی 7±28 روز است یعنی از 21 روز تا 35 روز طبیعی تلقی می‎­شود.
بسطامی در پاسخ به این پرسش که آیا در حالت طبیعی ممکن است طول مدت سیکل­‎های قاعدگی در شخص متغیر باشد؟ تصریح کرد: اگرچه معمولاً طول مدت سیکل‎­های قاعدگی در هر فرد با تفاوت یک یا دو روز تقریباً ثابت و یکسان است اما تحت‎تأثیر عوامل مختلفی هم‌چون فشارهای روحی – روانی، فعالیت فیزیکی شدید، مصرف برخی داروها و یا برخی بیماری‎ها، ممکن است قاعدگی در ماه‎های مختلف چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد، البته لازم به ذکر است که اگر این تفاوت زیاد باشد(بیش از 7 روز) و در چند ماه متوالی وجود داشته باشد غیرطبیعی تلقی می‌­شود و باید با مراجعه به متخصص زنان بررسی شود.
وی گفت: خون قاعدگی در حالت‎طبیعی، قرمز روشن یا کمی تیره بوده و به‌صورت قطره‎قطره است و چندان شدید نیست که همانند آب جاری شود و هم‌چنین فاقد لخته‎خون یا توده است.
این کارشناس ارشد مامایی تصریح کرد: سایر حالات(نظیر دفع‎لخته یا خونریزی‎شدید) غیرطبیعی تلقی می­‎شود و باید به متخصص زنان مراجعه کرد.
بسطامی خاطرنشان کرد: در حالت‎ طبیعی مقدار کل خونریزی‎ قاعدگی در هرسیکل به‎طور متوسط 35 میلی‌لیتر(کمتر از نصف استکان) و حداکثر 80 میلی‌­لیتر و طول مدت آن 3 تا 7 روز است، به‎طوری‌که در روز دوم تا سوم شدیدتر بوده و به‎تدریج کاهش یافته و قطع می­‎شود.
این کارشناس ارشد مامایی تصریح کرد: چه مقدار خونریزی زیادتر از حد معمول باشد(حتی اگر قاعدگی 3 تا 4 روز ‎به‎طول بینجامد) و چه طول‎مدت خونریزی بیش از 7 روز باشد( حتی اگر مقدار کل خونریزی کمتر از 100 میلی‎لیتر باشد) و در دو سیکل قاعدگی تکرار شود، غیرطبیعی تلقی شده و باید به متخصص زنان مراجعه کرد.
بسطامی تصریح کرد: ممکن است عامل آن یک مسأله مهم باشد(مثلا به دلیل اختلال انعقادی خون) و ثانیاً اگر درمان نشود به کم­‌خونی و عواقبی نظیر ضعف و خستگی و تپش قلب منجر می­‌شود.
وی گفت: نه‎تنها مضر نیست بلکه نافع نیز بوده و علاوه‌بر بهداشت از بدبو شدن ناحیه تناسلی می­‌کاهد. با توجه به خونریزی و آلوده‎شدن آب باید از این کار خودداری شود.
این کارشناس ارشد مامایی گفت: خونریزی قاعدگی در واقع ریزش سطح‎داخلی رحم و خون شریان و یا ورید است. در موارد اندکی ممکن است بدون این‌که سایر نشانه­‎های بلوغ ظاهر شده باشند قاعدگی آغاز شود.
وی اظهار کرد: در یکی دو سال اول، پس از نخستین ‎قاعدگی فواصل بین قاعدگی­‌ها نامنظم و معمولاً طولانی است و ممکن است بین آن‎ها 3 تا 4 ماه هم فاصله بیفتد اما پس از بلوغ کامل(معمولاً 16 تا 18 سالگی) این فواصل منظم می‌شود و شخص هر 24 تا 32 روز یک‎بار قاعده می­‎شود.
بسطامی تصریح کرد: آغاز زودتر قاعدگی در محدوده‌ی سنی طبیعی(9 تا 14 سالگی) نه‎تنها باعث توقف رشد قد و کوتاه‎قد شدن شخص نمی‎­شود، بلکه ممکن است قد شخص کمی بیشتر از فردی باشد که دیرتر از آن قاعده شده است، به‎طور کلی پس از آغاز نخستین قاعدگی قد دختران تا پایان بلوغ 6 تا 10 سانتی‌متر رشد می‌کند.
وی افزود: بلوغ زودرس(ظهور بلوغ قبل از سن 8 تا 9 سالگی) می‎­تواند باعث کوتاه‎قد شدن شخص شود.
 
ایسنا

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 27-06-1394, 00:57   بازدیدها : 1284   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .